-
På de allra flesta förlossningar är det nobben om du kommer dit med barn. Personalen är där för att kvinnor ska föda barn, inte för att passa barn, Har du en pappa med dig får han ju passa barnet. Vet du att ingen kan passa barnet kan du kontakta socialförvaltningen som får ordna ett akutfamilj som tar hand om barnet. Men då ska du ha tömt ut alla dina kontakter.anhus skrev 2011-02-02 19:52:05 följande:Mina barn är ju mindre de är 2 ½ och 1 år gamla. Men jag ska fråga min barnmorska.
-
Vad pratar du om? Elaka? Det var väl snarare ditt svar som var elakt.anhus skrev 2011-02-02 20:19:26 följande:
Fattar inte varför vissa av er som svarar i tråden är så elaka.
Jag bara undrar vilka alternativ som finns. Vaddå blanda in socialen. Jag har släkt och vänner men inte på nära håll. Självklart har barnen en pappa som isåfall kan passa . Men hur kul är det att behöva föda själv.
Ni som bara är ELAKA behöver inte lägga er i och svara!
Du frågar:
"Vad gör man om man inte har någon som kan passa barnen när man ska föda? Får man ta med sig dom då? Vad har ni andra gjort?"
Jag svarar exakt på din fråga. Du skriver ingenting om att det finns en pappa som kan passa. Du undrar vad man ska göra om man inte har någon som kan passa barnen när man ska föda, och helt plötsligt finns det en pappa? Om man inte har någon som kan passa barnen vid förlossning kontaktar man barn & ungdom på socialförvaltningen, de kan då hjälpa till med ett akuthem till barnet om det krisar sig. -
Det är långt ifrån alla förlossningsavdelningar som går med på att ha med barn på förlossningen.Orättvist skrev 2011-02-02 23:05:12 följande:Håller med... våran prinsessa var 1 1/2 och vi ville inte lämna bort henne..så hon var med..det gick superbra. Och ingen på förlossningen hade några invändningar..de var vana vid det..Lycka till <3Varför slösar jag min dyrbara tid med att ge råd när man sedan får läsa elaka inlägg som svar?anhus skrev 2011-02-02 20:19:26 följande:
Fattar inte varför vissa av er som svarar i tråden är så elaka.
Jag bara undrar vilka alternativ som finns. Vaddå blanda in socialen. Jag har släkt och vänner men inte på nära håll. Självklart har barnen en pappa som isåfall kan passa . Men hur kul är det att behöva föda själv.
Ni som bara är ELAKA behöver inte lägga er i och svara!
-
Ja sen när barnet ploppat ut kan man be personalen på det äldre syskonets dagis att passa bebisen när man ska iväg till tandläkarenJ W skrev 2011-02-03 11:59:00 följande:Men alltså, förväntar ni er att förlossningspersonalen ska passa ev syskon?
-
Det är inget med ekonomiskt bistånd att göra. Det är avdelningen Barn och ungdom som i akuta fall ordnar med ett akuthem för barnet. Sådant sker exempelvis om en vårdnadshavare blir allvarligt sjuk eller andra händelser då ingen finns som kan ta hand om barnet. Det är verkligen inget jag har fått för mig att syskon kan få komma till ett akuthem om en kvinna ska föda och ingen finns som kan ta hand om barnet.jaghetersophia skrev 2011-02-03 12:22:41 följande:Mirva: Varifrån har du fått för dig att socialtjänsten skulle kunna hjälpa till i ett sådant läge? jag jobbar själv på socialtjänsten och jag kan säga att jag hade gett avslag på den ansökan utan att ens överväga något annat. Socialtjänstlagen ger bistånd enligt 4:1 för att uppnå en skälig levnadsnivå. Jaja, kanske finns det någon galen socialsekreterare här i landet med överdriven budget som bara rullar tummarna som skulle bivilja det.
-
Synd att vissa är så extremt otydliga dåanhus skrev 2011-02-03 12:48:50 följande:Jag har inte antytt att förlossningspersonalen ska passa barnen! Jag bara undrade om de fick följa med, för jag kan ju knappast köra bilen själv till förlossningen och får jag sådana värkar som sist så kan jag ju nästan inte gå själv. Klart att de inte ska vara med på själva förlossningen. Utan jag bara undrade om de kunde vara i ngt annat rum med pappan i sådana fall.
Synd att man måste vara så extremt tydlig!
Självklart måste du vara tydlig, i annat fall får du räkna med alla möjliga svar. Ingen kan väl gissa sig till att det finns en pappa som skulle sitta i ett annat rum och "passa", du skriver ju faktiskt "Barnpassning vid förlossning". Jag tycker inte ens att "barnpassning" är ett adekvat ord när en förälder tar hand om sitt eget barn.
Eftersom det varierar så oerhört mycket mellan olika förlossningsavdelningar tycker jag att du ska höra med den avdelning där du planerat att föda. Där jag födde senast fick barn absolut inte komma in på förlossningsavdelningen, jag fick vänta med mitt barn i ett väntrum intill entrén tills en annan person kom och hämtade mitt barn. -
Barnet fick alltså bara vara i rummet tills den andra personen kom och hämtade mitt barn, den vuxne fick inte vara kvar i rummet med barnet. Däremot får man alltid ha en annan vuxen person med sig in till förlossningen.Mirva skrev 2011-02-03 13:20:30 följande:Synd att vissa är så extremt otydliga då
Självklart måste du vara tydlig, i annat fall får du räkna med alla möjliga svar. Ingen kan väl gissa sig till att det finns en pappa som skulle sitta i ett annat rum och "passa", du skriver ju faktiskt "Barnpassning vid förlossning". Jag tycker inte ens att "barnpassning" är ett adekvat ord när en förälder tar hand om sitt eget barn.
Eftersom det varierar så oerhört mycket mellan olika förlossningsavdelningar tycker jag att du ska höra med den avdelning där du planerat att föda. Där jag födde senast fick barn absolut inte komma in på förlossningsavdelningen, jag fick vänta med mitt barn i ett väntrum intill entrén tills en annan person kom och hämtade mitt barn. -
Hur tänker ni då? Ska ett litet barn lämmnas ensam hemma vind för våg med fil och flingor i några dagar? Tänkerr ni likadant om föräldern åker in för akut blindtarm eller råkar ut för en allvarlig trafikolycka? Ett litet barn kan inte klara sig själv hemma.jaghetersophia skrev 2011-02-03 13:21:40 följande:Jag jobbar inte med ekonomiskt bistånd - jag jobbar i utredningsgruppen - barn och ungdom. Jaja, vi skulle då absolut avslå den ansökan...
-
Okejanhus skrev 2011-02-03 13:25:48 följande:
Jag ber om ursäkt om jag har varit otrevlig!
Jag ville bara veta om det finns någon hjälp att få, alltså något alternativ eller om man måste ha släkt och vänner som kan ställa upp. Jag menar det finns ju många som inte har det och hur löser dom det. Jag har aldrig sagt att jag SKA ta med barnen utan jag bara UNDRAR vad som är okej. Detta är ju bara något som jag har funderat på.
Som jag har sagt så ska min mamma passa barnen, så det är inga problem eller bekymmer.
-
Ja för det mesta löser folk det, men finns ingen annan utväg är det som du skriver socialtjänstens skyldighet.HannaE skrev 2011-02-03 14:38:32 följande:Om barnet, tillfälligt eller permanent, inte har någon vårdnadshavare är det socialtjänstens skyldighet att se till att barnet blir omhändertaget. Jag har aldrig hört talas om något fall då det skulle behövts vid en förlossning iofs, folk löser nog det för det mesta ändå. Däremot har jag sett fall då soc tagit hand om barnet då en förälder blivit akut sjuk och inte kunnat ta hand om sitt barn. Men även då får ju oftast släktingar eller nära vänner ta hand om barnet, placering i familj i sådant läge är ju undantag och oftast mkt kortvarigt.
-
Ja det är vad du tycker att man ska göra.jaghetersophia skrev 2011-02-03 14:58:18 följande:det är nog extremt sällsynt med fall där det inte finns något existerande nätverk alls. Ingen pappa till barnet, ingen familj etc. Man får själv betala en utomstående barnvakt om inte annat. Sätt ut en annons i tidningen - hör med vänner om de inte känner någon bra barnvakt.
-
Socialtjänsten ska självklart inte ordna något som man kan ordna själv.jaghetersophia skrev 2011-02-03 15:34:21 följande:Ja och mina kollegor då. Varför ska socialtjänsten ordna och betala något som man kan ordna/betala själv?
Som HannaE skrev:
"Om barnet, tillfälligt eller permanent, inte har någon vårdnadshavare är det socialtjänstens skyldighet att se till att barnet blir omhändertaget. Jag har aldrig hört talas om något fall då det skulle behövts vid en förlossning iofs, folk löser nog det för det mesta ändå. Däremot har jag sett fall då soc tagit hand om barnet då en förälder blivit akut sjuk och inte kunnat ta hand om sitt barn. Men även då får ju oftast släktingar eller nära vänner ta hand om barnet, placering i familj i sådant läge är ju undantag och oftast mkt kortvarigt."
Sedan har jag svårt att tänka mig att det skulle vara bra för ett barn att slussas omkring till en massa olika barnvakter när mamman är på förlossning och sedan BB. Barnvakter på de företag som finns jobbar väl inte dygnet runt? Om nu den möjligheten ändå finns har jag svårt att tänka mig att något av de barnpassningsfföretag som finns har möjlighet att stå standby tills förlossningen blir av.
Hur många människor har pengar att lägga ut för barnvakt vid förlossning? Om man skulle anlita ett företag skulle det väl gå på ungefär 5000 kr per dygn. Alternativet blir fortfarande att lämna barnet ensam hemma med fil och flingor, och det är orimligt. -
Det är väl ingen som har påstått att socialtjänsten ska ordna eller betala något man kan ordna eller betala själv?Kayn skrev 2011-02-03 16:58:23 följande:*gilla*
-
Det är väl bara jag som skrivit att man kan vända sig till socialtjänsten. Då menar jag i sista hand, när allt annat är uttömt. Någon skrev om kommunen. Då menar jag när allt annat är uttömt. Har man ekonomiska förutsättningar att köpa sig en barnvakt bör man naturligtvis göra det, om nu något företag med hushållsnära tjänster har den möjligheten att ge den typen av service.Kayn skrev 2011-02-03 18:24:42 följande:Mer eller mindre så har ju diskussionen gått så.....tycker jag iaf!
-
Saken var den att jag svarade på ts fråga innan det framgick att det fanns en pappa med i bilden, därav diskussionen om möjligheten att vända sig till soc. Sedan kan det också vara så att den gravida mamman tillsammans med soc kommer fram till en annan lösning än att barnet tas till ett akuthem vid förlossningen.Kayn skrev 2011-02-03 20:55:52 följande:Men finns en pappa med i bilden, som det tydligen gjorde här, så tycker jag knappt frågan är relevant.... Då får det ju bli han som får ta hand om barnet/barnen så jag förstår inte problematiken!
Nu har det löst sig för ts, men för andra i liknande situation kan det vara intressant. Men som du skrev, när det gäller ts är detta inte relevant.