• anhus

Barnpassning vid förlossning?

Vad gör man om man inte har någon som kan passa barnen när man ska föda? Får man ta med sig dom då? Vad har ni andra gjort?

• Svar på tråden Barnpassning vid förlossning?
  • FiaPer

Vi hade vår son i förlossningsrummet tills att min syster hann komma som hade 1h resväg. De "missade" förlossningen med 20 min. Men jag är glad att hon hann fram så jag och min man kunde fokusera på födandet:)

• FiaPer

Annars fanns det säkert nån sköterska som hade stöttat upp. Sonen var 4 år då och väl införståd med vad som höll på att hända. Hade han stannat så hade det säkert kommit 1000 frågor men säkert gått jätte bra ändå,:) Beror kanske på era/ert barns ålder. Ta upp det på MVC och fråga om det finns stöttning? Jag frågade min och hon sa att det brukar lösa sig.

• anhus

Mina barn är ju mindre de är 2 ½ och 1 år gamla. Men jag ska fråga min barnmorska.

• J W

Barnen har väl en pappa som får passa de i såna fall...
    Tror knappast man kan ta med sig barnen till förlossningen och förvänta sig att personalen där ska ta hand om de...
    Men anser man att barnen klarar av att se sin mamma föda barn och ha ONT så kan man ju ta med dem.

• Mirva
    anhus skrev 2011-02-02 19:52:05 följande:
    Mina barn är ju mindre de är 2 ½ och 1 år gamla. Men jag ska fråga min barnmorska.
    På de allra flesta förlossningar är det nobben om du kommer dit med barn. Personalen är där för att kvinnor ska föda barn, inte för att passa barn, Har du en pappa med dig får han ju passa barnet. Vet du att ingen kan passa barnet kan  du kontakta socialförvaltningen som får ordna ett akutfamilj som tar hand om barnet. Men då ska du ha tömt ut alla dina kontakter.
  • Kayn

Jag var med när min lillasyster föddes, visserligen var jag åtta år då men jag vet att mina föräldrar funderat noga på det innan samt haft diskussion med både bm och förlossningen innan. Jag var med vid något tillfälle under föräldrakursen innan samt besök på förlossningen. Det fanns dock backup att ringa om det hade blivit helt knas men det funkade, jag gick själv ut vid vissa tillfällen men kunde inte helt hålla mig utan stod i dörren och kikade lite Fanns litet runt fönster på den dörren. Men som sagt, jag var åtta år då och väl införstådd med vad som skulle hända.

Har BF nu 25/2 men ser det som otänkbart att ha med fyraåringen, i så fall får jag åka in själv och han stanna hemma med pappa. Nu har vi sån tur att vi har släkt på nära håll samt att det alltid hade gått att lämna till några vänner om det krisat sig.

Mamma till Wilhelm 070114 & liten i magen bf februari 2011
  • anhus

Fattar inte varför vissa av er  som svarar i tråden är så elaka.

Jag bara undrar vilka alternativ som finns. Vaddå blanda in socialen. Jag har släkt och vänner men inte på nära håll. Självklart har barnen en pappa som isåfall kan passa . Men hur kul är det att behöva föda själv.

Ni som bara är ELAKA behöver inte lägga er i och svara!

• FiaPer

Inte förväntar man sig barnvakt av personalen men som sagt lite stöttning under själva krystningsskedet hade man nog lyckats lösa och i värsta fall så missar pappan själva "finalen". Tror dock att det kan vara lite klurigare med så små barn som era. Får hoppas att ni hinner lösa allt!:) lycka till!

• J W
    anhus skrev 2011-02-02 20:19:26 följande:

Fattar inte varför vissa av er  som svarar i tråden är så elaka.

Jag bara undrar vilka alternativ som finns. Vaddå blanda in socialen. Jag har släkt och vänner men inte på nära håll. Självklart har barnen en pappa som isåfall kan passa . Men hur kul är det att behöva föda själv.

Ni som bara är ELAKA behöver inte lägga er i och svara!

Vilka har varit elaka?
  • LittleJunia

Vi har inte heller familj och släkt i närheten.. närmst är 55 mil bort...
    Men det blir några vänner som får lov att ställa upp just vid förlossningen.. sen får sambon åka direkt och hämta hem honom, så får jag stanna själv på BB.
    Ni har inga bekanta alls i närheten, anhus?

Jag tycker själv att det känns väldigt jobbigt. KOmmer ju säkert starta mitt i natten som det vanligtvis gör.. och väcka upp lillkillen och lämna iväg honom känns inte alls bra... Han kommer bli såå ledsen och vännerna kommer ju inte få en blund resten av natten.
    Hoppas bara man kan släppa det hela och fokusera på sin förlossning...

Lycka till anhus!

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)Älskade Ludvig 080404 och liten i magen BF 110401(¯`°?.¸ ღ♥ ♥+
Svar på tråden Barnpassning vid förlossning?