• Bottis

Är ridning en sport?

Är själv en kvinna som rider och som tycker att ridning är en sport. Begriper inte när personer talar om för mig att det inte är en sport. Hur tänker dem?

Vad säger ni här på FL? Motivera gärna ert svar.

Är ridning en sport? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ridning en sport?
  • Phlippan87

har man någonsin ridit ordentligt (inte bara åkt med) så vet man att det absolut är en sport. vilken träning det är, för så många muskelgrupper som man inte visste att man hade. personligen tycker jag det är mer sport än t.ex golf eller biljard

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Argo
    Mumlan74 skrev 2011-02-03 15:42:59 följande:
    Argo: För att rida behöver du inte köpa en egen häst. Du kan anmäla dig till en ridskola. Det är billigare än att gå på gym - till och med i Stockholm där det är rätt jävla svindyrt att rida på ridskola.
    Du behöver ett par skor med klack, ett par bekväma byxor utan söm i grenen och en hjälm i början. Hjälm kan du oftast till och med låna på ridskolan, liksom säkerhetsväst om man nu vill ha en sån också.
    Det finns inget vettigt argument för att inte ridningen ska räknas till sporterna som får friskvårdsbidrag. Det ekonomiska argumentet håller helt enkelt inte.
    Jag skrev "ha tillgång till" - inte att du måste ÄGA en häst. Tillgång kan du få ex genom att köpa en ridlektion

En ridlektion i 08 kostar mellan 250-350 kronor. En sex-sju-åtta lektioner kostar lika mycket som ett årskort för gymnastik. Så, nä. Det är inte billigare att rida än att gå på gympa. vare sig per gång räknat eller utslaget över ett år.

Ridning är för dyrt och för svårtillgängligt för gemene man för att skatteverket skall godkänna det som friskvård.
  • Argo
    Mumlan74 skrev 2011-02-03 15:36:54 följande:
    Argo: Det är betydligt fler som rider än som är medlemmar i Svenska ridsportförbundet. En hel massa hästägare som rider och tränar med sina hästar, men som inte tävlar och därmed inte tillhör en klubb, finns inte med i den statistiken. De som håller på med islandshästar finns inte heller med. Eller de som sysslar med westernridning.

De som är medlemmar i Svenska ridsportförbundet är de som rider på ridskola och de som tävlar inom dressyr, hoppning, fälttävlan, voltige, körning och reining (tror jag) och alltså MÅSTE vara medlemmar i en klubb som är ansluten till Svenska ridsportförbundet.

Men ridsporten är mycket mycket större än så. Man räknar med att runt en halv miljon svenskar rider regelbundet.

Och självklart är ridsporten en sport. Det finns ett tävlingsmoment. Det är också en idrott, som kan utföras på alla nivåer - från hobbynivå till tävling på elit-nivå.
    Jaha, se där. Runt en halv miljon.

Men då förlorar man ändå mot golfen som har 500.000 registrerade medlemmar och därtill en mängd spelare som bara går på pay-and-play.
  • Argo
    Seven Costanza skrev 2011-02-03 16:36:59 följande:
    Håller med - dessutom är det så löjligt att politiker angett det faktum att ridning kan vara dyrare som argument - arbetsgivaren hade ju inte alls behövt betala hela kostnaden utan betala lika mycket som man får till andra saker som är godkända nu - sen är det ju upp till den enskilde arbetstagaren om den vill lägga bidraget på något som täcks av detta eller lägga till mer själv för exempelvis ridning. Ridning är absolut ingen rikemanssport längre om man ser till vanliga ridlektioner, och även om det var det så är det väl bra då om man får bidrag till det. Annars funkar det ju tydligen så nu att en städerska som tjänar en blygsam summa men tar en ridlektion i veckan blir nekad medan en revisor som tjänar dubbelt så mycket får friskvårdsbidraget för att gå och simma, det är skevt och det rimmar mycket illa med borgerlig frihetspolitik att man inte kan få välja sin egen friskvård - bättre då att alla får en schablonsumma och räcker den inte får man lägga till själv.
    Det är inte det minsta skevt.

Så länge revisorns arbetsgivare också nekas skattebefrielse för ridning, golf och segling så är det samma regelverk för bägge två och alltså inte skevt.

Bidraget (med skattepengar) är tänkt för friskvård och det blir inte mycket till friskvård av om man lägger pengarna på ridning. Någon enstaka ridlektion får man ihop på på ett helt år. Simning däremot kan du utöva varje dag, hela året om för samma (skatte-)slant.

Ska vi använda skattepengar på något sådant här så ska de göra så god nytta som möjligt.
  • Mumlan74
    Argo skrev 2011-02-04 00:16:55 följande:
    Jag skrev "ha tillgång till" - inte att du måste ÄGA en häst. Tillgång kan du få ex genom att köpa en ridlektion

En ridlektion i 08 kostar mellan 250-350 kronor. En sex-sju-åtta lektioner kostar lika mycket som ett årskort för gymnastik. Så, nä. Det är inte billigare att rida än att gå på gympa. vare sig per gång räknat eller utslaget över ett år.

Ridning är för dyrt och för svårtillgängligt för gemene man för att skatteverket skall godkänna det som friskvård.
    Fast nu skrev jag inte gympa utan att gå på GYM - vilket kostar runt 8 000 kr per år om du t ex går på SATS, vilket definitivt är lika dyrt eller dyrare än vad det är att rida på ridskola. Och ändå berättigar det till friskvårdsavdrag. Det görs ingen skillnad på Friskis och Svettis och SATS nämligen.
    Ett prisexempel från en ridskola i väst-Sverige: 2 405 kr/termin för en vuxen att rida en gång i veckan.
    Ett allkort på Friskis och Svettis: 2 245 kr/termin.

Engångspriset på ridskolan i exemplet ovan är 155 kr/ridlektion
    Att gå en gång på Friskis och Svettis kostar 100 kr. SÅ mycket dyrare är det alltså inte.

Och som flera redan har påpekat i tråden så spelar det ingen roll för arbetsgivaren - friskvårdsavdraget är samma summa oavsett vilken aktivitet det gäller. Vill man t ex rida två gånger i veckan i stället för en får man helt enkelt casha in lite mer själv - men att man inte ska få bidrag till det alls för att det är just ridning är bara löjligt.

Att det skulle vara svårtillgängligt är inte heller sant. Det finns 650 ridskolor i Sverige - utspridda över hela landet.
    I Stockholm kan det vara svårt att få plats på en ridskola som vuxen nybörjare, men det är inte alls omöjligt.
    Många ridskolor kan man faktiskt ta sig till utan bil också, ute på landet kan det förstås vara svårare.
    När jag red på ridskola som yngre i den stad jag växte upp i då så cyklade jag till ridskolan - året om. Fick alltså extra motion! ;0)

Dina argument håller inte.
  • Mumlan74
    Argo skrev 2011-02-04 00:29:31 följande:
    Det är inte det minsta skevt.

Så länge revisorns arbetsgivare också nekas skattebefrielse för ridning, golf och segling så är det samma regelverk för bägge två och alltså inte skevt.

Bidraget (med skattepengar) är tänkt för friskvård och det blir inte mycket till friskvård av om man lägger pengarna på ridning. Någon enstaka ridlektion får man ihop på på ett helt år. Simning däremot kan du utöva varje dag, hela året om för samma (skatte-)slant.

Ska vi använda skattepengar på något sådant här så ska de göra så god nytta som möjligt.
    hur räknar du nu om du menar att man kan få ihop någon enstaka ridlektion per år för bidraget?
    Ett normalt friskvårdsbidrag ligger på 1 500 kr/år. Bara det genererar 9,6 ridlektioner enligt prisexemplet som jag visade på i exemplet ovan.
    Och de allra flesta håller på med aktiviteter som kostar MER än 1 500 kr/år och lägger alltså till egna (skattade) pengar för att kunna köpa sitt träningskort. Varför skulle man inte kunna få bidrag till 9,6 ridlektioner?

Som ett exempel: Ett månadskort på en simhall i Solna landar på 4 080 kr/år om man simmar 12 månader per år.
  • Mumlan74

Nu blir det lite OT - sorry.

Andra prisexempel, från lite olika ställen i Sverige, alla handlar om seniorer:
    Ridlektion i Umeå: 177 kr/gång
    Ridlektion i Halmstad: 175 kr/gång
    Ridlektion i Eslöv: 125 kr/gång
    Ridlektion i Ulricehamn: 145 kr/gång
    Ridlektion i Uppsala: 165 kr/gång
    Ridlektion i Göteborg: 213 kr/gång

Är det fortfarande en exklusiv sport?

• Bonanza
    Frantic skrev 2011-02-03 21:05:53 följande:
    Ja det är en sport. Jag tror att många här blandar ihop sport och idrott. Sport behöver inte vara fysiskt ansträngande, utan ska innehålla ett skicklighetsmoment. Dart och golf t.ex räknas som sport, men inte idrott. Att löpträna är idrott men inte sport. Hänger ni med?

Att rida och hoppa med häst är både sport och idrott, dressyr skulle jag nog bara klassa som sport, inte idrott.
    Varför klassar du dressyr bara som sport, inte idrott? Det är ju mycket mer fysiskt krävande än hoppning?
  • Argo
    Mumlan74 skrev 2011-02-04 10:37:39 följande:
    hur räknar du nu om du menar att man kan få ihop någon enstaka ridlektion per år för bidraget?
    Ett normalt friskvårdsbidrag ligger på 1 500 kr/år. Bara det genererar 9,6 ridlektioner enligt prisexemplet som jag visade på i exemplet ovan.
    Och de allra flesta håller på med aktiviteter som kostar MER än 1 500 kr/år och lägger alltså till egna (skattade) pengar för att kunna köpa sitt träningskort. Varför skulle man inte kunna få bidrag till 9,6 ridlektioner?

Som ett exempel: Ett månadskort på en simhall i Solna landar på 4 080 kr/år om man simmar 12 månader per år.
    Wow! DEt var till att leta xtrema exempel som visar på sin ståndpunkt.

En exakt nivå på skattebefriad friskvård finns inte. Det skall vara "av ringa värde" och enligt domstol är ett normalt gymnastikkort på orten att betrakta som "ringa värde" och därmed avdragsgillt:
    http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/tidigarear/2005/stallningstaganden2005/13020574405111.5.5c13cb6b1198121ee8580001053.html

Det betyder att i Stockholm, där ett kort kostar ca 2500-3000 om året för bad/gympa så är det denna nivå som företagen får betala och dra askatten på. Mitt företag betalar ut 2500 och det räcker till året-runt-motion.

Detta ger i bästa fall tio ridlektioner på ett helt år. På en del ridskolor räcker det bara till sju lektioner. Inte mycket till friskvård således.

I andra städer är ridlektionerna lite billigare, men då är också gym- och badkorten billgare och alltså blir även friskvårdsbidraget lägre. Så effekten blir densamma. Du får inte mycket friskvård i form av ridning för de summor som är aktuella.

Därav att skatteverket inte godkänner ridning. Eller golf. eller segling.

Det är för dyrt helt enkelt.
Svar på tråden Är ridning en sport?