Argo skrev 2011-02-04 00:16:55 följande:
Jag skrev "ha tillgång till" - inte att du måste ÄGA en häst. Tillgång kan du få ex genom att köpa en ridlektion
En ridlektion i 08 kostar mellan 250-350 kronor. En sex-sju-åtta lektioner kostar lika mycket som ett årskort för gymnastik. Så, nä. Det är inte billigare att rida än att gå på gympa. vare sig per gång räknat eller utslaget över ett år.
Ridning är för dyrt och för svårtillgängligt för gemene man för att skatteverket skall godkänna det som friskvård.
Fast nu skrev jag inte gympa utan att gå på GYM - vilket kostar runt 8 000 kr per år om du t ex går på SATS, vilket definitivt är lika dyrt eller dyrare än vad det är att rida på ridskola. Och ändå berättigar det till friskvårdsavdrag. Det görs ingen skillnad på Friskis och Svettis och SATS nämligen.
Ett prisexempel från en ridskola i väst-Sverige: 2 405 kr/termin för en vuxen att rida en gång i veckan.
Ett allkort på Friskis och Svettis: 2 245 kr/termin.
Engångspriset på ridskolan i exemplet ovan är 155 kr/ridlektion
Att gå en gång på Friskis och Svettis kostar 100 kr. SÅ mycket dyrare är det alltså inte.
Och som flera redan har påpekat i tråden så spelar det ingen roll för arbetsgivaren - friskvårdsavdraget är samma summa oavsett vilken aktivitet det gäller. Vill man t ex rida två gånger i veckan i stället för en får man helt enkelt casha in lite mer själv - men att man inte ska få bidrag till det alls för att det är just ridning är bara löjligt.
Att det skulle vara svårtillgängligt är inte heller sant. Det finns 650 ridskolor i Sverige - utspridda över hela landet.
I Stockholm kan det vara svårt att få plats på en ridskola som vuxen nybörjare, men det är inte alls omöjligt.
Många ridskolor kan man faktiskt ta sig till utan bil också, ute på landet kan det förstås vara svårare.
När jag red på ridskola som yngre i den stad jag växte upp i då så cyklade jag till ridskolan - året om. Fick alltså extra motion! ;0)
Dina argument håller inte.