• Ramborg

Hur mycket amorterar ni på ert bolån?

Konsumentverket har siffror p vad det normalt sett kostar att leva. Om du behöver argument.

Eftersom han är så orolig behöver ni kanske binda räntorna så att han sover bättre om nätterna?

• Ramborg

Att han kräver att få bestämma ser jag som ett större problem än att leva fattigt för att amortera.

3 barn snart. Har han varit föräldraledig? Om inte borde han BETALA dig för att DU tar hand om HANS barn på bekostnad av din egen ekonomi!

Hade du inte varit hemma, hade du skaffat ett jobb vid det här laget. Så att du skulle ha noll att säga till om är inte acceptabelt.

Du är inte hans lilla hushållsslav bara för du inte har något jobb. Du är inget litet bihang i familjen när det gäller era viktiga gemensamma beslut. Räta på ryggen och se värdet i det du gör för honom!

• Ramborg

Jag håller med superheromum. Varför späka er så? Även om husets värde sjunker litegrann blir det inte ett problem förrän ni säljer.

Och läget i er familj just nu är faktiskt att makens fanatiska amorteringslust skapar risk för att ni måste sälja.... Om du inte orkar mer och tar ut skilsmässa.

• Ramborg

Ja varje familj gör ju som de vill. Själv tycker jag inte det är realistiskt att sikta på att vara helt utan lån när jag dör. När vi kommit ner till vad vi anser vara en rimlig belåningsgrad på huset kommer vi sluta amortera. Vill barnen ärva huset en gång i tiden får de ta över lånet också.

Jag hade aldrig orkat leva hela småbarnsperioden på existensminimum bara för att barnen KANSKE vill bo i huset när jag dör och då ska få ta över det helt obelånat. Det syskon som vill ta över får ju ta egna lån för att lösa ut syskonen, så effekten blir ju ändå inte att boendet blir "gratis".

Barnen kommer då vara vuxna med egna inkomster. De lär inte tacka mig för att de fått leva snålt under uppväxten för att få huset när de är vuxna.

Men som sagt, to each his own, bara ni är överens.

• Ramborg

Jag hade inte accepterat att ha det så. Inte heller att behöva ha ett hemligt konto för att vara säker på att kunna köpa mat.

Om han tycker att 500 räcker till mat åt fyra personer i tio dagar så låt honom köpa mat och göra matsedel.

• Ramborg

Ni kanske borde flytta till hyresrätt så ni kan ha råd att leva NU.

När barnen flyttat hemifrån kan du och han köpa hus och leva på havregrynsgröt.

Svar på tråden Hur mycket amorterar ni på ert bolån?