• bubbelmaja

Läsläxans vara eller icke vara

Jag skulle vilja höra hur ni med barn i de första skolåren ser på läsläxa. Ska barnen ha läsläxa eller inte? Hur mycket tycker ni att skolan kan förvänta sig att barnen ska läsa själva? Läser ni alltid läsläxan med era barn, och i så fall fall gör ni det för att ni måste eller för att ni vill? Hur ser era barn på de läsläxor ni får?

Självklart behöver ni inte svara på just de här frågorna. Debattera gärna!  

Jag är lärare och intresserar mig för de "allmänna åsikterna" kring läsning och barn. Diskuterar ofta läsning med föräldrarna och brukar försöka komma med råd och förslag till de som vill ha.  

• Svar på tråden Läsläxans vara eller icke vara
  • lövet2

Hatar hatar hatar! Läsläxor är säkert bra om 2 föräldrar är hemma, barnet inte har syskon och man har all tid i världen. Men försök lyssna på en stapplande läsläxa samtidigt som du lagar mat, ammar, dukar, torkar någon på pottan och försöker bortse från telefonen som ringer ...

• bubbelmaja

Så hur skulle du önska att läsläxan såg ut? 

Tycker du att läsning enbart är skolans ansvar eller tar du ditt ansvar fast på ett annat sätt gällande läsning? Något skolan kan använda sig av?  

• bubbelmaja

Eller förtydligar mig, ansvar tar du ju redan nu, men skulle du vilja ta ditt ansvar för läsning på ett annat sätt än det som skolan önskar?

• Mariohn

Alla former av läxa är säkert en plåga för barn till föräldrar som inte har tid och möjlighet att hjälpa dem. MEn jag tycker inte att man kan utesluta läxor av den anledningen. Däremot tycker jag inte att man ska utgå från att barnen faktiskt själva kan ta ansvar för sin läxläsning. Ge barnen läsläxa och uppmana dem att försöka läsa hemma. Men ta inte för givet att barnen ska kunna allt eller ha lyckats med läxan när de kommer tillbaka. Det måste finnas tid och hjälp i skolan för de barn som inte kan lyckas själva hemma. 

• bubbelmaja

Diskuterar ni föräldrar där ute detta med ert barns lärare? 

Jag som lärare önskar att man fick veta mer av vad föräldrar tycker, framför allt om jag frågar. Det är inte för min skull barnet läser hemma och man kan alltid komma fram till bra lösningar om man samarbetar.  

• lövet2
    bubbelmaja skrev 2011-02-03 19:58:57 följande:
    Så hur skulle du önska att läsläxan såg ut? 

Tycker du att läsning enbart är skolans ansvar eller tar du ditt ansvar fast på ett annat sätt gällande läsning? Något skolan kan använda sig av?  
    Jag skulle önska att läsläxan slogs ut på hela året. Det finns säkert skolor som gör så, men på den här skolan kör de i perioder. 3 veckor på ht och 3 veckor på vt ska de läsa högt för en förälder 15 minuter varje dag! Det kan t ex innebära att barnet är i slutet av en förkylning och ska försöka läsa högt med hes röst och hosta. Barnet ska överrösta sina syskon, diskmaskinen, tvättmaskinen, mobiler som låter och allt annat som lever om. Dessutom kanske jag har ont i huvudet och 100 andra saker att göra just den dagen. Om läsläxan i stället gällde 15 minuter 1 dag/vecka, så kan jag planera in en lugn stund då vi får vara i fred.
  • bubbelmaja

Jag ger läsläxa fredag till fredag. Jag tror att själva läsningen tar ca 15 minuter att ta sig igenom och så några frågor på texten och någon kreativ uppgift kopplad till sagan. Jag brukar uppmuntra dem att dela upp läxan på flera dagar. Gärna läsa tyst en dag, högt en annan och göra frågorna lite då och då. 

• Mariohn
    bubbelmaja skrev 2011-02-03 20:54:02 följande:
    Jag ger läsläxa fredag till fredag. Jag tror att själva läsningen tar ca 15 minuter att ta sig igenom och så några frågor på texten och någon kreativ uppgift kopplad till sagan. Jag brukar uppmuntra dem att dela upp läxan på flera dagar. Gärna läsa tyst en dag, högt en annan och göra frågorna lite då och då. 
    Om en elev har svårt med läsningen och inte kan få hjälp hemma, finns det extra hjälp att få i skolan då? Kontrollerar man varje elev för sig eller man förväntar sig att de gör vad de ska och klarar av det sedan? 
  • bubbelmaja

Vi har massor med resurser. Små läsgrupper osv. Dessutom läxhjälp två gånger i veckan. Vi har rätt många elever som inte har möjlighet att få så  mycket hjälp hemma. 

• Tinnys

Jag tycker läsläxa är jättebra. När dottern fick det så läste vi på kvällen innan läggning, när små syskonen sov. Vi läste varje dag.

Svar på tråden Läsläxans vara eller icke vara