• bubbelmaja

Läsläxans vara eller icke vara

Jag skulle vilja höra hur ni med barn i de första skolåren ser på läsläxa. Ska barnen ha läsläxa eller inte? Hur mycket tycker ni att skolan kan förvänta sig att barnen ska läsa själva? Läser ni alltid läsläxan med era barn, och i så fall fall gör ni det för att ni måste eller för att ni vill? Hur ser era barn på de läsläxor ni får?

Självklart behöver ni inte svara på just de här frågorna. Debattera gärna!  

Jag är lärare och intresserar mig för de "allmänna åsikterna" kring läsning och barn. Diskuterar ofta läsning med föräldrarna och brukar försöka komma med råd och förslag till de som vill ha.  

• Svar på tråden Läsläxans vara eller icke vara
  • lövet2

Hatar hatar hatar! Läsläxor är säkert bra om 2 föräldrar är hemma, barnet inte har syskon och man har all tid i världen. Men försök lyssna på en stapplande läsläxa samtidigt som du lagar mat, ammar, dukar, torkar någon på pottan och försöker bortse från telefonen som ringer ...

• bubbelmaja

Så hur skulle du önska att läsläxan såg ut? 

Tycker du att läsning enbart är skolans ansvar eller tar du ditt ansvar fast på ett annat sätt gällande läsning? Något skolan kan använda sig av?  

• bubbelmaja

Eller förtydligar mig, ansvar tar du ju redan nu, men skulle du vilja ta ditt ansvar för läsning på ett annat sätt än det som skolan önskar?

• Mariohn

Alla former av läxa är säkert en plåga för barn till föräldrar som inte har tid och möjlighet att hjälpa dem. MEn jag tycker inte att man kan utesluta läxor av den anledningen. Däremot tycker jag inte att man ska utgå från att barnen faktiskt själva kan ta ansvar för sin läxläsning. Ge barnen läsläxa och uppmana dem att försöka läsa hemma. Men ta inte för givet att barnen ska kunna allt eller ha lyckats med läxan när de kommer tillbaka. Det måste finnas tid och hjälp i skolan för de barn som inte kan lyckas själva hemma. 

• bubbelmaja

Diskuterar ni föräldrar där ute detta med ert barns lärare?