• Kajsan

Var på Intervju idag, de frågade om barn!

Jag var på en anställningsintevju idag, och damen frågade mig om jag hade tänkt mig barn de närmaste 2 åren, för isåfall kunde jag gå direkt.
    Det är ju olagligt att säga nej till sökande pga att de ska ha barn, så detta lät helt sjukt i mina öron!
    Nu är jag ju inte gravid, men 2 år framåt!!!!
    Har lust att "sätta dit" dem på något sätt, men det kan man väl inte....

• Svar på tråden Var på Intervju idag, de frågade om barn!
  • Popflickan

Vad svarade du då?? Det bored ju finnas någon myndighet du kan anmäls henne till ja... så att ingen annan råkar ut för det... Vänta, är det inte jämställdshetsombudsmannen? (oj va långt det blev....)

• Mumin

Jo, det är det, JO! Det måste anmälas, så får man inte göra!

Usch, så trist att de gör så. Tänk om man inte hade planerat barn och blivit gravid ändå. Det är väl ändå jäkligt vanligt, vad gör företaget då, sparkar en?

• Katriin

Jag har hört att det finns ett anställningskontrakt som visa kan ha när dom ska anställa folk, och där i står det att du inte "får" skaffa barn på ett vis tid (kanske dom hade ett sånt) men iallfall även om du skriver på det och sen skulle bli med barn så får dom inte sparka dej för det ,för det finns ingen lag på det!!

Är vad jag hört iallafall lycka till

• Kajsan

Jag svarade att det hade jag inga planer på inom den närmsta tiden, det är ju en sån dam man VILL sätta på potan ifall det skulle bli så

• Sussi75

Har oxå fått frågan när jag varit på intervju. Inget uttalat att man kunde "dra" direkt isåfall, men ställer de frågan förstår man ju vinken....
    Vid detta tillfälle blånekade jag, usch, gillar inte att ljuga men vad ska man göra...? Det är ju inte ens säkert att man lyckas bli gravid.

Kajsan:
    Hur svarade du på frågan?

• Sussi75

Hoppsan, du hann visst före

• Kajsan

Hon sa att jag var i en kritisk ålder att anställa som tjej, "alla tjejer i min ålder skaffar ju barn".

• flippertjejen

Anmäl dem!!! Det är förjävligt av dem att bete sig så.

• Bea

Har varit med om detsamma. Förjävligt rent ut sagt!

Min nuvarande arbetsgivare frågade faktiskt oxå och jag svarade att vi just planerade för fullt. Ville inte ljuga eftersom jag tyckte frågan var sådan som den var. Jag fick som ni redan förstått anställningen och har nu en son.
    Men det är väl inte det vanligaste slutet på sånna här historier.

• Fyra

De får inte ens lov att ställa den frågan, så visst ska ni klämma åt dem. Ring era fack och rådgör med dom.

Svar på tråden Var på Intervju idag, de frågade om barn!