• Kajsan

Var på Intervju idag, de frågade om barn!

Jag var på en anställningsintevju idag, och damen frågade mig om jag hade tänkt mig barn de närmaste 2 åren, för isåfall kunde jag gå direkt.
    Det är ju olagligt att säga nej till sökande pga att de ska ha barn, så detta lät helt sjukt i mina öron!
    Nu är jag ju inte gravid, men 2 år framåt!!!!
    Har lust att "sätta dit" dem på något sätt, men det kan man väl inte....

• Svar på tråden Var på Intervju idag, de frågade om barn!
  • Molnet

Tossan79

Men den frågan skulle aldrig ställas till en man på anställningsintervju! Och vad har en arbetsgivare med ens privatliv att göra?
    Håller inte alls med dig.

• Tossan79

Molnet, vad menar du? Jag har inte tagit ställning för eller emot! Jag undrar bara om det är lagligt eller olagligt, som endel säger. Det är väl inte en fråga om att hålla med eller inte, det är ju ett antingen/eller -fakta jag undrar om!

• Miim

Jag får frågan på alla intervjuer jag varit på, kanske för att man är 27, utan barn men med en sambo sen 8 år och brukar svara:

Nej, just nu planerar jag och min sambo inga barn.
    Men jag är inte en person som frågar min chef om lov att bilda familj.
    Vill jag planera barn gör jag det med min sambo - inte min arbetsgivare...

Resultatet har "so far" varit generade ursäkter om att de kanske inte skulle ställt frågan och rödblossande kinder på män 50+ - ganska kul
    I två av fallen har jag fått jobbet (och beröm för att jag har "skinn på näsan")
    I det sista fallet föll jag på bristande erfarenhet och (förhoppningsvis) inte på mitt svar på frågan.

• Molnet

Urklippt från www.jamombud.se :

"Fråga: Får arbetsgivare i anställningsintervjuer fråga kvinnor om de tänker skaffa barn? Vad svarar man om man får en sådan fråga?

Svar: Det finns inget uttryckligt förbud mot att arbetsgivare ställer frågor om barn och familj. Men arbetsgivaren riskerar att göra sig skyldig till könsdiskriminering, som är ett brott mot jämställdhetslagen och EG-rätten. Det kan inträffa om arbetsgivaren ställer frågan till kvinnliga men inte manliga arbetssökande är det ett missgynnande av det ena könet, i det fall att frågorna upplevs som obehagliga och leder till att kvinnliga sökande gör en sämre insats under intervjun än de annars skulle ha gjort. Samma sak gäller om frågan leder till att kvinnor som svarat ja gallras bort från de sökande. Därför avråder JämO bestämt arbetsgivare från att ställa frågor om graviditet. En arbetssökande är inte skyldig att berätta om vare sig redan påbörjad graviditet eller planer på barn. Hur man svarar måste var och en bestämma själv. Ett förslag är en motfråga: varför vill ni veta det? Den som är anställd måste enligt föräldraledighetslagen tala om för arbetsgivaren att man vill vara föräldraledig minst två månader före ledighetens början eller så snart som möjligt om det inte går att göra det två månader i förväg."

Kanske lite väl luddigt svar, men hör av dig till dem så får du veta hur du ska gå till väga.

• Molnet

Tossan

"Min pappa söäger alltid att "Frågan är fri om den är hövligt framställd"."

Det var det jag opponerade mot! Jag antog att du menade att en arbetsgivare mkt väl får fråga bara hon/han gör det på ett hövligt sätt. Förstog jag fel?

• jagälskarallaminabarn

Vill instämma i det Catrin84 hört.

Pappa har jobbat fackligt och därav kommer mitt intresse för detta och även informationen är från honom. Vill förtydliga att OM ni skriver på ett kontrakt att inte skaffa barn på ett tag så gäller det INTE juridiskt för det strider mot lagen. Vet att vissa lagar är dispositiva, d v s att företaget kan förhandla MEN du kan ALDRIG få sämre villkor än lagen, däremot bättre. Nu vet jag inte om det här är en dispositiv lag men skulle arbetsgivaren säga att det är förhandlingsbart så kom ihåg att under INGA omständigheter gäller något som är sämre för dig som arbetstagare än vad lagen säger.

Hoppas inte jag låter som någon besserwisser (det är inte meningen iaf), ville bara nämna detta. Lycka till allihop!

• Tossan79

Molnet, vad jag menade var att jag alltså inte trodde att själva frågan var olaglig, men däremot valet att grunda beslutet på svaret. Förstår vi varann nu?
    För en fråga i sig kan knappast vara olaglig?

• Party of five

Det är alltför vanligt att man som kvinna blir frågad det här under en anställningsintervju! Jag blev också det, av en ung kvinna, och jag blev så paff att jag inte riktigt visste vad jag skulle säga. Vet ni vad hon sa? "Jag frågar eftersom vi är så många unga kvinnor här, så vi inte alla är på mammaledighet samtidigt"... Jag fick inte jobbet, men det är jag egentligen glad för, fick dålig känsla från början. Nästa gång har jag mod att säga ifrån, tack vare den här tråden! Dessutom, är det inte olagligt att vid ett tidsbestämt arbetsförhållande inte förlänga tiden när den tar slut utan istället anställa en ny när den som arbetar där blir gravid...? För jag fick inte fortsätta. Jag var i 6:e månaden med mitt första barn när jag fick gå!

• Åsa

Jag har inte råkat ut för det någon gång men jag har inte varit på så jättemånga intervjuer. Däremot: För ett par år sedan var jag på en intervju där de inte frågade något om barn. Sedan berättade min chef att de frågat henne när de ringt för att ta referenser; jag hade ju sagt att jag hade man så planerade jag barn? Min chef svarade att det var det väl bättre att de frågade mig själv

• Camilla K

Detta är helt olagligt att fråga.
    Tro mig jag vet vad jag talar om.
    Jag hade i 14 månader ett helvete med min förra arbetgivare då jag blev sparkad pga av grav.
    Jag vet precis vad en arbetsgivare får och inte får i dessa frågor nu.
    JAg anmälde till Jämo och dom skulle driva frågan vidare mitt fall var det 3e som skulle upp i arbetsdomstolen.
    1 månad innnan vi skulle dit(med tider vi fått dit)drog sig Jämo ur vågade inte pga arbetsgivaren hade så många som ljög åt honom.
    Jag stämde då min arbetsgivare ensam med hjälp av en egen advokat då jag ansåg att Jämo inte gör speciellt mycket och att man måste få bukt på detta problem.
    Mitt fall skulle alltså varit det 3e fallet för diskrimerade kvinnor pga grav någonsin där ser man hur mycket jämo gör.
    Jag anser att det är en instans som regeringen utsett som skall se bra ut för sverige men det händer inget.
    JAg blev kränkt av min arbetsgivare samt kände mig kränkt av jämo som drog tillbaka min stämning pga av lögner och efterhandskonstruktioner av min förra arbetsgivare.
    Menjag anser att man måste driva dessa frågor annars kommer våra barn att ha det likadant när dom växer upp.
    Så för min del blev det en egen stämning fast man får betala ur egen ficka jag ansåg att jag behövde det för min egen skull.
    Hela min grav fick jag bråka samt att dom gjorde grav till något fult,pga all stress detta medförde hamnade jag på gynakuten och födde min son förtidigt.
    I april var jag iallafall i tingsrätten och det fanns inte en massa vittnen kvar när det kom till kritan.
    Och jag kan garantera att den arbetsgivaren aldrig mer kommer sparka en gravid kvinna för det blev riktigt dyrt för honom.

• flippertjejen

Camilla K: GIRL POWER!!!! Jag blev så jäkla glad när jag läste din story. Jag är ordförande i lokala facket men mitt företag har en mycket bra personalpolitik så jag behöver aldrig dras med de här problemen. Jag är glad att du orkade kämpa för att få upprättelse, tråkigt bara att du fick en jobbig graviditet och förlossning på grund utav det. Hoppas att ni alla mår bra nu.

Kram

• JsN

Att ställa frågan är helt OK, att ta hänsyn till svaret när man bestämmer sig är olagligt... Det är svårt att inte ta hänsyn till kunskap man har alltså är det säkrast att inte fråga.

• dakoda

Hej! Tyvärr verkar det vara vanligt att tjejer mellan 25-35 blir lite diskriminerade när det gäller anställningar och barn. Jag är 32 och har inga barn, men sambo o villa. I februari sökte jag en ny tjänst inom företaget jag jobbar på. På anställn.intervjun frågade min chef (som skulle tillsätta den andra tjänsten) om jag planerar på barn. Jag blev aningen paff, men eftersom han och jag har en bra dialog, tyckte jag att jag skulle vara ärlig. Svarade:"Absolut ska jag ha barn, men kanske inte just nu". Nåväl, jag fick inte jobbet, utan tjänsten gick till en äldre kvinna. Samma dag gick jag hem, slängde mina p-piller och nu är jag gravid och jättelycklig! Jag kommer dock inte att vilja komma tillbaka till detta företag efter min mammaledighet, då jag är väldigt besviken på dem. Lycka till i fortsättningen och stå på dig!!! Kram :)

• Carenya

Min arbetsgivare frågar också om man har barn eller har tänkt sig skaffa. Men deras utgångspunkt är lite annorlunda: De VILL att du ska ha barn eller tänka dig skaffa i framtiden. Varför? Jo, småbarnsföräldrar har flera fördelar enligt dem, bl a:
    1) De tenderar att byta jobb mer sällan, vilket skapar en kontinuitet på arbetsplatsen.
    2) Har man barn ses det som ett tecken på att man har ett liv även utanför jobbet, och alltså inte har lika stor risk att arbeta in sig i utbrändhet som de som lever bara för jobbet.

Så det är inte alltid negativt att få frågan.

• Fru Längtan

Jag har varit på många arbetsintervjuer och VARJE gång har de frågat mig om jag planerar att skaffa barn. På ett ställe frågade de om jag planerade att skaffa barn innom en tioårsperiod... de tyckte att det var bättre om jag kom tillbaka efteråt.

Blir så arg på den här världen. Man är inte vatten värd bara för att man är i fertil ålder och att jag är gift gör ju inte saken bättre.

Svar på tråden Var på Intervju idag, de frågade om barn!