Var på Intervju idag, de frågade om barn!
Tossan79
Men den frågan skulle aldrig ställas till en man på anställningsintervju! Och vad har en arbetsgivare med ens privatliv att göra?
Håller inte alls med dig.
Tossan79
Men den frågan skulle aldrig ställas till en man på anställningsintervju! Och vad har en arbetsgivare med ens privatliv att göra?
Håller inte alls med dig.
Urklippt från www.jamombud.se :
"Fråga: Får arbetsgivare i anställningsintervjuer fråga kvinnor om de tänker skaffa barn? Vad svarar man om man får en sådan fråga?
Svar: Det finns inget uttryckligt förbud mot att arbetsgivare ställer frågor om barn och familj. Men arbetsgivaren riskerar att göra sig skyldig till könsdiskriminering, som är ett brott mot jämställdhetslagen och EG-rätten. Det kan inträffa om arbetsgivaren ställer frågan till kvinnliga men inte manliga arbetssökande är det ett missgynnande av det ena könet, i det fall att frågorna upplevs som obehagliga och leder till att kvinnliga sökande gör en sämre insats under intervjun än de annars skulle ha gjort. Samma sak gäller om frågan leder till att kvinnor som svarat ja gallras bort från de sökande. Därför avråder JämO bestämt arbetsgivare från att ställa frågor om graviditet. En arbetssökande är inte skyldig att berätta om vare sig redan påbörjad graviditet eller planer på barn. Hur man svarar måste var och en bestämma själv. Ett förslag är en motfråga: varför vill ni veta det? Den som är anställd måste enligt föräldraledighetslagen tala om för arbetsgivaren att man vill vara föräldraledig minst två månader före ledighetens början eller så snart som möjligt om det inte går att göra det två månader i förväg."
Kanske lite väl luddigt svar, men hör av dig till dem så får du veta hur du ska gå till väga.
Tossan
"Min pappa söäger alltid att "Frågan är fri om den är hövligt framställd"."
Det var det jag opponerade mot! Jag antog att du menade att en arbetsgivare mkt väl får fråga bara hon/han gör det på ett hövligt sätt. Förstog jag fel?