• Knasiga morsan

Magen 5 månader efter förlossning - är detta normalt??

Hej! hihi..

Det är så att för lite mer än 5 månader sedan genomgick jag en (supersnabb) förlossning och det är ju så magiskt att se vår son Albin växa och utvecklas för varje dag..

I alla fall, magen efter förlossningen gick ju ner och vart mest degig och ja., innehållslös kändes den lite som..

Nu sedan 1 månad tillbaka - alltså 4 månader efter förlossningen så har magen liksom börjat växa och blivit hård och växer verkligen för var dag som går och nej jag äter inte så mycket att jag borde växa så här men jackan går inte på nu men gick på för 1 vecka sedan.

Den är alltså hård och böjd nästan som en gravidmage och jag fattar ingenting , jag har kopparspiral och eftersom jag inte varit med om tiden efter en förlossning innan Albin så vet jag inget om detta alls!!

Men magen växer..

HILFE

• Svar på tråden Magen 5 månader efter förlossning - är detta normalt??
  • Knasiga morsan

Nej precis... Jag tror ju inte heller jag är gravid - men fattar liksom inte denna växt..

Dock har ju spiralen åkt ner (??) eller något sådant för trådarna är riktigt långt ner och stundvis om man sitter ner på toa så kan en tråd vara utanför... har ringt BM om tid för detta!

• Cocco

Är den hård så är det inget bra. Jag tycker du ska gå till en läkare som gör ultraljud. Hade den varit mjuk hade det nog snarare varit fett och delade magmuskler men hård då  är du nog  gravid eller så är något annat fel.

• t0va

Min mage ser också ut sådär, men är mjuk och inte hård så jag tror det är magmusklerna. Men jag gjorde KS, bikinisnitt och sen 1 vecka efteråt fick de öppna igen och skar rakt upp mot naveln så jag gissar på att mina magmuskler inte mår bra. 

• Skogsmamman
    Knasiga morsan skrev 2011-02-04 06:56:28 följande:
    Mm kanske det kan vara, i dont know!

Men hur får jag bukt på det då? Funkar det med typ sit-ups och så?
    Man ska inte göra sit-ups om det är delade magmuskler, blir värre då.
    Man får speciella övningar.

taget från http://www.familjeliv.se/Halsa_och_skonhet/1.510071
    "om magmusklerna har delat sig under graviditeten händer det att det dröjer innan de hittar tillbaka till sitt ursprungliga läge. Nino är en tvåbarnsmamma som drabbades av delad magmuskel som inte gick tillbaka av sig själv. Hon beskriver hur man vet att man har delad magmuskel: Ligg på rygg och lyft långsamt huvudet mot magen samtidigt som du med pekfingrarna känner efter hur långt det är mellan magmusklerna. Avståndet ska inte vara mer än två fingrar brett. Om det är det behöver du inte bli orolig, men du ska sluta med vanliga situps, crunches och i stället göra andra övningar för att stärka upp de inre musklerna. Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas."
  • Knasiga morsan

Ja jag var ju inte till min (gamla) ordinarie BM i fredags och den jag var hos är enligt mig inte vidare bra, hon ville inte alls kolla på magen eller något sådant men tog ett gravtest som var negativt. BIM var igår och inget tecken.. Kommer snart.. mensen alltså ..

Sambon utbrast igår - "Men du, är du gravid eller? för han reagerade kraftigt på hur magen ser ut.."..

Ska kontrollera det där med att ligga ner och känna..

• Tildas52

nu har jag inte läst hela tråden men magmusklerna sitter vid sidan av magen under tiden man är gravid och sen flyttas dom tillbaka och jag  fick då hårdare mage och större när dom va på rätt plats igen

• vittra

Kan i alla fall säga att det låter inte som någon normal "efter förlossningen" grej, magen ska ju inte bli större och hårdare flera månader efteråt. Det blir den inte med delade magmuskler heller utan då blir det mer som ett degigt häng eller helt enkelt en liten putmage som man inte lyckas få bort hur mycket man än tränar.

Så vad det nu än är som händer med din kropp så är det ingenting som brukar ske efter en graviditet och en förlossning, risken är att något är på tok alternativt att du helt enkelt är gravid igen. Det är ju möjligt.

• Topcom

Bra att du ska till bm imorgon. Tror att det kan vara spiralen faktiskt!

• MammaHela

det kan inte vara så att du har en cysta eller någon som växer i magen?

Min mormor fick en (HELT OFARLIG) cysta som växte till sig jättestor på bara några veckor, när de plockade ut den var den stor som en fotboll.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Rosenskära

TS!
    Jag upplevde samma sak, tyckte att jag tappade gravidkilona, men magen såg gravid ut och det kändes som om den växte. Och det gjorde den. Jag opererade bort en muskelknuta nyligen som var som en handboll. Kolla upp det! 

• Happy2011

Hej, kom in på denna tråden nu... har exakt samma problem som tjejen som startade denna tråd. Min underbara son Oliver är nu 5 månader, jag födde honom i april i år via halvakut kejsarsnitt (han var en stor bebis, 4690g och 56cm). Visst har magen gått ner sedan förlossningen, jag var gigantisk i slutet av graviditeten och hade gått upp ca 30 kilo under graviditetetsmånaderna. Men nu har den slutat gå ner, känns istället som att den växer. Den är hård, ej degig som andra förklarar när man har delade magmuskler, och den står ut och är rund precis som en gravidmage. Jag känner mig väldigt ledsen och får ofta höra att jag är gravid, de frågar när det är dax och vilken månad jag är i. Det sliter på humöret vill jag lova. Känner inte igen min egen kropp. Brukade äta sunt och träna regelbundet men pga kejsarsnittet har jag ju inte kunnat komma igång med träningen på samma sätt som jag velat, och kosten försöker jag att hålla. Får för mig att magen blir större i samband med att jag ätit bröd och/eller pasta, men annars har jag ingen aning om varför min mage inte går ner och varför den är hård och rund. Söker desperat svar. Ska nog söka mig till min fd barnmorska och se om jag kan få en undersökning. Tacksam för era svar.

Svar på tråden Magen 5 månader efter förlossning - är detta normalt??