• EnFisPåTvären

Ni som bor bredvid en bondgård - hur är det?

Hej!
    Vi har tittat på ett hus som ligger granne med en bondgård. Runt tomtgränserna är det kohagar och ladugården ligger en liten bit bort. Jag undrar hur det är att bo bredvid en bondgård? Jag ser bara tjusningen men kossor som grannar (älskar kossor) men undrar om detta innebär t ex lukt (lite är ingen fara men om det stinker koskit när jag ska sitta i trädgården och fika blir det jobbigt), mer flugor, om en bondgård för ett djävla liv tidigt på mornarna - även helger etc etc? Jag har ingen aning om hur en bondgård funkar (vilket kanske märks, haha) så jag är tacksam om jag får många erfarenheter från er därute.

• Svar på tråden Ni som bor bredvid en bondgård - hur är det?
  • Åssi

Jag har bott bredvid en gård med mjölkkor i 10 år och tyckte det var underbart. Lite lukt var det så klart när de spridit ut gödsel på åkrarna, men inget som störde mig. Det hör ju till på landet. Det enda negativa jag kan komma på är flugorna på sommaren. Det gick inte att ha fönster och dörrar öppna utan att ha nät för.
    Men alla fördelar väger absolut upp! Bara det att gå på promenad med barnen och stanna och klappa korna och ge dem lite gräs

• bumbi 84

hejsan vi bor med kohagar runt om och ladugården ser jag från köksfönstret. (200m bort). visst luktar det i bland  men det är ju inte ens varje vecka utan bara om dom gör vissa saker. flugorna är många men med ett nät så stoppar man dom flesta

visst kommer det lastbilar ibland och mjölkbilen men inget som vstör

Nova ♥070227♥ Luna ♥090107♥ Mila ♥100724♥
  • EnFisPåTvären

Så det är flugorna som är problem alltså? Kan man sitta och fika ute eller är man alltid hänvisad att käka inne innanför de där flugnäten?

• Åssi

Ute gick det bra och vi satt ofta ute och fikade. Men jag kommer ihåg att jag upplevde det som mycket mer irriterande när det kom in stora mängder i huset.

• EnFisPåTvären

Ah okej, men DET var ju positivt. På något sätt. Glad

Fler erfarenheter?

• Åssi

Ibland stod det ett par kossor i trädgården och ibland när man skulle köra iväg hamnade man mitt i intagningen av korna och fick vänta tills de gått förbi. Inga stora problem tyckte jag och kanske inget som ni riskerar att uppleva.
    Nä jag har bara positiva minnen från tiden som granne till kor

Sedan kan det ju vara andra saker som inte har med granngården att göra. Som att det ligger långt ifrån "allt". Det hände ju att vi blev insnöade på vintern och inte kunde komma ut på vägen förrän fram på eftermiddagen. Vi hade ofta strömavbrott. Det blir mycket skjutsande av barnen hit och dit.

Men sammantaget så är det mer postivit än negativt att bo på landet.

• saltflingan

Vi har bott mitt ute i en kohage. Visst tusan innebär det massa flugor och bromsar men som de andra har sagt så stör man sig mer på flugorna som är inomhus än de som är ute. Lukten reagerade vi aldrig över, tycker det luktar gott. 

Däremot när de gödslade fälten då jävlar så stank det. Men de brukade säga till innan så att vi inte hängde upp tvätt ute då och dessutom så gödslade de oftast när det skulle regna så att lukten skulle mildras, dvs på fälten nära husen.

Det jobbigaste var dock när kalvarna smet in på tomten och lämnade små blaffor efter sig. Eller nej nu ljög jag, det var otrevligt men det värsta var all koskit på vagnen och även på bilen. Varje gång man hade varit ute med vagnen så fick man ta bort och tvätta hjulen, det var ett helvete. Sen hade vi färist in till tomten och den var svår att komma över med vagnen på sommaren och omöjlig att ta sig över på vintern.

Vi trivdes på landet innan vi fick barn sen blev det bara pest och pina och vi är nu nöjda och glada stadsbor igen.

• EnFisPåTvären

Ja just... Bromsar. Jag HATAR bromsar. Går det att vara i trädgården, ligga och slöa i en hängmatta, bada i en pool, ligga och läsa eller blir man attackerad hela tiden? Det ligger så att säga i en ö av kohagar med kohage på båd gavelsidor längst tomten och längst hela baksidan.

Gödslar fälten? Jag har inte sett något annat än kohagar så långt ögat kan nå, men det kanske finns fält också. Är det inte varje vecka så kan man kanske stå ut?

Vi har inga barn och kommer tyvärr troligtvis inte att få det så vi har inte det "problemet".  Det ligger inte jättelångt från stan ändå men strömavbrott hela tiden vill man ju inte ha.

Färist, vad är det?

Tack ni som svarar!

• Pigelinen
    EnFisPåTvären skrev 2011-02-04 17:46:17 följande:
    Ja just... Bromsar. Jag HATAR bromsar. Går det att vara i trädgården, ligga och slöa i en hängmatta, bada i en pool, ligga och läsa eller blir man attackerad hela tiden? Det ligger så att säga i en ö av kohagar med kohage på båd gavelsidor längst tomten och längst hela baksidan.

Gödslar fälten? Jag har inte sett något annat än kohagar så långt ögat kan nå, men det kanske finns fält också. Är det inte varje vecka så kan man kanske stå ut?

Vi har inga barn och kommer tyvärr troligtvis inte att få det så vi har inte det "problemet".  Det ligger inte jättelångt från stan ändå men strömavbrott hela tiden vill man ju inte ha.

Färist, vad är det?

Tack ni som svarar!
    Är uppväxt på bondgård och efter gymnasiet hyrde vi ett hus på en annan gård i 10 år. Blev bara lite full i skratt av detta inlägget som du skrev... "går det att vara i trödgården?" nä jag är uppväxt inomhus Klart det går att vara ute.

Sen är det ju olika vad man har för preferenser. Personligen skulle jag ALDRIG klara av att bo mitt i stan med grannar kind mot kind och nyfikna grannar, avgaser osv. Det hade jag aldrig palalt. Det som kan vara jobbigt är i skördetid när bönderna måste skörda när vädret tillåter, där vi bodde nu körde de dygnet om, vilket innebar massa traktortrafik dygnet om, men det är ju övergående. De måste ju få in foder när vädret är så.
  • Bonanza

Vi bor bredvid en kohage med en bondgård lite längre bort. Det är flugorna som är problemet, som de andra har sagt. Ute är det irriterande när man äter, men värst är det när de kommer in.

Men bromsar har vi inte upptäckt några alls. Och vi har väldigt lite getingar!

Svar på tråden Ni som bor bredvid en bondgård - hur är det?