• Åssi

Piercing

Min son fyller 15 år om några veckor och har nu börjat tjata om att få pierca sig i ögonbrynet. Jag är kluven och har inte gett honom något svar ännu.

Skulle ni låta er 15-åring göra det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Piercing
  • Mrs Statham

Nej aldrig i hela h*lvete! 
    Öronen, fine men inte någon annanstans.
    Det finns inget mer fulare och ovårdat!!
    Vill han absolut ha en piercing får han antingen
    A: Fylla 18 först
    B: Flytta hemifrån.

Fram tills dess är det jag som har bestämmanderätt och veto gällande precis ALLT som har med honom att göra.

• Kitty 82

Mina barn ska f¨v'lja själva om dom vill ha sånt.
    har själv i näsa,över överläppen,öronen och även tatueringar.
    Dock vill jag iaf att dom ska vara 12-13 år

• Mrs Statham
    Saddi skrev 2011-02-05 05:39:06 följande:
    Och det där med att man inte får jobb pga tatueringar & piercingar är inget som är direkt vanligt längre eftersom de flesta har något av det om inte båda. Kanske om man kommer in med piercingar eller tatueringar i fulla ansiktet och söker ett jobb där man ska vara ett "seriöst ansikte utåt" att de skulle neka en. Men för en piercing i ögonbrynet? Tror knappast det.
    Det finns fortfarande många jobb som man inte har en chans till om man har synliga piercingar eller tatueringar.
    Ska du jobba med något seriösare så är det ett BIG no no.
    Man bli också nekad jobb om man har synliga tatueringar eller piercingar om man söker jobb på donken.
    Så jo, jag skulle hävda att det fortfarande är väldigt vanligt i vissa branscher. 
  • dessan59

Har precis sagt nej till piercing i navel till min snart 18-åriga dotter. av den anledning attt hon inte är 18 år . Så länge hon bor hemma så bestämmer jag och hennes pappa

• h34

Jag tycker det känns mest lagom med 16 år, men det fanns inte så jag röstade ja till 15 år.

• alice mamma

Min dotter fick göra i naveln när hon fyllde 14. Hon har visat att hon är mogen för det genom att tvätta den morgon och kväll på rätt sätt och hon vet att det tar ett halvår innan hon kan byta så.. åldern kanske inte är det viktigaste utan om de är mogna att sköta den som det ska.

• Lavender Lace

Ja, det skulle jag absolut stödja, men då ska man ju ha i åtanke att jag själv tycker att det är snyggt. Både jag och sambon har piercingar och sambon har även haft piercingar som han nu tagit bort. Märket efter en vanlig piercing är minimalt. Ville själv pierca ögonbrynet i den åldern men fick vackert vänta till 18 eftersom min morsa tyckte att det såg "förfärligt" ut. (Tatuering däremot är svårt och dyrt att ta bort och kräver ett moget och genomtänkt val av motiv,  får jag barn kommer de att få vänta till 18 med att göra såna.)

• grodflickan

Ja jag hade låtit han få göra det när han är 15 år.
    Det enda är att jag hade gått igenom med honom innan att han måste sköta om det noga, att om han en dag tröttnar på sin piercing kommer där bli ett litet ärr mm... Sen att man följer med de dit där de gör det så man ser det är en seriös studio mm...

Var själv ung när gjorde mina piercings och ångrar inte det.
    Några är kvar och några har jag tagit bort men det blir inga direkt stora hemska ärr efter man tagit bort de inte på mig i alla fall.

Sen bör jag nämna att har både haft piercing, tatuering och fick sommar jobb både på mcdonalds som yngre och andra ställen ingen som blev störd över de då... och var på mcdonalds för några dagar sedan och tjejen som jobba hade då synliga tatueringar så där hade de i alla fall anställt med tatueringar ;) 

• Tigerkattan

Nej,18 år gäller, dom ska själva stå för sitt beslut!

• Mrs Statham
    grodflickan skrev 2011-02-11 14:35:52 följande:
    Ja jag hade låtit han få göra det när han är 15 år.
    Det enda är att jag hade gått igenom med honom innan att han måste sköta om det noga, att om han en dag tröttnar på sin piercing kommer där bli ett litet ärr mm... Sen att man följer med de dit där de gör det så man ser det är en seriös studio mm...

Var själv ung när gjorde mina piercings och ångrar inte det.
    Några är kvar och några har jag tagit bort men det blir inga direkt stora hemska ärr efter man tagit bort de inte på mig i alla fall.

Sen bör jag nämna att har både haft piercing, tatuering och fick sommar jobb både på mcdonalds som yngre och andra ställen ingen som blev störd över de då... och var på mcdonalds för några dagar sedan och tjejen som jobba hade då synliga tatueringar så där hade de i alla fall anställt med tatueringar ;) 
    Rätta mig om jag har fel, men vägrar inte seriösa studios att göra piercings på de under 18, fastän de har målsmans tillstånd???
    Så var det ju ändå för några år sedan..
  • grodflickan
    Mrs Statham skrev 2011-02-11 20:06:14 följande:
    Rätta mig om jag har fel, men vägrar inte seriösa studios att göra piercings på de under 18, fastän de har målsmans tillstånd???
    Så var det ju ändå för några år sedan..
    Det finns ingen lagstiftad åldersgräns för piercing.
    Men de flesta studios väljer att inte pierca under 15 år och kräver målsman ska vara med om de ännu inte fyllat 18 år.
    Så seriösa studios piercar från 15 år men målsman ska vara med dock vet jag att många seriösa studios kan ha 18 års gräns på en del piercings men navel, tunga & ögonbryn är från 15 med målsman som gäller annars 18. 
  • Sannii

Lillebrorsan var 15 när han fick göra sin percing i ögonbrynet, han är nu 16 och har tröttnat smått på den men då är det bara att ta ut. Man ska dessutom inte oroa sig för ärr, ärr kan man ju få oavsett om man gjort percing eller gjort sig illa. Har ett ärr efter mitt hål i läppen, inget jag ens tänker på, har ett ärr på ögonbrynet också men de e tack vare att jag gjort illa mig när ja va liten.
    Har själv tatueringar, percing i tungan och naveln, har haft i näsan och läppen. Började perca mig när jag var 12 år, vilket jag inte kommer tillåta mitt barn men när hon blir 15 och vill ha percing, förutom "känsliga" ställen och tungan.

• Mrs Statham
    grodflickan skrev 2011-02-11 23:17:38 följande:
    Det finns ingen lagstiftad åldersgräns för piercing.
    Men de flesta studios väljer att inte pierca under 15 år och kräver målsman ska vara med om de ännu inte fyllat 18 år.
    Så seriösa studios piercar från 15 år men målsman ska vara med dock vet jag att många seriösa studios kan ha 18 års gräns på en del piercings men navel, tunga & ögonbryn är från 15 med målsman som gäller annars 18. 
    Det finns ju ingen lagstiftad åldersgräns för att köpa energidryck heller.
    Men de seriösa affärerna har satt upp den regeln iaf.

Men okej, jag trodde att det var 18 som gällde oavsett vad. 
Svar på tråden Piercing