• Mamma8985

Tygblöjor

Är tygblöjorna bra? Minns när jag hade blöja i yngre dar och kommer så väl ihåg känslan av den när man hade kissat i den det var inte så mysigt. Så jag har kikat en del på tygblöjor, men fråga är om dom är bra? Någon annan som använder tygblöjor och som vet?

• Svar på tråden Tygblöjor
  • Sussna

Tygblöjor är kanaon! dom gånger vi har engångsblöjor så tycker jag det luktar mer än tygblöjorna gör när sonen har kissat i dom...vi använder formsydda och är jätte nöjda!

• annikamamman

Klart du skall prova med tygisar. Tipsar om att Imsevimse har ett jättebra pris på Allt-i-ett blöjor just nu. Har själv testat deras allt-i-ett blöjor med kardborreknäppning men nu finns de med tryckknappar. Allt-i-ett blöjorna är klart enklast att använda och byta. Fast också dyrast så det lönar sig nog att leta begagnat

• Sofi83
    CathrinLarsson skrev 2011-02-04 20:23:24 följande:
    Jag har varit i kontakt med tygblöjor i jobbet och är inget fan av dom. Det känns bökigt med bajsblöjorna och kisset luktar starkt eftersom ingen doft "kapslas in" i dom. Men föräldern till barnet var jättenöjd med tygblöjorna och sydde dom dessutom själv! Smaksak skulle jag tro! =)
    Jag tycker vanliga pappersblöjor luktar mycket värre än tyg... det är väl som du skriver en smak sak och vad man är van vid kanske.. eller hur noga an tvättar tygblöjorna ;)
  • Sofi83
    Mamma8985 skrev 2011-02-06 16:26:32 följande:
    Någon som kan tipsa om någon bra sida där man kan inhandla tygblöjor då? :)
    imsevimse.se

barnshopp.se 
  • sahara sahara

Enligt traderas regler får man inte sälja tygblöjor där. Det förekommer att folk gör det, men man löper risken att annonsen blir bortplockad.

Vi har för övrigt imsevimses aio med tryckknappar nu, och tycker att de är mycket bättre än blöjorna med kardborrknäppning. Det är lite bökigare, men de skaver inte mot barnets lår som kardborren gjorde.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Mysanochmimer
    sahara sahara skrev 2011-07-26 07:30:11 följande:
    Enligt traderas regler får man inte sälja tygblöjor där. Det förekommer att folk gör det, men man löper risken att annonsen blir bortplockad.

Vi har för övrigt imsevimses aio med tryckknappar nu, och tycker att de är mycket bättre än blöjorna med kardborrknäppning. Det är lite bökigare, men de skaver inte mot barnets lår som kardborren gjorde.
    Man får inte sälja begagnade va?

Dom jag köpt där var dock nya.
  • vittra

Öh varför skulle man inte få sälja begagnade tygblöjor?! Det görs ju hela tiden och jag har själv gjort det. Ligger alltid ute tygblöjor, kollar lite du och då och har nyss köpt ett par nya blöjbyxor (begagnade). Om det nu är så att det finns en sådan specifik regel så är det ju åtminstone inget som efterföljs.

• vittra

Vi har bara köpt från tradera, sägs att de har bättre uppsugsförmåga om de blivit tvättade mycket, att de bara blir bättre med tiden. De håller sig fräscha år efter år Vi har imsevimses formsydda flanellblöjor, luktar betydligt bättre än engångsblöjorna vill jag påstå! Och är betydligt skonsammare mot barnets rumpa!

• Mysanochmimer
    vittra skrev 2011-07-26 09:48:17 följande:
    Öh varför skulle man inte få sälja begagnade tygblöjor?! Det görs ju hela tiden och jag har själv gjort det. Ligger alltid ute tygblöjor, kollar lite du och då och har nyss köpt ett par nya blöjbyxor (begagnade). Om det nu är så att det finns en sådan specifik regel så är det ju åtminstone inget som efterföljs.
    har för mig att jag har läst det, letar nu men hittar det inte.
    Är väl enligt dom en "hygien" fråga, samma som att man bara får sälja nya och ej begagnade underkläder kan jag tro.
  • vittra

Är det möjligt att de kan ha tagit bort den regeln? När jag googlar lite så märker jag ju att det varit ett ganska stort uppror mot det? Jag hittar i alla fall inte heller något om en sådan regel, och egentligen är det ju oväsentligt i nuläget eftersom det uppenbarligen säljs och köps (begagnade) tygblöjor där hela tiden i dagsläget...

• Protea

Jag anvander close parent pop-ins och de fungerar jattebra for mig! Jag bor i UK och har verkar det mer vanligt an hemme i Sverige tror aven att det kan vara billigare att handla via natet harifran pga att pundet star sa lagt!

• Mysanochmimer
    vittra skrev 2011-07-26 10:57:02 följande:
    Är det möjligt att de kan ha tagit bort den regeln? När jag googlar lite så märker jag ju att det varit ett ganska stort uppror mot det? Jag hittar i alla fall inte heller något om en sådan regel, och egentligen är det ju oväsentligt i nuläget eftersom det uppenbarligen säljs och köps (begagnade) tygblöjor där hela tiden i dagsläget...
    Mycket möjligt.
    Tycker att det isf var helt rätt att dom tog bort den, man väljer juh själv om man vill köpa beg. eller ej
  • Loreena

Tygisar är toppen! Sonen använder vikisar från minimundus. När han var yngre hade vi Imse vimses organic cotton blöjbyxa över, men nu när han är äldre föredrar vi blöjbyxor med knappar. Vi gillar Weehuggers från www.babykind.co.uk De funkar perfekt att lägga en limpvikt vikis i. På jysk finns det vikisar som heter "tvättlappar" Det är rutvävd bomull 70*70 för typ 120 kr för 12 st. Ett tips..:)

• Loreena
    Loreena skrev 2011-07-26 14:41:16 följande:
    Tygisar är toppen! Sonen använder vikisar från minimundus. När han var yngre hade vi Imse vimses organic cotton blöjbyxa över, men nu när han är äldre föredrar vi blöjbyxor med knappar. Vi gillar Weehuggers från www.babykind.co.uk De funkar perfekt att lägga en limpvikt vikis i. På jysk finns det vikisar som heter "tvättlappar" Det är rutvävd bomull 70*70 för typ 120 kr för 12 st. Ett tips..:)
    Obs! Weehugger med kardborre är söta, men kardborren skaver! Så ska ni ha deras blöjbyxor så köp med knappar! www.babykind.co.uk/weehuggers.htm
    Jag gillar att det är som ett mellanting mellan pocket och blöjbyxa.. som BGs flip.
  • vittra

Håller med om kardborren. Jag har sytt om de blöjbyxor vi har som hade kardborre, fungerade inte alls utan skavde jättemycket för oss så det var tvunget. Av märket imsevimse.

• Loreena

Ett tips är att ta en bit fleece och vika runt kanterna på blöjan för att skydda mot skav i väntan på tid till att sy om blöjorna... Fleece kan även användas som torrskikt i blöjan om man inte använder feta salvor.

Svar på tråden Tygblöjor