• Anonym (Arbetslös)

Sälja telefonsex eller gå till soc?

Jag är tjej, singel, välutbildad och arbetslös. Nu står jag inför valet att sälja telefonsex eller gå till soc. (Så klart söker jag andra jobb som en liten gnu.)

Jag är osäker på om jag ska sälja telefonsex (där kunde jag få jobb :S) eller gå till soc och söka bidrag. Vad tycker du?

Fördelar med telefonsexförsäljning:
    Får lön
    Kan jobba hemifrån
    Kan syssla med annat när jag inte pratar med kunder
    Kan försöka starta eget företag samtidigt

Nackdelar
    Rädd att jag ska bli cynisk och/eller ledsen
    Tänker att det ju inte är något man vill ha med i CV:t precis eller att någon ska råka få veta om en

Fördelar med soc
    Tja, behöver inte ha telefonsex

Nackdelar
    Lever på samhället
    Skamligt och integritetskränkande med att man måste lämna in alla kontoutdrag och man måste söka varje månad etc
    Får lite pengar

• Svar på tråden Sälja telefonsex eller gå till soc?
  • woopie
    hervor skrev 2011-02-16 12:38:00 följande:
    Men alltså, många resonerar här som om de tror att "vem som helst" kan sälja telefonsex.

Det funkar inte så, lika lite som att vem som helst kan bkli telefonförsäljare.

Man måste vara en duktig skådespelare, ganska frigjord och ganska "hårdhudad". Det är inte alla.

TS skriver att hon är känslig och att hon redan nu misstänker att hon kanske kommer att må dåligt av att sälja sexuella tjänster per telefon. SJÄLVKLART ska hon då hellre gå till Soc!!!

Soc är en nödlösning ja. Man får inte vara kräsen med jobb, men alla passar inte för alla jobb och telesexjobb är definitivt ett sådant. Jag har heller aldrig hört talas om någon socialsekreterare, som tvingar någon att ta ett sånt jobb. Jag hade inte heller klarat av det. Jag kan rensa ogräs eller torka bajs på äldre eller vad som helst. Men att sälja sex (i verkligheten eller per telefon) skulle jag uppleva som alltför integritetskränkande. Jag skulle bara göra det om jag var TVUNGEN för att överleva.

Andra känner tvärtom. Då är det helt OK att sälja telesex. Men TS verkar ju inte höra till dem. 

Alla passar inte för att göra allting men detta är s pass enkelt och spännande att alla borde prova :-P

Det är inte SEXUELLA TJÄNSTER som erbjuds!!! Det är fantasier och sällskap!

2 av 10 samtal kan man få diskutera viktiga samhållsfrågor eller vad som eller bara vara medmänniska.

Det går att jobba på en sexlinje MEN ha en karaktär som INTE vill prata sex! MAn kanske får mindra antal samtal men det går!

Jag har världens mest spännande, roligaste och bästa jobb!
  • Xay1de

Herregud, kör på telefonsexet! Min bästa polare jobbade med det ett tag och det var inte traumatiserande och hon har inte blivit cynisk. Vanliga killar som ringer in och en del har lite mysko önskemål. Hon råkade aldrig ut för någon pervers men vi skrattar oss alltid vindögda när hon berättar om killen som ringde henne och ville att hon skulle hosta för honom...

• PiaSofia
    woopie skrev 2011-02-15 23:49:46 följande:
    4:- / minut i kundsamtal? 2,80:- efter skatt

lite missvisande att säga 240:-/timmen...

men det där med ob är intressant.
    Hon kan ju mycket väl ha en fast timlön. Det har jag när jag jobbar.
  • oOMayaOo
    hervor skrev 2011-02-16 12:46:55 följande:
    Jag har aldrig försökt jobba som strippa eller att plocka upp likdelar i skogen.

Men jag är ganska säker på att jag skulle må dåligt av det. 
    Säkerligen. Men det är väl ändå upp till var och en att ansvara för sin egen försörjning?
  • oOMayaOo
    hervor skrev 2011-02-16 12:38:51 följande:
    Liksanerare? Strippa? Bödel?

Det första jobbet hoppas jag att man måste ha några slags klalifikationer för, vilket jag inte har. Det andra är det ingen som skulle anställa mig som. Jag lovar. Och tack och lov så har vi inga bödlar i Sverige så den slipper man Skrattande
  • hervor
    oOMayaOo skrev 2011-02-16 13:26:35 följande:
    Säkerligen. Men det är väl ändå upp till var och en att ansvara för sin egen försörjning?
    Har någon påstått något annat?

Normen i Sverige, är att alla som kan, ska ansvara för sin egen försörjning. Även Soc bygger på detta, dvs du måste ta jobb du blir erbjuden och är kvalificerad för. Men tro mig - ingen Soc-handläggare skulle tvinga någon att söka jobb som telefonstönare. 
  • hervor
    woopie skrev 2011-02-16 13:14:51 följande:

Alla passar inte för att göra allting men detta är s pass enkelt och spännande att alla borde prova :-P

Det är inte SEXUELLA TJÄNSTER som erbjuds!!! Det är fantasier och sällskap!

2 av 10 samtal kan man få diskutera viktiga samhållsfrågor eller vad som eller bara vara medmänniska.

Det går att jobba på en sexlinje MEN ha en karaktär som INTE vill prata sex! MAn kanske får mindra antal samtal men det går!

Men varför heter det då "telefonsexlinje"???

Vilka är det som ringer och vad pratar man om?

Du kanske tycker att det är "enkelt och spännande". Men det gäller inte alla.
  • hervor

Jag föraktar inte jobbet som sådant. Jag ifrågasätter att alla passar för det, eller fixar det.

Detta gäller alla jobb, men i olika grad. 

• oOMayaOo
    hervor skrev 2011-02-16 13:33:28 följande:
    Har någon påstått något annat?

Normen i Sverige, är att alla som kan, ska ansvara för sin egen försörjning. Även Soc bygger på detta, dvs du måste ta jobb du blir erbjuden och är kvalificerad för. Men tro mig - ingen Soc-handläggare skulle tvinga någon att söka jobb som telefonstönare. 
    Ja, de som anser att TS ska gå på soc istället för att söka jobbet som "telefonstönare" har påstått nåt annat.
  • hervor
    oOMayaOo skrev 2011-02-16 13:42:12 följande:
    Ja, de som anser att TS ska gå på soc istället för att söka jobbet som "telefonstönare" har påstått nåt annat.
    Nej, det är du som tolkar det så.

I FÖRSTA HAND är man ansvarig för sin egen försörjning, ja. Men det betyder inte att man är tvungen att ta vilket jobb som helst. Vi har lagar mot det också.

Varför tror du att arbetslösa slipper knulla kunder i Volvo v70:s, för att inte bli av med a-kassa eller bidrag? Det är inte förbjudet att sälja sex, bara att köpa. Och inte ens innan sexköpslagen, hotades arbetslösa med en sådan åtgärd. 
  • hervor

Mig tvingade de inte ens att ta ett städjobb när jag var arbetslös. Jag är akademiker, sökte bara kvalificerade jobb och fick ett efter några månader. DET kan man i så fall kalla "att leva på samhället i onödan". Städa kontor eller dylikt, klarar de flesta av, sen kanske inte alla är bra på det, men det är en annan sak.

Men så var det alltså. Ingen tvingade mig att ta "första bästa", så länge jag sökte jobb. Rätt eller fel? Döm själva. 

• oOMayaOo
    hervor skrev 2011-02-16 13:50:17 följande:
    Nej, det är du som tolkar det så.

I FÖRSTA HAND är man ansvarig för sin egen försörjning, ja. Men det betyder inte att man är tvungen att ta vilket jobb som helst. Vi har lagar mot det också.

Varför tror du att arbetslösa slipper knulla kunder i Volvo v70:s, för att inte bli av med a-kassa eller bidrag? Det är inte förbjudet att sälja sex, bara att köpa. Och inte ens innan sexköpslagen, hotades arbetslösa med en sådan åtgärd. 
    Men steget till prostitution är väl ganska långt?
  • Anonym

jag skulle valt socialbidrag. skulle inte palla telefonsex

• hervor
    oOMayaOo skrev 2011-02-16 13:56:49 följande:
    Men steget till prostitution är väl ganska långt?
    Det beror väl på hur man ser det.

Sen finns det många jobb som faktiskt förutsätter ett visst intresse, engagemang och "talang" för att öht fungera. Alla jobb gör det inte, men jag vill nog hävda att telefonvärdinna hör dit, oavsett om man "snackar sex" eller inte.
    Samma sak gäller t ex jobb med människor, särskilt i vård- och omsorgsyrken. Det går inte bara att skicka dit vem som helst, det är ganska tuffa yrken.

Arbetsmarknanden är en avvägning mellan lämpliga jobb och att leva på a-kassa / bidrag. Om TS är nyfiken, kan hon förstås prova telesex-jobbet, hellre än att leva på bidrag. Men känner hon redan nu obehag eller avsmak, kommer det inte att funka ändå. 
  • hervor
    Anonym skrev 2011-02-16 14:05:12 följande:
    jag skulle valt socialbidrag. skulle inte palla telefonsex
    Du är inte ensam.

Herregud, t om en socialsekreterare har ju yttrat sig i tråden och rekommenderat TS att gå till Soc om hon inte verkligen är sugen på att prova telesex.

Jag tror att om man söker sig till ett sånt jobb, är man nyfiken och intresserad. Annars söker man inte. 
  • Anonym (Emma)
    woopie skrev 2011-02-15 23:49:46 följande:
    4:- / minut i kundsamtal? 2,80:- efter skatt

lite missvisande att säga 240:-/timmen...

men det där med ob är intressant.
    Jag tjänar både 4kr i minuten o 240 kr i timmen. Det blir ju lixom samma sak:)
    På mitt anställningsavtal står det dock 240kr i timmen. (Samt "helgbonus" som inte är ob utan provision.)
    Jag får alltså pengar för att vara tillgänglig, inte bara för pratade minuter, o därför tycker jag inte att att ange min timlön är missvisande alls.
    Jag skulle heller aldrig tycka att det var missvisande att berätta vad man har för timlön innan skatt. Det gör alla mina arbetsgivare, o jag har aldrig känt mig lurad eller så av dem:)
  • Anonym (Arbetslös)

Hej alla och tack för reflektioner.

Än så länge har jag inte gått till soc utan lever på sista sparade av min lön.

Att man inte vet innan man har testat... tja det är sant men väldigt tråkigt i efterhand om man inser att ojdå jag blev som jag trodde både cynisk och nedstämd. I värsta fall kan ju ett sådant extraknäck bli dyrare för samhället i form av ökad psykisk ohälsa jämfört med om jag hade gått till soc.

• Anonym
    hervor skrev 2011-02-16 14:22:53 följande:
    Du är inte ensam.

Herregud, t om en socialsekreterare har ju yttrat sig i tråden och rekommenderat TS att gå till Soc om hon inte verkligen är sugen på att prova telesex.

Jag tror att om man söker sig till ett sånt jobb, är man nyfiken och intresserad. Annars söker man inte. 
    precis, det jag menar. och det är ju inte hela världen om man får bidrag en kort tid.
  • Anonym (filuran)

Jag jobbade med telefonsex i ett drygt halvår, mest för att jag tyckte det var ett kul sätt att dryga ut kassan på när jag jobbade på ett annat projekt hemifrån.

Hade jag inte haft annan inkomst hade jag fått söka socialhjälp iaf, jag hade visserligen några stammisar som ringde, nästan varje dag, men något samhällssnack var det inte från någon av dem, det kan jag lova er.

När man pratat med samma ett antal gånger blev det visserligen lite slösnack, lite allmänt så där som "fint väder", "tungt på jobbet i dag" , "frugan har pms" eller liknande men att försörja sig på det var inte riktigt möjligt .
    Det finns säkert dem som KAN men de är inte många.

Timlön har jag aldrig hört talas om och jag pratade ändå med 5 stora telesexföretag i Sverige men det finns säkerligen, men några 240 kr / tim kan det då rakt inte bli eftersom företagen ju har omkostnader och om ingen ringer hela tiden så går de ju back på sånna löner.

Dessutom tar det ett tag innan man får in vanan, det säger till och med de som sköter driften av linjerna.

Men jag tycker absolut att du ska testa, men var beredd att jobba dygnet runt i början för att få ihop pengar nog att leva på, nätter och helger är ju absolut bäst förtjänst på. Det är då folk känner sig ensamma och ringer.

Svar på tråden Sälja telefonsex eller gå till soc?