• Diwa

Kan inte sluta handla barnkläder på Tradera...

www.tradera.com/groups/group/group.aspx

om man är en bra säljare/köpare som binder sig att följa vissa extra regler förutom traderas egna såklart så hamnar man på en lista över seriösa och trovärdiga säljare/köpare...

en sorts garanti för att köp eller försäljningar kommer avlöpa problemfritt...

åtminstone från den som blivit ackrediterad...

• Diwa

det kommer en ny lag snart som gör att underfrankerade brev inte kommer lämnas ut alls...om inte köparen betalar...

ska kolla var jag hittade artikeln=)

har uppdaterat...

kul nu har budgivning på en av mina auktioner fast jag inte kan förstå varför...jaja...jag satte ett rimligt pris men nu ligger det högt

• Diwa

godkväll på er=)

har knappt ens hunnit effella för jag hivar ut på Tradden

*pust*

fick nåt flyg och har knackat kod för att göra auktionerna snajsigare men jösses vilket jobb...

tar en välbehövlig paus nu så får jag hiva ut mer imorgon eller nåt=)

• Diwa

felle då

man sätter sig på påsarna och sen knökar man ner dem i de gula lådorna=)

går det i???
    då är de INTE skrymmande=)

ICA är ett hatobjekt...de mäter med linjal (alla andra har en kartongbit med ett hål som har de rätta måtten, får de igenom paketet så är det inte skrymmande)

men på ica så skakade hon påsen tills klänningen låg i en korv längst ner sen fluffade hon till påsen och sen mätte hon

*asg* vi var rätt osams när jag vägrade låta henne ta påsen utan köpte 2 frimärken klistrade på dem och gick till lådan utanför fönstret=)=)=)

det passerade iaf postens kollar för min avs stod på och jag fick ingen räkning

• Diwa

Böcker...

hmm jag hade nog helt sonika stoppat dem med i en av mina påsar

och skiljer det gram så hade jag frankerat som brev iaf....

är det större böcker typ inbundna så får man nog rådgöra med säljaren...

finns nåt som heter rabattfrimärken??? då blir det billigare

bussgods är ett tips så fort man passerar brevstadiet för posten tar hutlöst betalt....

• Diwa
    som vanligt när jag är inne så är alla andra ute

ekorren: lämnar aldrig in på post eller butik
    Går in och provväger ibland köper märken och lägger på lådan utanför
    går det i lådan är det inte skrymmande=)

Fröken W: jag har specialpåsar av samma typ som LaRedoute, josefssons osv har (tål massa stryk och har ordentligt klister)
    Har dock aldrig skickat böcker(Bara kläder, vagnar och bilstolar )

gissar på 22 en våg är att rekommendera, underlättar så mkt så det inte är klokt. Inga mer trista diskussioner om frakt/vikt för det vet jag redan när jag hivar ut)

Sudd: då är jag med
    Ibland tjänar man på att dela upp i flera paket, men som sagt allt som landar på paket hos posten skickar jag med bussgods, för prisskillnaden är enorm...5 kilo kläder i sopsäck kostade 95:- med bussgods...stora grizzlyvagnen gick på 140 och den var tymplig...dessutom är bussgods mer rädd om sakerna än posten är...

Felle: men å andra sidan så är det så man lär sig jag märker stor skillnad mellan nu och då...
    har våg, underfrankerar aldrig utom om det skiljer 5-20 gram, skriver ut så mkt som möjligt i beskrivningen (trots att det kanske innebär att man blir utan bud) osv...

det funkar....kolla min auktion..rosa set till tjej
    hmm...ibland undrar man varför de inte tar nåt av de nya istället för att slåss om begagnat som det tom står i beskrivningen att linnet har fläckar???
    dålig säljare är jag å för jag har dåligt samvete för den av dem som "vinner" så jag känner att jag nog måste bjuda på frakten...för de är inte värd så där mkt
    har dock lovat Giz och mor att inte göra det...för så där gjorde alla när man var rookie

lät sig dras med i en budgivning trots att det blev för dyrt alltså
  • Diwa
    jupp...sen har man två alternativ...antingen skriver man sin adress på paketet(skulle paketet bli kontrollerat så får man då en räkning för att man underfrankerat, har dock itne hänt mig)
    eller så gör man som de allra flesta skriver nicket som avsändare eller inget alls

än så länge är posten skyldig att lämna ut paketen iaf...och egentligen borde reglerna ändras så mottagaren betalar eventuell mellanskillnad för det är ju köparna som gnäller om man vill fullfrankera
  • Diwa

hahahaha tänkte köpa mer frimärken och vägde mellan att skicka ungarna(då vt man aldrig vad man får ) eller beställa via postens sida

kolla vad de tar för ett häfte:
    Produkter Antal à-pris Belopp
    Mitt hjärta 55,00 55,00 Ta bort
    Summa: 55,00
    Frakt: 20,00
    Expeditionsavgift: 20,00
    Summa exkl. moms: 76,00
    Moms: 19,00
    Att betala: 95,00 SEK

hallååååå...40 spänn för vaddå??? det kostar typ 5,50 att skicka ett häfte frimärken
  • Diwa

felle...

ta inte åt dig...

på tradera får man lov att skaffa sig tjock hud...för jösses vilken elak kritik man kan få där...

jag vägrar underfrankera(utom i gränsfall men då avgör jag)
    och det är INTE populärt...men vaddå inte jag som satt postens regler...

ett tips är att "provpacka" innan man lägger ut för att få lite hum...

Det värsta jag vet är när folk bjuder på flera auktioner och sen fattar de inte att det kan vara hårt att få ihop 4 plagg och uppåt att inte bli skrymmande...

men som sagt...kritik för porto ja det får man oavsett...

• Diwa

jupp..

värsta hittills jag råkat ut för är en tjej som köpte en säck babykläder av mig(efter skrutt)

på min hemsida fanns reklam för mitt företag...

men i auktionen stod det tydligt att den gällde begagnade plagg efter michi som då var 2 år och firman var nystartad...

en hel säck blev det som hon betalade typ 175:- för...

och herrejösses, fick hatbrev, telefonsamtal med hot om att ruinera mig och svärta ner min firma...skulle passa mig eftersom jag hade firma för det var sååå lätt att förstöra det osv...

allt för att det inte var kläder från firman i säcken hon trodde hon skulle få nya plagg eller lätt begagnade plagg från en butik som startade några veckor före auktionen?????
    slutade med att jag tog tillbaka varorna och sålde för det 3-dubbla

3 veckors terror sen bandade jag ett samtal, och hade alla mail kvar och talade om för henne att jag övervägde åtal för hot sen blev det tyst...

jaja har stängt av några stycken från tradera som inte fattat reglerna...och fler blir det nog...

Svar på tråden Kan inte sluta handla barnkläder på Tradera...