• WSalma

Barnomsorg utomlands?

Ni förvärvsarbetande föräldrar utomlands - hur har ni löst barnomsorgen?
    Vilka regler gäller i ert land (föräldraledighet, ersättning, tillgang till barnomsorg etc)?

• Svar på tråden Barnomsorg utomlands?
  • WSalma

Vi bor i Tyskland. Här är det "Mutterschutz" för mamman sex veckor före och åtta veckor efter födseln (12 med tvillingar). Föräldraledigheten är 12+2 månader (de åtta veckornas Mutterschutz dras av, så i praktiken är det två pappamånader. Alltså antingen 12 månader till bara mamman, eller så kan man dela på 14 månader, men då pappan måste ta minst två.

Mutterschutz är 100% av lönen, Föräldraledighet är 68% max 1.800 € netto. Om jag har fattat rätt så kan den betalda föräldraledigehten tas ut de första två eller tre åren (tror 2 år är lagstiftat, min arbetsplats har lagt på ett extraår). Man måste altlså inte ta 100%. Man har rätt till att arbeta deltid 15-30 timmar per vecka som småbarnsföräldrer.

Våra kommunla dagis (i byn där vi bor) tar emot barn fårn tre års ålder. De kostar ca 175 € i månaden för heldagar (7-17). Jag har inte fattat ännu om mat ingår eller om det blir en extra kostnad (det är lite olika). En del privata dagis tar emot mindre barn, det kostar då ofta kring 350-450 € i månaden plus mat.

Det är sambeskattning som gäller för gifta par, så det innebär en viss skattelättnad när inkomsten minskar. Barnbidraget ligger på 165 € per barn om jag minns rätt.

Många arbetsgivare ger pappan (oftast bara för gifta par) 1-2 dagars betald ledigthet i samabdn med födseln.

Svar på tråden Barnomsorg utomlands?