• WSalma

Barnomsorg utomlands?

Ni förvärvsarbetande föräldrar utomlands - hur har ni löst barnomsorgen?
    Vilka regler gäller i ert land (föräldraledighet, ersättning, tillgang till barnomsorg etc)?

• Svar på tråden Barnomsorg utomlands?
  • Amazina

Bor i Schweiz. De har asdålig barnomsorg! Å andra sidan är lönerna anpassade så att mamman ofta kan vara hemma med barnen eller jobba deltid. Föräldraledigheten är 3 månader för mamman (vissa arbetsplatser har mer och annars kan man ta tjänstledigt utan lön eller semester). Den lycklige fadern får 1-2 dagar. (Att jämföra med 3-5 om han skulle gifta sig). Man kan dra av en del på skatten (som är BRA mycket lägre än i Sverige) om man har barn. Annars får man inga bidrag just till barnet. Barnomsorg är privat och priset är rätt olika beroende på var man bor. I centrala Zürich där vi bor kostar en dagisplats för ETT barn runt 700-900 spänn OM DAGEN!! Jag har icke vinstdrivande jobbdagis och har förmånen att betala runt 500 kr/dag. Det gör att det knappt lönar sig att jobba längre om man har >2 barn. Jag jobbar 50% skift och min man heltid.

Fördelen med privata dagis är dock att ingen ifrågasätter om man skulle lämna in barnet för att man ska flytta, köpa möbler, måla om eller om man bara vill ha en dag ledigt för att åka skidor.

• canmamma

Här i Kanada så har vi ett års föräldraledighet, varav en del (16 veckor tror jag) är vikta till mamman som nyförlöst och de övriga kan vilken förälder som helst ta ut (mamma, pappa, adoptiv eller tom styv/bonus). Man får någon procentsats av sin lön upp till en viss gräns, men väldigt många arbetsgivare toppar upp bidraget. Vi kunde dela på ledigheten, men den måste vara i ett svep och gick inte att hacka upp eller ta ut som deltid. 

Barnomsorgen är snordyr. För licensierad barnomsorg betalar man lätt 10 000 kr och mer per månad och barn. Vi hade äldste sonen på förskola och den höll väldigt hög kvalitet, med välutbildad personal och genomtänkt pedagogik. Vi har valt att ha en au Pair till våra två barn och då får man dra av kostnad för hyra och mat från lönen (allt är reglerat så det är inte så att man drar av den faktiska kostnaden). Vi betalar ut ca 10 000 kr per månad till vår au pair + lite arbetsgivaravgifter och visumkostnader och biljettkostnader och annat smått och gott. 

Från 4 års (eller 5 beroende på var man bor) ålder finns kindergarten. Den är gratis. Dock bara 2 1/2 timme per dag. På vissa ställen har de även heldagar, men inte där vi bor. Första klass börjar man vid 6 års ålder och det är då heldagar. Fritids finns ofta i anslutning till skolan, men det är inte säkert och platserna kan vara svåra att komma över. Luncherna får man packa själv.

VAB existerar inte. Jag har 4 "personal days" som ska räcka till sådant i övrigt gäller semester eller obetald ledighet. Den senare är lagstadgad upp till 6 veckor (compassionate care), så man blir i alla fall inte avskedad. 

• WSalma

Vi bor i Tyskland. Här är det "Mutterschutz" för mamman sex veckor före och åtta veckor efter födseln (12 med tvillingar). Föräldraledigheten är 12+2 månader (de åtta veckornas Mutterschutz dras av, så i praktiken är det två pappamånader. Alltså antingen 12 månader till bara mamman, eller så kan man dela på 14 månader, men då pappan måste ta minst två.

Mutterschutz är 100% av lönen, Föräldraledighet är 68% max 1.800 € netto. Om jag har fattat rätt så kan den betalda föräldraledigehten tas ut de första två eller tre åren (tror 2 år är lagstiftat, min arbetsplats har lagt på ett extraår). Man måste altlså inte ta 100%. Man har rätt till att arbeta deltid 15-30 timmar per vecka som småbarnsföräldrer.

Våra kommunla dagis (i byn där vi bor) tar emot barn fårn tre års ålder. De kostar ca 175 € i månaden för heldagar (7-17). Jag har inte fattat ännu om mat ingår eller om det blir en extra kostnad (det är lite olika). En del privata dagis tar emot mindre barn, det kostar då ofta kring 350-450 € i månaden plus mat.

Det är sambeskattning som gäller för gifta par, så det innebär en viss skattelättnad när inkomsten minskar. Barnbidraget ligger på 165 € per barn om jag minns rätt.

Många arbetsgivare ger pappan (oftast bara för gifta par) 1-2 dagars betald ledigthet i samabdn med födseln.

• emilias

Jag har läst på om detta då vi försöker flytta utomlands. Så länge du har kvar din anställning i Sverige så har du rätt till svensk föräldrapenning, barnbidrag osv. Annars verkar det inte direkt vara något land som kan "mäta" sig med svenska föräldrapenningen. Barnomsorg verkar väldigt dyr (från 4000-17000, ja det ska stå sjutton och inte sju) i de flesta länder vi kollat (eu) iaf fram till tre års ålder, då börjar "kommunala" skolor dyka upp som verkar variera mycket. Som jag förstått det är det exempelvis så att de flesta barnen i Frankrike går o kommunala skolor medan det i England är tvärtom. Lycka till, det är en djungel därute =0)

• Ragnar

Bor på Island och här är det rätt så likt Sverige. Fast föräldrarledigheten är kortare. 9 månader totalt för både mamman och pappan. En förälder kan som längst ta 6 månader. Fast många mammor är hemma längre, då utan lön. Tror att en arbetsgivare inte kan neka ett års ledigt, med då får man som sagt bara 80% av lönen i 6 månader eller 40% i 12 månader.

Dagis är i de flesta fall från 18 månader men mina barn har inte fått plats förrän vid 2 år. I storstan finns det en del privata dagis som tar barn från 6 månader men där är det svårt att få plats och så är det dyrarae än kommunala dagis. Så från att föräldraledigheten tar slut tills man får dagisplats är det privata dagmammor som gäller. Har man dagmamma får man ett mindre bidrag från komunen och betalar runt 5000 kr i månaden. Dagis kostar lite över 3000 kr för 8 timmar. Man betalar för den tid man vill ha barnen på dagis och det har ingen betydelse vad föräldrarna gör, om de jobbar eller är hemma. Sista året, då barnen är 5 år, får man 6 timmar gratis i många kommuner för att det året anses som en förberedelse inför skolstarten och de vill få in de barn som inte tidigare gått på dagis. De flesta dagis är öppna från kl 8 till 16:15 och en del har öppet till kl 17. Så jobbar man längre eller börjar tidigare får man lösa det med farmor, mormor eller grannflickan. En hel del ungdomar har som extrajobb att hämta barn på dagis kl. 16 och passa en till två timmar efter skolan.
    När sen barnen börjar skolan kostar skolmaten och fritids och allt utom böcker måste man köpa själv. Så det är inte billigare att har barn i skolan än på dagis.
    Barnbidraget får man i förhållande till inkomsten. Det sänktes rejält nu vi nyår så de som har en medelinkomst får inte många kronor.

• MamaPapa

Här i England har mamman rätt till 52 veckors ledighet men betalningen är inget vidare. De första 9 månaderna får man "Statutory Maternity Pay" - vilket beräknas lite på inkomst men är max 120 pund i veckan före skatt (ca SEK 1,200). De sista tre månaderna är inte betalda. Vissa företag toppar upp betalningen - mitt företag ger 100% lön i 4 månader. 

Pappan har 10 dagar endast, men det pratas om att ändra detta så att han kan ta en del av mammans veckor.

Sedan tills barnet är 5 år kan du också få, ifall det passar med arbetsgivaren, upp till 13 veckors obetald extra ledighet att ta ut (i veckor, inte enstaka dagar och det måste planeras några månader innan).

All ledighet är i veckor, det går inte att ta ut dagar hit och dit som i Sverige. Blir man dessutom dålig i "gravidrelaterade åkommer" inom 4 veckor före beräknat ankomst datum får man inte sjukskriva sig utan måste ta ut mammaledighet.

En bra grej är att man har gratis läkemedel och tandvård under hela graviditeten plus ett år efter. 

Barnomsorg är jättedyrt - ligger på runt SEK 9-10.000 i månaden ungefär - väldigt beroende på var man bor, London området är klart dyrare än tex norröver. 

VAB existerar inte  - vi har två dagar per år för "emergency care of dependant". Blir barnet sjukt kan man stanna hemma med semesterdagar, obetald ledighet, jobba ikapp senare, jobba hemifrån - det beror mycket på hur flexibel arbetsgivaren är. Jag jobbar på ett stort företag och har möjlighet att jobba hemifrån så vi har löst det relativt smärtfritt. Men vissa yrken går det ju liksom inte att göra så.

Pga barnomsorgskostnaden, svårigheten med VAB etc. så är det fortfarande väldigt vanligt med att en av föräldrarna inte jobbar (för det mesta mamman). Det gör å andra sidan att är man hemmaförälder så finns det mycket aktiviteter att gå på med barnen under dagtid.

• mia567

Jag bor i Österrike, jag jobbade inte innan barnen kom så ngt kan jag ha fattat fel men så här har jag förstått det.

Innan födseln: Under hela graviditeten får man inte jobba natt (tror även helg är förbjudet) eller övertid. 6 v innan födelsen och 8 v efter får man inte jobba alls. Man får då 120 % av sin lön (tror jag det var).

Föräldrapenning: Finns olika alternativ, man kan välja hur många månader man vill ta ut och i slutet blir det samma summa för alla. Det finns även att man kan ta ut 80% av sin lön i 12+2 månader (en del till en förälder, en till den andra). Vi har valt att ta ut 15+3 månader och får ungefär 800 euro/månad. Sen tillkommer "barnbidrag" på ca 200 euro/barn. Lite dumt är det att man inte kan ta olika alternativ, tex hade det varit bra för oss om pappan kunde tagit sina månder med 80 % av lönen. Två veckor har pappan rätt att vara ledig i samband med barnets födsel, vet inte hur mkt betalt han får du (min sambo pluggade när barnen föddes).

"VAB": Det finns, full lön om jag fattat rätt. Men man får bara ta heldagar. När min dotter låg på sjukhus åkte sambon och jobbade ngr timmar två av dagarna och då får han ingen "Vab" dom dagarna.

Barnomsorg: Kindergarten (från 3 år) finns det många. Avgiften baseras på föräldranas imkomst, man får köpa till måltider. Det året barnet är 5 år är det gratis och obligatoriskt (tror jag). Dom flesta verkar nöjda.
    För mindre barn finns Kinderkrippe, det finns inte så många men intresset ökar och dom bygger fler och fler.
    Samma avgifter som för kindergarten. Sen finns även tagesmutter (dagmamma) och om jag har förstått rätt är det lite billigare. Dom flesta barn har bara barnomsorg på förmiddagen.

Det är mkt diskussioner nu om det är rätt att sätta sitt barn i Kinderkrippe, många tycker man ska vara hemma till barnet är minst 3 år.

• emilias
    mia567 skrev 2011-02-11 13:00:30 följande:

Jag bor i Österrike, jag jobbade inte innan barnen kom så ngt kan jag ha fattat fel men så här har jag förstått det.

Innan födseln: Under hela graviditeten får man inte jobba natt (tror även helg är förbjudet) eller övertid. 6 v innan födelsen och 8 v efter får man inte jobba alls. Man får då 120 % av sin lön (tror jag det var).

Föräldrapenning: Finns olika alternativ, man kan välja hur många månader man vill ta ut och i slutet blir det samma summa för alla. Det finns även att man kan ta ut 80% av sin lön i 12+2 månader (en del till en förälder, en till den andra). Vi har valt att ta ut 15+3 månader och får ungefär 800 euro/månad. Sen tillkommer "barnbidrag" på ca 200 euro/barn. Lite dumt är det att man inte kan ta olika alternativ, tex hade det varit bra för oss om pappan kunde tagit sina månder med 80 % av lönen. Två veckor har pappan rätt att vara ledig i samband med barnets födsel, vet inte hur mkt betalt han får du (min sambo pluggade när barnen föddes).

"VAB": Det finns, full lön om jag fattat rätt. Men man får bara ta heldagar. När min dotter låg på sjukhus åkte sambon och jobbade ngr timmar två av dagarna och då får han ingen "Vab" dom dagarna.

Barnomsorg: Kindergarten (från 3 år) finns det många. Avgiften baseras på föräldranas imkomst, man får köpa till måltider. Det året barnet är 5 år är det gratis och obligatoriskt (tror jag). Dom flesta verkar nöjda.
    För mindre barn finns Kinderkrippe, det finns inte så många men intresset ökar och dom bygger fler och fler.
    Samma avgifter som för kindergarten. Sen finns även tagesmutter (dagmamma) och om jag har förstått rätt är det lite billigare. Dom flesta barn har bara barnomsorg på förmiddagen.

Det är mkt diskussioner nu om det är rätt att sätta sitt barn i Kinderkrippe, många tycker man ska vara hemma till barnet är minst 3 år.

Men Österrike låter ju toppen! Du säger att avgiften baseras på föräldens inkomst. Vet du om det finns något maxtak resp minimumtak? Vet du ungefär hur mcyket man betalar om man har en meddellön säg 25.000kr el dylikt?
  • Alseda

Bor i Spanien men har inga barn ännu så exakta uppgifter på barnomsorg vet jag inte.

Mammaledighet är 16 veckor varav 6 veckor obligatoriskt till mamman i samband med födseln. De resterande 10 veckorna kan man göra som man vill med. De enda gångerna jag känner till att pappan tagit över de 10 veckorna har varit när mamman är egen företagare och ändå inte kan vara ledig.

Sen jobbar mamman 1h mindre per dag (för att kunna åka iväg och amma !?!) tills barnet är 9 månader tror jag det är.

Pappan får nuförtiden 2 veckor. De flesta tar ut dem i samband med födseln men man får ta ut dem senare också, dock måste pappans första dag sammanfalla med den sista dagen för de 16 obligatoriska veckorna.

Dagis finns alltså oftast för 4 månaders bebisar. Kostnad beror på om det är kommunalt, privat eller halvprivat. Jag tror de kommunala och halvprivata är inkomstprövande.

VAB existerar inte, här litar man på mor och far-föräldrar. Barnbidrag tror jag mamman får, 100€/månaden om hon arbetar minst X% upp till att barnet är 3 år. Förut fick föräldrarna en bebischeck på 2.000€ i samband med födslen men den skulle tas bort. Vet inte hur det är nu.

Oftast så skiljer sig det här med pengarna och ledighet mellan de olika regionerna. I norra spanien är de mer generösa har jag för mig. Där pengarna finns.

Jag anser att i dagens spanien där typ 80% av befolkningen är 1000 euristas (alltså tjänar (får ut) ca 10.000 sek/ månad) är det inte möjligt för mamman att vara "hemmafru".

Här föds det lite barn och att förstagångsmammorna är 35+ är inget konstigt.

Svar på tråden Barnomsorg utomlands?