• emilias

Barnomsorg utomlands?

Jag har läst på om detta då vi försöker flytta utomlands. Så länge du har kvar din anställning i Sverige så har du rätt till svensk föräldrapenning, barnbidrag osv. Annars verkar det inte direkt vara något land som kan "mäta" sig med svenska föräldrapenningen. Barnomsorg verkar väldigt dyr (från 4000-17000, ja det ska stå sjutton och inte sju) i de flesta länder vi kollat (eu) iaf fram till tre års ålder, då börjar "kommunala" skolor dyka upp som verkar variera mycket. Som jag förstått det är det exempelvis så att de flesta barnen i Frankrike går o kommunala skolor medan det i England är tvärtom. Lycka till, det är en djungel därute =0)

• emilias
    mia567 skrev 2011-02-11 13:00:30 följande:

Jag bor i Österrike, jag jobbade inte innan barnen kom så ngt kan jag ha fattat fel men så här har jag förstått det.

Innan födseln: Under hela graviditeten får man inte jobba natt (tror även helg är förbjudet) eller övertid. 6 v innan födelsen och 8 v efter får man inte jobba alls. Man får då 120 % av sin lön (tror jag det var).

Föräldrapenning: Finns olika alternativ, man kan välja hur många månader man vill ta ut och i slutet blir det samma summa för alla. Det finns även att man kan ta ut 80% av sin lön i 12+2 månader (en del till en förälder, en till den andra). Vi har valt att ta ut 15+3 månader och får ungefär 800 euro/månad. Sen tillkommer "barnbidrag" på ca 200 euro/barn. Lite dumt är det att man inte kan ta olika alternativ, tex hade det varit bra för oss om pappan kunde tagit sina månder med 80 % av lönen. Två veckor har pappan rätt att vara ledig i samband med barnets födsel, vet inte hur mkt betalt han får du (min sambo pluggade när barnen föddes).

"VAB": Det finns, full lön om jag fattat rätt. Men man får bara ta heldagar. När min dotter låg på sjukhus åkte sambon och jobbade ngr timmar två av dagarna och då får han ingen "Vab" dom dagarna.

Barnomsorg: Kindergarten (från 3 år) finns det många. Avgiften baseras på föräldranas imkomst, man får köpa till måltider. Det året barnet är 5 år är det gratis och obligatoriskt (tror jag). Dom flesta verkar nöjda.
    För mindre barn finns Kinderkrippe, det finns inte så många men intresset ökar och dom bygger fler och fler.
    Samma avgifter som för kindergarten. Sen finns även tagesmutter (dagmamma) och om jag har förstått rätt är det lite billigare. Dom flesta barn har bara barnomsorg på förmiddagen.

Det är mkt diskussioner nu om det är rätt att sätta sitt barn i Kinderkrippe, många tycker man ska vara hemma till barnet är minst 3 år.

Men Österrike låter ju toppen! Du säger att avgiften baseras på föräldens inkomst. Vet du om det finns något maxtak resp minimumtak? Vet du ungefär hur mcyket man betalar om man har en meddellön säg 25.000kr el dylikt?
Svar på tråden Barnomsorg utomlands?