• Alseda

Barnomsorg utomlands?

Bor i Spanien men har inga barn ännu så exakta uppgifter på barnomsorg vet jag inte.

Mammaledighet är 16 veckor varav 6 veckor obligatoriskt till mamman i samband med födseln. De resterande 10 veckorna kan man göra som man vill med. De enda gångerna jag känner till att pappan tagit över de 10 veckorna har varit när mamman är egen företagare och ändå inte kan vara ledig.

Sen jobbar mamman 1h mindre per dag (för att kunna åka iväg och amma !?!) tills barnet är 9 månader tror jag det är.

Pappan får nuförtiden 2 veckor. De flesta tar ut dem i samband med födseln men man får ta ut dem senare också, dock måste pappans första dag sammanfalla med den sista dagen för de 16 obligatoriska veckorna.

Dagis finns alltså oftast för 4 månaders bebisar. Kostnad beror på om det är kommunalt, privat eller halvprivat. Jag tror de kommunala och halvprivata är inkomstprövande.

VAB existerar inte, här litar man på mor och far-föräldrar. Barnbidrag tror jag mamman får, 100€/månaden om hon arbetar minst X% upp till att barnet är 3 år. Förut fick föräldrarna en bebischeck på 2.000€ i samband med födslen men den skulle tas bort. Vet inte hur det är nu.

Oftast så skiljer sig det här med pengarna och ledighet mellan de olika regionerna. I norra spanien är de mer generösa har jag för mig. Där pengarna finns.

Jag anser att i dagens spanien där typ 80% av befolkningen är 1000 euristas (alltså tjänar (får ut) ca 10.000 sek/ månad) är det inte möjligt för mamman att vara "hemmafru".

Här föds det lite barn och att förstagångsmammorna är 35+ är inget konstigt.

Svar på tråden Barnomsorg utomlands?