Inlägg från: mörlin |Visa alla inlägg
  • mörlin

Tapeter i hörnet!?

duktig du e som ger dig på tapetsering! har själv tapetserat med mösterpassning och iblad behöver man tänka til lite extra..=)

är ganska dålig på att förklara men ska göra ett försök.
    -du klistrar klistret på väggen som vanligt, ta med en pensel i hörnet och ca 5 cm över på andra väggen,
    - sätt upp tapeten på den sidan du klistrat på som vanligt, lägg tapeten över hörnet och ta med ett plastverktyg och tryck försiktigt men ganska noga in i hörnet.
    -efter det tar du en tapetkniv och skär ca 1-2 cm utifrån hörnet, alltså ska du inte skära i hörnet utan nån cm ut på den sidan du bara har en sträng med tapetklister.(här kan du även ta hjälp av ett vattenpass och försöka skära så rakt som möjligt med en gång)
    - ta bort den lösa tapetremsan och spara den så du ska börja med den som nästa del. Innan du börjar om tar du återigen plastverktyget och trucker in tapeten ytterligare en gång i hörnet. mär upp en rak linje och börja om igen på nästa vägg=)

hoppas du förstår lite av min beskrivning iaf=)

Lycka till!! (i gamla hus får de va lite snett å vint )

• mörlin

du ska inte tapetsrea över hela hörnet men några milimeter här och var om hörnet är ojämt spelar ingen roll.. vi har ett gammalt hus oxå och i alla hörn är väl ite mönsterpassningen den bästa men absolut inget man stör sig på..=) om hörnet är rakt kan du ju som andra skriver med att du skär till tapetvården på längden innan du klistrar upp den..

kan väl ta ett kort och lägga upp är du e färdig?=)

är det mycket färger eller är det neutralt? vi har vit tapet med beige möster så där syns det ju inte så mycket det råkar bli lite snett.. men som sagt om hörnet är rakt e de bara att skära till tapeten med ett par cm till godo innan du sätter upp de=)

lycka til igen=)

• mörlin
    septemberbarn08 skrev 2011-02-06 15:25:24 följande:
    Tapeten är vit med svart mönster, det syns alltså ganska väl om man gör fel:/

Men om jag ska tapetsera över hörnet och bara någon cm in på nästa vägg, för att sedan sätta nästa våd kant-i-kant, då måste jag väl lika gärna kunna sätta hela våden direkt över hörnet som den är? Det blir väl ingen skillnad?
    jagskulle nog ändå skära den och sen sätta den kant i kant så man e säker på att den kommer så långt in i hörnet som möjligt. och sedan loda den andra så att man vet att man börjar med en rak våd på nästa vägg så allt inte blir snett.. bättre att ha lite sämre mönsterpassning i hörnet än en sne tapet.. så mitt itps är ändå att skära den. då riskerar du heller inte att "dra" ur den ur hörnet när du pysslar med mönsterpassningen vid nästa våd.
Svar på tråden Tapeter i hörnet!?