• elise mamma

Hilmer vs. Liam

Har 2 töser Elise och Lily-Marie

Vilket "passar bäst?

Andra namn skulle bli Tage...

Hilmer eller Liam?

Hilmer är ett släktnamn och är vad jag skulle hetat om jag blivit en pojk :)
    Liam = "modern"?
    Tage är också släktnamn på sambos sida...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 11:17
    Hilmer är mitt förslag och Liam är pappas förslag :)

• Svar på tråden Hilmer vs. Liam
  • Sessan2

Jag har själv Liam som alternativ! Men kanske ändå att Hilmer passar bäst ihop med dina andra barns namn.

• elise mamma
    Skanavia skrev 2011-02-06 22:11:46 följande:
    Helt ärligt? Inget av dem var fint.
    Tack så mycket men nu var det ju så att jag valde mellan desssa namn och tycker de är fina...

Är också mest förtjust i Hilmer, sambon som tycker Liam Glad
    Tjejerna fick sina namn lååångt innan de var födda eller visste att de var tjejer men denna gången har det vart jättesvårt att hitta ett passande namn.

Sen var vi på TUL härom veckan och då fick vi en klar bild av vad det var som skvalpade runt där inne Skrattande då blev det ännu svårare Förvånad
  • goatess82
    elise mamma skrev 2011-02-08 10:44:28 följande:
    Tack så mycket men nu var det ju så att jag valde mellan desssa namn och tycker de är fina...

Är också mest förtjust i Hilmer, sambon som tycker Liam Glad
    Tjejerna fick sina namn lååångt innan de var födda eller visste att de var tjejer men denna gången har det vart jättesvårt att hitta ett passande namn.

Sen var vi på TUL härom veckan och då fick vi en klar bild av vad det var som skvalpade runt där inne Skrattande då blev det ännu svårare Förvånad
    Båda är jättefina, du får se när barnet kommer vad den ser ut att heta=)
  • DenNamnbitne

Jag röstar stenhårt på Hilmer. Jag förstår inte alls hur Liam kan finnas med på listan, där är det klasskillnad.

• Mrs Moneybags

Det är ju två helt olika typer av namn. Därför skulle jag välja Hilmer om det stod mellan de två...

Liam är tyvärr ett namn som bär med sig ett visst bagage, så att säga.

• Randig Panda

Hilmer, ABSOLUT.
    Tage är sjukt häftigt också, men Hilmer passar bäst ihop med syskonens.

• goatess82
    DenNamnbitne skrev 2011-02-08 16:30:28 följande:
    Jag röstar stenhårt på Hilmer. Jag förstår inte alls hur Liam kan finnas med på listan, där är det klasskillnad.
    What, vaddå klassskillnad??????
  • DenNamnbitne
    goatess82 skrev 2011-02-08 19:21:48 följande:
    Liam är urk (enligt min mening)
  • goatess82
    DenNamnbitne skrev 2011-02-08 19:22:55 följande:
    Liam är urk (enligt min mening)
    ja det får du tycka men vad har det med klassskillnad och göra??
  • DenNamnbitne
    goatess82 skrev 2011-02-09 09:29:11 följande:
    ja det får du tycka men vad har det med klassskillnad och göra??
    Det kan jag förklara. Hilmer är ett gammalt gediget namn som funnits mycket länge häromkring. Det har fornnordiska rötter och blev åter vanligt på 1800-talet. Liam är ett modernt importnamn som kommer av influenser från engelsk och amerikansk poulärkultur från 1900-talet. För mig känns inte detta särkillt genuint. Men det är ju såklart en smaksak.
  • goatess82
    DenNamnbitne skrev 2011-02-09 09:39:46 följande:
    Det kan jag förklara. Hilmer är ett gammalt gediget namn som funnits mycket länge häromkring. Det har fornnordiska rötter och blev åter vanligt på 1800-talet. Liam är ett modernt importnamn som kommer av influenser från engelsk och amerikansk poulärkultur från 1900-talet. För mig känns inte detta särkillt genuint. Men det är ju såklart en smaksak.
    jo men vi har kommit så långt i utvecklingen nu tycker jag så man inte hackar upp sig på vad någon heter och tycker dom tillhör en lägre rang.
    Kan ju lika gärna vara att det kom adelsmän från england vid namnet Liam och skrattade åt bonden Hilmer, eller tvärtom att rika hilmer skrattade åt Liam landsförvisad???!!
    Tycker själv det är en trend med gammelsvenska namn nu också, precis som vissa väljer nya och utlänska namn, och som du säger smaken är som baken,
  • DenNamnbitne
    goatess82 skrev 2011-02-09 09:46:55 följande:
    jo men vi har kommit så långt i utvecklingen nu tycker jag så man inte hackar upp sig på vad någon heter och tycker dom tillhör en lägre rang.
    Kan ju lika gärna vara att det kom adelsmän från england vid namnet Liam och skrattade åt bonden Hilmer, eller tvärtom att rika hilmer skrattade åt Liam landsförvisad???!!
    Tycker själv det är en trend med gammelsvenska namn nu också, precis som vissa väljer nya och utlänska namn, och som du säger smaken är som baken,
    Jag uttryckte mig kanske fel när jag sade klasskillnad. Det har (enligt mig) inte med samhällsklasser att göra. Liam kan givetvis ses som ett adelsnamn och Hilmer som ett bondtölpsnamn. Det som får mig att rynka på näsan lite är Liams så uppenbara form av modenamn. För en femton år sen fanns det bara 74 Liam i Sverige och 1973 färre än 10. Trots detta är det ett av de tio vanligaste pojknamnen idag. Det känns inte så förankrat. Det är min personliga smak och som tur är tycker ju inte alla så. Man har försökt introducera vissa keltiska namn förut som tex Fingal på 1800-talet. Det var inte så lyckosamt, Liam gick det tydligen bättre för. Det heter 6507 nu.
  • Gadget

Personligen tycker jag bättre om Hilmer än Liam - jättefint namn! Tycker också att det passar bättre ihop med dina flickors namn.

Nyfiken bara, vad hade ni för killförslag medan flickorna låg i magen? Var det samma då?

• goatess82
    DenNamnbitne skrev 2011-02-09 09:57:36 följande:
    Jag uttryckte mig kanske fel när jag sade klasskillnad. Det har (enligt mig) inte med samhällsklasser att göra. Liam kan givetvis ses som ett adelsnamn och Hilmer som ett bondtölpsnamn. Det som får mig att rynka på näsan lite är Liams så uppenbara form av modenamn. För en femton år sen fanns det bara 74 Liam i Sverige och 1973 färre än 10. Trots detta är det ett av de tio vanligaste pojknamnen idag. Det känns inte så förankrat. Det är min personliga smak och som tur är tycker ju inte alla så. Man har försökt introducera vissa keltiska namn förut som tex Fingal på 1800-talet. Det var inte så lyckosamt, Liam gick det tydligen bättre för. Det heter 6507 nu.
    haha jag vet att folk fastnar i trender, tyvärr kanske det finns 10 000 hilmer till nästa år bara för namnet kom upp nu=)
    Min son heter nämligen liam=)
    Vill ha en dotter som heter nova, fanns inga förr nu heter varenda unge det också!!
  • DenNamnbitne
    goatess82 skrev 2011-02-09 10:02:22 följande:
    haha jag vet att folk fastnar i trender, tyvärr kanske det finns 10 000 hilmer till nästa år bara för namnet kom upp nu=)
    Min son heter nämligen liam=)
    Vill ha en dotter som heter nova, fanns inga förr nu heter varenda unge det också!!
    Ja vad man än tycker om namnen så är det ju roligt att det introduceras nya namn i språket. Hade jag levat på 1700-talet kanske jag hade rynkat på näsan åt namn som Charlotte och Aurora. I ett historiskt perspektiv är det ju enbart intressant. Nu vet jag ju dock att gammelnamnen inte har samma karraktär av modenamn (riktigt än). Ja, Sixten har ju ökat fort och Arvid har blivit vanligt. Men det är ändå väldigt få som ger sina namn "riktiga gammelnamn" (enligt min känsla).
  • Mrs Moneybags
    goatess82 skrev 2011-02-08 19:21:48 följande:

"De menar att "Liam" ger samma associationer som 1940- och 50-talens Ronny, Steve och Janet. Det vill säga att namnen förknippas med arbetarklassen."

Det kanske har med klasser att göra ändå. Inget ovanligt att olika folkgrupper väljer olika typer av namn på sina barn, och inget fel med det heller såvida man gillar namnet...

Dessutom finns det ju en känd brottsling med det namnet, så det var det jag menade med bagage. Det ger mig dåliga associationer.

För de som är lite yngre och kanske inte minns den personen, så kan ju namnet ha en helt annan och mycket finare klang.

• elise mamma
    Gadget skrev 2011-02-09 10:00:46 följande:

Personligen tycker jag bättre om Hilmer än Liam - jättefint namn! Tycker också att det passar bättre ihop med dina flickors namn.

Nyfiken bara, vad hade ni för killförslag medan flickorna låg i magen? Var det samma då?

Jag vet inte vad vi hade när de låg i magen, Deras namn var liksom självklara, hade de kommit ut och vart pojkar vet jag inte vad vi hade gjort Skrattande

Har en liten ängel som skulle blivit emellan töserna som hade hetat Lo Glad
  • elise mamma

Haha, någon skrev att Hilmer var ett lite "bonnigt" namn...

Själv är jag ju en "bonnunge" sen långt tillbaka, stolt sådan Skrattande

Svar på tråden Hilmer vs. Liam