Inlägg från: Titti och mini |Visa alla inlägg
  • Titti och mini

Alkohol i minimängd

Fast det är ju rätt stor skillnad på tex lättöl och det som TS nämner I det TS nämner är det knappt mätbart hur mkt alkohol, men i en lättöl 33 cl är det 2 cl 40% sprit, så två lättöl är en drink

• Titti och mini

Deeva - jo jag trodde inte heller på det när jag läste det först, men det är faktiskt så. Jag blir tex påverkad av två lättöl. Så här kan du räkna ut alkoholen i olika saker - man blir faktiskt förvånad

Så här gör du för att räkna ut hur mycket alkohol (motsvarande 40%-ig alkohol) olika drycker innehåller.

Steg 1. Multiplicera volymprocenten med innehållet i burken i cl. En lättöl innehåler 2,25%

Steg 2. Dividera resultatet med 40 så får du fram alkoholstyrkan omräknat till 40%-ig alkohol.

Exempel:
    På en 33 centiliters ölburk står alkoholhalt 2,25 volymprocent.

2.25 x 33 = 74.25. Dela 74.25 med 40 så blir det 1.85.

Ölburken innehåller alltså alkohol som motsvarar 1.85 cl 40%-ig alkohol.

Källa: www.lankarna.nu/alkohol.htm

• Titti och mini

Deeva - fast nu fattar jag inte riktigt, för bebisen får ju oavsett hastighet också i sig den spriten. I filmjölk finns ingen alkohol är en myt som sprids på gravidsidorna

Snova - 2 lättöl är till o med nästan 4 cl sprit

• Titti och mini

Almaximus - fast som sagt så är det rätt stor skillnad på s.k. alkoholfria alternativ som alkoholfritt vin m.m. med 0.5% alkohol i o en lättöl som har 2.25% alkohol i. Så alkholfritt tror jag också är ok, men lättöl skulle jag nog tänka till på lite mer.

Svar på tråden Alkohol i minimängd