• Snova

Alkohol i minimängd

Japp!

• Snova

Jag köpte det "alkoholfria" mousserande vinet "Billabong" på Systemet i veckan och drack glatt, det var himla gott. När jag druckit halva flaskan ca så såg jag att det innehöll 0,5 % alkohol. Tror absolut inte att det är ngn fara men det kändes rätt dumt att jag ej sett det.

Tjejen på Systemet såg att jag var gravid och hon sa inget, som sagt, det är nog helt lugnt!

0,05 % alkohol är ju däremot tvärlugnt. Undrar dock - vad 17 är det som innehåller så lite alkohol men att det står skrivet ändå? Antar att TS menar 0,5 %???

• Snova

Jodå, det är sant att två lättöl är 2 cl ren sprit. Skulle ej dricka lättöl även om det troligen inte är ngn fara!

Ett "normalstort" glas vin motsvarar väl ca 4 cl ren sprit, också värt att tänka på även som ichegravid...

• Snova

Visst kan man resonera så också, men jag skulle ändå avstå och än viktigare - ej "råda" andra att dricka det!

Tror som sagt inte att det är ngn fara men värt iaf att låta bli!

• Snova

Deeva; tänkte bara på det du skrev tidigare "Njut av det goda vi faktiskt kan unna oss! Lättöl (för dom som nu gillar det ), lättglögg, Systemets alkoholfria produkter etc... " Men jag är ej heller ngn mat/dryckhysterisk person så mig kvittar det.

Tipsar gärna igen om det alkoholfria mousserande "Billabong". Jättegott! Det röda däremot skulle jag ej ens våga smaka på, alla säger att det smakar skit!

• Snova

Men det är ju relativt stor skillnad på systemets 0,5 % och lättöl iofs!

Var och en gör som den vill brukar jag alltid säga!

• Snova

Jag svarar aspelut NEJ på ursprungsfrågan om jag ej redan gjort det!?

• Snova

DAH! Jag svarar JA på ursprungsfrågan, den var ändrad i ditt inlägg ovan. JA det är ok och NEJ det kan inte räknas.

Håller med om inofficiella SM i präktighet är tröttsam...

• Snova

Danskarna verkar ha skönare inställning till det mesta faktiskt! Samtidigt är de svårmodigare än man tror. Och här sitter jag och generaliserar på torsdagsförmiddagen...

Jag smuttade på rödvin igår, det var inte mkt alls men himla gott. Tror lätt att iaf ett halvt glas vin är ok men låter bli den "mängden" iaf. Fast det borde man ju kunna räkna på, hur är det jämfört med lättölen som många dricker? Borde bli lite mer alkohol va? Är så kass på matte...

Det är nog viktigare att mamman mår bra än att man är absolutist. Menar _inte_ då att man mår bättre av ett glas vin men att det finns massor av annat att tänka på också men det var ingen nyhet!

Känner mig helflummig just nu, sorry om det blev skumt!

• Snova

Nu blir jag väl "hängd" för att jag smuttade lite. Kör på de som vill, jag bryr mig inte!

• Snova

Nä, eller hur! Fattar vad du menar med att man är rädd att man vill ha mer men det funkade bra faktiskt. "hällde" upp liiite i ett eget vinglas och satt och uktade läpparna med det, vad löjligt det låter! Men det kändes lyxigt och smaken kände jag.

Fick tipset av en av gästerna att även rödvin är gott att blanda ut med mineralvatten men tycker att det låter äckligt. En kompis som bor i Mainz sa att där serveras det på krogen. Tre delar vin och en del mineralvatten, ska ta fram vinsmaken och bort alkoholsmaken... Man kanske kan ta 50/50 och få ihop en liten skvätt!?

Klarar mig dock utan eller att göra som igår ngn gång!

Svar på tråden Alkohol i minimängd