Inlägg från: Filippinan |Visa alla inlägg
  • Filippinan

Alkohol i minimängd

Jag har frågat min BM om det är ok att dricka cider med 0,5 % alkohol. Hon svarade ja. Har druckit detta på helgerna när andra dricker vin. Eftersom kroppen förbränner mängden alkohol innan den hinner ut i blodet ska det inte vara någon fara.

• Filippinan

Det är ju promillehalten i mammans blod som påverkar moderkakan/fostervattnet. Så om du har 1 promille har bebisen det också i sin omgivning. Men av 0,5 % cider ökas inte din promillehalt alls - därför är det lugnt.

• Filippinan

Nästan alla mina kompisar har smuttat en mun på sin pojkväns/mans vinglas varje gång de druckit vin. EN mun alltså. Jag har inte druckit en droppe alkohol men det är mest för att jag inte vill smaka en mun och tycka att det är så gott för då kanske man saknar det mer. Om jag avstår helt känner jag inget sug alls. En mun är inte farligt.

• Filippinan

Jag tror att alkoholstopp är en bra grej eftersom man annars lämnar det upp till kvinnan att avgöra och räkna ut vad promillehalten i blodet är efter två munnar vin, tre munnar vin, ett halvt glas vin etc etc. Någonstans går ju gränsen för att det påverkar fostret negativt och därför är det enklast för alla med nolltolerans. Jag dricker inte en droppe alkohol (men däremot cider med mindre än 0,5 % alkohol) men det är inte för att jag tror att det är farligt med en mun vin. Så jag dömer ingen som smakar lite grann.

Svar på tråden Alkohol i minimängd