• Waite

    Mamma har dött och pappa dricker

    Min mamma dog i sömnen helt oväntat för snart en månad sedan och det har varit en chock för hela min familj. Mamma var en av de snällaste och omtänksammaste människorna jag någonsin träffat och hon var den som höll ihop hela vår familj. Jag pratade med henne varje dag och nu när chocken har lagt sig så börjar det verkligen tära på mig att inte få prata med henne. Jag saknar henne så extremt mycket och det här är en oerhört svår sak att hantera.

    Min pappa har haft alkoholproblem så länge jag kan tänka tillbaka. Han dricker inte hela tiden utan normalt kan det vara 1-3 ggr per månad och ibland inget alls på ett jättelångt tag. Han dricker då oftast bara en dag. Problemet är att han blir provocerande när han är onykter. Sedan mamma dog har jag förstått anledningen till varför han dricker. Han trycker ner sina känslor till det extremaste och sedan får han ångest.

    Jag har kommit till en punkt när det gäller pappas alkoholvanor där jag låter han ta helt och hållet ansvar för sig själv. Han är en vuxen människa, om han vill dricka så får han dricka men jag vill inte vara delaktig i det utan då håller jag mig undan under den tiden och umgås istället när han är nykter.

    Ingen i våran familj hade någonsin trott att mamma skulle ha gått bort innan pappa, inte ens han själv. Och visst har tanken kommit någon gång med fasa men man har intalat sig att det inte är troligt vilket är oerhört dumt. Alla vi kan dö närsomhelst det har man verkligen förstått nu.

    Pappa har nu haft en "supar period" och det tär på oss barn. Min bror har bott hos honom en period nu och tydligen har han druckit sig så redlös att han knappt ens kunde gå. En morgon hittade jag en uppbränd cigarett på golvet och jag har även hittat aska på papper vilket gör att jag blir extremt orolig för att han ska sätta eld på huset.

    Han är inte helt och hållet bortom kontroll - innan denna "suparperiod" har han varit relativt lugn och haft många nyktra dagar men ångesten kommer ikapp honom.
    Dessutom ville han att de slutligen ska få begravas tillsammas så mamma ligger nu i en familjegrav. Mamma har sagt flera gånger till mig att pappa har en extrem dödsångest och i den situation vi är i nu så har han i stort sett valt sin egna grav och ska välja sin egna gravsten, han har även börjat tänka på sin egna begravning och det är inte sannolikt att han har så många år kvar i livet.

    Han är inte en sån person som skulle gå till en psykolog eller liknande för att prata ut. Vi barn är de enda han har i hela världen, han har ingen släkt, inga vänner ingenting. Han älskade verkligen mamma och vi förstår att sorgen är extremt svår.

    Ville väl egentligen bara skriva av mig.

  • Svar på tråden Mamma har dött och pappa dricker
  • Liv73

    Vilken svår situation. Skulle råda dig att få någon att prata med, kurator eller psykolog. Tungt att bära en så stor sorg.
    Finns inte mycket man kan säga, men vet du, jag har varit med om mycket och jag vet att det kommer bättre dagar. Ta en liten stund i taget, sök hjälp.

    Många många kramar!

    Kanske ska du lägga ditt inlägg i ett annat forum, änglarummet är för föräldrar som mist ett litet barn om du inte får så många svar på ditt inlägg så beror det på att det ligger fel.

  • EmmaÄrMamma

    Tungt för dig.. Svårt att styra din pappa, men försök få stöd och prata med någon själv så du orkar.

  • mypys

    Walte.. jag kan inte veta hur det känns att förlora sin mamma, men jag vet hur det känns att vara barn till en alkoholist.  Redan som sex åring hade jag  som rutin att kontrollera varje morgon om mamma levde.. att hon hade puls. Det är fruktansvärt när man känner att föräldern helt tappat kontrollen och man vet inte ens om huset står kvar när man är på väg hem från skolan.. 

    Min mamma söp från att jag var mkt liten tills jag gick i nionde klass.. så nu har hon varit nykter i över tio år.. När det pågick så bad jag inte om hjälp, jag försökte inte påverka henne.. som du själv säger de är ju vuxna människor.. Men kanske hade det slutat tidigare om jag hade gjort det? Du kanske ska be en psykolog eller liknande att komma hem till er?

    När mamma väl blev nykter och började gå på AA möten så märkte jag plötsligt hur mormor började hjälpa till och vara hemma hos oss barn.. var var hon innan, när det var som värst? Varför var det inte hon som kollade pulsen varje morgon under den tiden? Ja det är frågor som jag grubblade över.. vad jag vill få fram är att du kanske har någon släkting som kan hjälpa till? Någon som inte vill se problemet men inte kan blunda för det om du ber om hjälp... Saken är ju den att han är din pappa och din ända förälder som är i livet.. försök få honom att förstå detta.. att du behöver honom.

    Jag tänker på dig och hoppas att din pappa förstår och inser snart..
    o glöm inte att själv ge dig tid att sörja din mamma, om inte din pappa klarar att ta sig ur detta så ska i alla fall du ta dig hel ur det här! Följ inte i hans fotspår. {#emotions_dlg.flower}

     

Svar på tråden Mamma har dött och pappa dricker