• Anonym

Skulle du berätta DET på anställningsintervjun?

Hejsan!

Jag ska på anställningsintervju imorgon, och jag tänkte höra med er om ni tycker att jag ska berätta att jag nyligen har varit sjukskriven pga. utmattningsdepression eller inte?

Jag jobbar som sjuksköterska, och har varit på samma klinik sen 2004. 2008 separerade jag och då var jag tvungen att förbättra mina arbetstider, vilket innebar att jag jobbade 10 veckor på avdelningen och 10 veckor på mottagningen. I jan 2010 började jag studera till distriktssköterska på halvfart och distans för att försäkra mig om bättre arbetstider (dvs. dagtid) i framtiden. Pga. verksamhetens behov fick jag dock jobba hela vår och höstterminen på mottagningen och pga. uteblivet OB-tillägg samt annan ersättning så var jag tvungen att jobba 100% utöver mina studier. Dessutom började jag och exet hitta tillbaka till varandra, och jag hade därför hand om min son på heltid igen. I slutet av oktober brast det, jag gick "in i väggen". Inget var roligt längre och jag blev sjukskriven... I mitten av december började jag arbeta igen och jag har sen i början av januari jobbat 70% vilket fungerar ok.

Nu vill jag dock byta jobb, det är otroligt stressigt på min avdelning och det är en massa förändringar i organisationen. Min närmsta chef sitter kvar som chef trots urdåligt resultat i medarbetarenkäten för 3e året i rad...

Om  ni tycker att jag ska berätta det, ska jag berätta det imorgon eller ska jag vänta tills då jag får besked om de vill anställa mig?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Skulle du berätta DET på anställningsintervjun?
  • Astarte

Jag hade inte sagt något alls. Jag har nästan varit i amma sits, även om det inte var samma diagnos.

• Anonym (om de frågar så)

Tycker att du skall berätta om det på något sätt kommer upp. Var dock lite försiktig med att kommentera fd chefer, och att "klaga" på tidigare jobb - utan håll dig isf till saklig fakta. (Det uppfattas ofta inte positivt att prata ner tidigare jobb/chefer/kollegor etc)

• maskrosboll

Jättesvårt att svara på. Men om de vill anställa dig så kommer de säkert att vilja ha referenser och om de då pratar med din chef så är det ju möjligt att de  får höra det därifrån då och undra varför du inte berättade något.

Kan du inte nämna, utan att dra hela historien, att du har jobbat 70% ett tag därför att det blev lite mycket efter en period då du både jobbade och pluggade. Då har du nämnt det utan att lämna ut dig helt.

• Anonym (nej!)

Absolut inte! På vilket sätt tycker du det är positivt för din chans att få jobbet? Eller tänker du att de inte borde anställa dig om de inte tror du fixar stressen, för din skull alltså?

• Anonym (Mille)

Det beror på. På en direkt fråga: Ja. Annars: Nej. För vems skull skulle du berätta det? För att lätta ditt hjärta, eller för att du tror att en blivande arbetsgivare vill veta?

• Anonym (nej!)

Nej tycker jag inte. Bara du känner att du klarar av att jobba...Jag bytte jobb strax efter en depressionssjukskrivning, men det var ett stort misstag...Jag skulle inte ha börjat jobba, så jag blev sjukskriven på nytt, och sade faktiskt upp mig därifrån sedan, för det kändes så fel att stanna kvar....Märkte att förtroendet inte fanns kvar för mig.

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Mille) skrev 2011-02-07 20:28:07 följande:
    Det beror på. På en direkt fråga: Ja. Annars: Nej. För vems skull skulle du berätta det? För att lätta ditt hjärta, eller för att du tror att en blivande arbetsgivare vill veta?
    Tänker samma som "Millie".. Frågar nån, Ja.. Ingen fråga, inget att berätta..
  • Anonym (SSK)

Nej, du ska abslut inte alls berätt att du varit sjukskriven för utmattningsdepression om du vill ha jobbet.

• Anonym

Okej, av era svar att döma så tar jag upp det enbart om det kommer på tapeten. Jag tänker väl mest att om det skulle komma fram i efterhand så skulle det kännas olojalt. Jag kan tycka att det är bra att de har en viss "förståelse" för mig när jag väl börjar hos dom. Men det är mycket därför jag byter jobb, för att jag vill ha en nystart. Möjligen fixar jag det, möjligen inte... Jag har i alla fall fått höra att den avdelningen har ett betydligt lugnare tempo.

Jag var på tjejmiddag för ett tag sen, då kom det ett par exkollegor som sa att "på avd XXX så är stressen orimlig, man kan inte göra ett bra jobb", "jag har aldrig varit på någon lika stressig avdelning som avd XXX" osv.

För mig var det inte ultimat att jobba på "lugna" mottagningen, för att sedan ställa om till den "stressiga" avdelningen... toppat med plugg och barn... Det blev för mycket, orimligt för många att klara av.

• jagvetbäst

När jag sökte jobb internt så sa jag att jag hade varit sjukskriven en längre period pga en operation, var väl borta i dryga 4 månader totalt. Tänkte att det var lika bra att vara ärlig, samma arbetsgivare och därmed inga svårigheter att kolla upp min frånvaro med personal.
    Jag fick inte jobbet av andra orsaker, MEN: dom sa så här, nästa gång, om du går på intervju, säj ingenting! Dom förstog ju varför jag gjorde det, men dom sa att det är inte det det handlar om på en intervju och vad som varit har ju varit! Så säj inget, det gagnar dig inte alls. Och varför skulle dom fråga??? 

• Anonym

Apropå förtroende... Jag känner på något vis att man har bränt sina broar på den nuvarande avdelningen, folk har fått se min sköra sida och jag känner mig "skamsen"... Jag vill tillbaka till glada, starka, trygga jag och jag tror att det blir bättre om jag får byta avdelningen där jag har rätt att vara ny...

• Hope78

jag skulle nog berätta läget men kanske linda in det lite. kanske inte skrika ut att jag varit deprimerad, utan att! jag har gått igenom en tuff period i livet dels med jobbet och det har lärt mig mycket om mig själv och hur jag vill utvecklas. nu är jag redo för nya utmaningar..."

Lycka till!

• Anonym

Tack för alla svar! :)

• Jemp

Nej jag hade inte sagt nåt. Finns väl ingen anledning om det inte kommer upp som en ren fråga, då hade jag såklart inte ljugit.

• Anonym

absolut inte!! då blir du garanterat bortvald... (arbetar extra som rekryterare)

• jagvetbäst

Hur har det gått för dig?

Svar på tråden Skulle du berätta DET på anställningsintervjun?