Inlägg från: Anonym (min med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (min med)

Vår 6-åring blir retad

Min dotter blev utfrusen under en period och det började i förskoleklass under vårterminen. Jag fick reda på det mot slutet av terminen och sen berättade hon jättemycket om det när hon gick i ettan. En del av det hon berättade var händelser från förskoleklass och en del från ettan.

Medan hon gick i förskoleklass fattade jag väl inte omfattningen riktigt men berättade för fröknarna som sa att de skulle hålla uppsikt. Sen började alla de här barnen inkl min dotter på ett fritids lite längre bort dvs var bara tre timmar i själva förskoleklassen och blev sedan hämtade till fritids. Så de hade väl inte chans att se så mycekt, fröknarna... Sen blev det sommarlov men som sagt så fortsatte det i ettan. Deras lärare tog det inte på allvar utan tyckte att klassen var underbar men fritidspersonalen var till stor hjälp faktiskt. 

Jag ville förstås att de skulle sluta frysa ut henne men det räcker ju inte. Hur kul är det att gå till skolan och inte vara accepterad egentligen? Jag ville att hon skulle ha positiva kompisupplevelser inte bara en frånvaro av negativa upplevelser. 

Jag hade möte med fritidspersonalen som höll extra uppsikt och som jobbade med särskilda gruppövningar för flickorna i klassen. De  påtalade också att det var bra om min dotter kunde ta hem kompisar efter skolan och leka så att hon fick möjlighet att knyta band till andra barn mer en och en för då kunde de spinna vidare på det nästa dag i leken. Så vi kom överens om att de skulle uppmuntra min dotter och det barn hon lekt mest med under dagen att planera att fortsätta leka hemma hos oss efter fritids samma dag. Så då tog hon med särskilt en tjej väldigt ofta och då började det vända faktiskt. Sen blev det fler kompisar efter hand. Och jag jobbade lite med henne också när det gällde att säga ifrån och så. 

Men jag tyckte att det var en jobbig period för det gör ju ont att se sitt barn så ledset. Jag funderade både en och två gånger på att byta skola. 

• Anonym (min med)

Jo just det... fritidspersonalen sa också att det inte var så ovanligt att tjejerna var taskiga i den åldern och att det brukade lugna ner sig i tvåan. Att de blev mindre intresserade av att ha en hackordning då och mer harmoniska över lag. Det kanske stämde... men det var en klen tröst då.

Svar på tråden Vår 6-åring blir retad