En skrutt skrev 2011-02-07 21:01:47 följande:
usch usch

det är hemskt när ens barn råkar illa ut på något vis, och man vill som mamma (eller pappa) bara kasta sig ut och göra vad man kan..och det är förstås helt rätt! Här är ett par (förhoppningsvis bra) tips eller råd eller vad man ska kalla det för...
För det första; skolan är skyldig till att ha en plan mot kränkningar, mobbning och diskriminering. I den ska framgå vad de gör för att förebygga och förhindra att sådant här sker. Be att få se hur de arbetar, och be att skolan tar ansvar för att hantera detta. Om de inte gör något åt detta så är en anmälan till skolverket eller diskrimineringsombudsmannen rätt väg att gå. Det är barnets rätt att vara trygg i skolan. Se också till att få en kopia på den dokumentation som sker i ärendet, kan vara bra att ha om saker inte blir bättre.
För det andra: se till att ditt barn känner att det inte blir så att "mamma och pappa blir arga när jag berättar om saker" (även om det är enormt svårt att inte visa hur förbannad man blir på de skitungar som behandlar ens barn illa). Om hon ser att ni lyssnar på henne och försöker hjälpa henne utan att flyga i taket så blir det kanske lättare för henne att känna att det som händer inte är hennes fel och hon behöver inte oroa sig för att det kanske ska bli värre om hon "skvallrar".
För det tredje: Även om det är lätt (och naturligt) att flyga i taket, så tänk på att det inte är lätt att vara förälder och få höra att ens barn är en som mobbar. Så klart förstår alla föräldrar att det gör en förbannad att ens barn blir mobbat, men om ni kan försöka vara "vuxna" i kontakten med de mobbande barnens föräldrar så tror jag att det blir lättare att få igång en bra diskussion med dem kring hur problemen ska lösas..Det är nu ofta så att man hamnar i låsta positioner där det gäller att "försvara sina barn" (helt naturligt) men i längden kan ett bra samarbete i stället vara något som alla vinner på, inte minst ditt barn!
Hoppas att det går bra för er och att ni lyckas få skolan att verkligen ta tag i detta och reda upp det!
Tack så jättemycket för alla tips och råd!
Vi visade inte öppet för henne att vi blev arga utan satte oss istället ner och lyssnade ordentligt på vad hon hade att säga. Jag var noga med att inte ställa ledande frågor, så informationen blev "rätt".
Jag håller absolut med dig där! Vi pratade även med vår dotter om att föräldrarna till de som retas kanske inte vet om att deras barn retas, att det inte är deras fel osv.
Även om vi är jätteledsna och arga känns det viktigt att inte måla ut någon som varken offer eller förövare.
Samma sak gäller då vi ska prata med fröknarna imorgon. Att kunna föra en bra diskussion utan att svartmåla dem på något sätt. Det är svårt att se allt utan ögon i nacken. Men förhoppningsvis ska samtalet kunna få dem att inse hur en dag för vår dotter faktiskt ser ut på skolan. Det skulle inte förvåna mig om de blir lite chockade själva.