Köper ni Top Model-serien (skissblock med ritningsmallar av modeller) till en 9-åring?
Jag kände för min del i affären, att sådant där kokett trams ville jag inte ödsla några pengar på. Men min dotter har egna pengar och de får hon göra vad hon vill för.
Hon köpte först hundar (typiska såna där små accesoar-hundar som chihuahua och sådär) som skulle se ännu tramsigare ut med sina rosetter och accesoarer på sig. Jag försökte uttrycka att det var fjantigt, men pappa sa då han såg hur fint hon målat dem att det var JÄTTEFINT! och det såg jag sen också, hur duktig och kreativ hon var att måla så utefter skisserna.
Sen ville hon köpa ansikten. De ser något onaturliga ut själva mallarna med plutande, modelliga tjejer på varje bild, men det var ju lika kreativt där, hur hon målade på dem.
Sen var hon helt underbar då hon absolut skulle köpa skisserna med helfigurer, med mallar på smala koketta topmodelliga tjejer. (Alltså bara en naken mall som man "klär på" sen, med att måla eller att klippa ut ur medföljande pappersark, med snygga mönster som kan bli kläder.)
när vi skulle gå in på Panduro sen, så gick hon tvärsäkert fram till en stor tygrulle (där gick det bara stora vuxna omkring och botaniserade, för att de skulle klippa tyger och sy till kläder (såg Linnea från "Idol" där som stod och måttade med expiditen) men då hade min dotter redan fått inspiration till att hon skulle designa upp en klänning utefter skisserna som hon köpt i Top Model. Hon var så kavat. Gick fram till ett tyg. Det skulle hon ha. Och så skulle hon ha en boa som hängde kring väggen till. Självsäkert sa hon till den klippande expiditen hur mycket tyg som skulle klippas av.
Och kreatviteten har flödat då hon har målat sina skisser. Hon vill bli kläddesigner säger hon också.
Men som sagt. Tycker ni som sagt var att det är en ytlig och hemsk bransch, och därför ska man inte låta ens 9-åring hålla på med att designa kläder i någon Top Model bok?
Jag vill gärna höra från mer feministiskt håll vad ni tänker? Skulle ni aldrig i livet kunna köpa en sån Top Model-skissbok till era barn, för det gör att de får för ytliga, "modemedvetna" ideal i för tidig ålder, och man bör vänta med sånt till lite äldre ålder iallafall?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-07 22:58
Hm, varför kan jag inte stava till accessoar för :-/
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-07 23:01
HERREGUD, TA BORT TRÅDEN!!! Hur har jag stavat expediten!!!! HJÄRNSLÄPP!