• Suck och suck

Köper ni Top Model-serien (skissblock med ritningsmallar av modeller) till en 9-åring?

Jag kände för min del i affären, att sådant där kokett trams ville jag inte ödsla några pengar på. Men min dotter har egna pengar och de får hon göra vad hon vill för.
    Hon köpte först hundar (typiska såna där små accesoar-hundar som chihuahua och sådär) som skulle se ännu tramsigare ut med sina rosetter och accesoarer på sig. Jag försökte uttrycka att det var fjantigt, men pappa sa då han såg hur fint hon målat dem att det var JÄTTEFINT! och det såg jag sen också, hur duktig och kreativ hon var att måla så utefter skisserna.
    Sen ville hon köpa ansikten. De ser något onaturliga ut själva mallarna med plutande, modelliga tjejer på varje bild, men det var ju lika kreativt där, hur hon målade på dem.
    Sen var hon helt underbar då hon absolut skulle köpa skisserna med helfigurer, med mallar på smala koketta topmodelliga tjejer. (Alltså bara en naken mall som man "klär på" sen, med att måla eller att klippa ut ur medföljande pappersark, med snygga mönster som kan bli kläder.)
    när vi skulle gå in på Panduro sen, så gick hon tvärsäkert fram till en stor tygrulle (där gick det bara stora vuxna omkring och botaniserade, för att de skulle klippa tyger och sy till kläder (såg Linnea från "Idol" där som stod och måttade med expiditen) men då hade min dotter redan fått inspiration till att hon skulle designa upp en klänning utefter skisserna som hon köpt i Top Model. Hon var så kavat. Gick fram till ett tyg. Det skulle hon ha. Och så skulle hon ha en boa som hängde kring väggen till. Självsäkert sa hon till den klippande expiditen hur mycket tyg som skulle klippas av.
    Och kreatviteten har flödat då hon har målat sina skisser. Hon vill bli kläddesigner säger hon också.

Men som sagt. Tycker ni som sagt var att det är en ytlig och hemsk bransch, och därför ska man inte låta ens 9-åring hålla på med att designa kläder i någon Top Model bok?

Jag vill gärna höra från mer feministiskt håll vad ni tänker? Skulle ni aldrig i livet kunna köpa en sån Top Model-skissbok till era barn, för det gör att de får för ytliga, "modemedvetna" ideal i för tidig ålder, och man bör vänta med sånt till lite äldre ålder iallafall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-07 22:58
    Hm, varför kan jag inte stava till accessoar för :-/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-07 23:01
    HERREGUD, TA BORT TRÅDEN!!! Hur har jag stavat expediten!!!! HJÄRNSLÄPP!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper ni Top Model-serien (skissblock med ritningsmallar av modeller) till en 9-åring?
  • Millicent

Alltså jag måste säga att jag var lite tveksam.... mest pga vilka proportioner de där "dockorna" har men egentligen är det ju inte värre än Barbie eller liknande. Bara oändligt mycket mer kreativt. Min 8-åring är helt såld på att rita kläder och har tecknat fyra böcker fulla och det är helt makalöst hur snygga kläder hon gör. Det är som små konstverk. Jättemånga har blivit imponerade på riktigt av det hon gjort. Femåringen ritar också och även hon har gjort en del häftiga saker men det är ju förstås på en annan nivå. Jag är också lite smittad.... och har kluddat lite...

• Suck och suck

Gömmer mig! Hur kan jag stava expediten som jag har gjort!Skäms Skäms!

• Suck och suck
    Millicent skrev 2011-02-07 23:02:10 följande:
    Alltså jag måste säga att jag var lite tveksam.... mest pga vilka proportioner de där "dockorna" har men egentligen är det ju inte värre än Barbie eller liknande. Bara oändligt mycket mer kreativt. Min 8-åring är helt såld på att rita kläder och har tecknat fyra böcker fulla och det är helt makalöst hur snygga kläder hon gör. Det är som små konstverk. Jättemånga har blivit imponerade på riktigt av det hon gjort. Femåringen ritar också och även hon har gjort en del häftiga saker men det är ju förstås på en annan nivå. Jag är också lite smittad.... och har kluddat lite...
    Jo, man blir ju nästan sugen på att måla de där mallarna. Jag gjorde i o f s om en mall helt, för att den inte skulle se så fjantig ut.
  • Den allsmäktige

Haha! Tack för dagens skratt, har haft en skitdag!

On topic: Tycker du ska uppmuntra hennes kreativitet. :) Tror inte hon fokuserar så mycket på figurerna i sig.

• Suck och suck
    Den allsmäktige skrev 2011-02-07 23:06:45 följande:
    Haha! Tack för dagens skratt, har haft en skitdag!

On topic: Tycker du ska uppmuntra hennes kreativitet. :) Tror inte hon fokuserar så mycket på figurerna i sig.
    Skratta inte åt mig. Jag skäms Skäms. Såg stavfelen omedelbart efter men vet inte vad som flög i mig.
  • Den allsmäktige

Hey, klockan är elva, en måndagkväll. Det är okej!

• Suck och suck
    Den allsmäktige skrev 2011-02-07 23:06:45 följande:
    Nä, man hoppas ju att hon inte får såna där plutande-mun-ideal eller att utseendet blir en stor viktig grej av att man håller på med sånt.
    Men kläddesigner behöver väl inte alltid vara utseendefixerade heller? Det är ju rätt kreativt med en del udda figurer.
  • Suck och suck
    Den allsmäktige skrev 2011-02-07 23:10:45 följande:
    Hey, klockan är elva, en måndagkväll. Det är okej!
    Jo, det är rätt. Har faktiskt tagit sömnpiller också, och ändå så får jag för mig att skriva seriösa grejer. Jag är lite koko med sånt.
    Tack för att du ursäktar mig.
  • Suck och suck

Jag gick även in i en tråd för att hjälpa någon lösa satsanalys nyss så jag är lite galen.

• WPmamman

Min dotter älskar de där mallarna. Hon är 6 år. Hon disignar kläder till sina barbiedockor och har en önskan att jag eller mormor ska sy upp dom sen. Hon gjorde med hjälp av mallarna en dress som hon tyckte att jag skulle kunna ha. Är bara kul tycker jag att hon sitter och funderar och försöker få till allt. Med mallarnas hjälp så blir det dessutom lyckat vilket ger henne mer självkänsla av att hon klarar av saker.
    Var tveksam till det först men har ändrat min mening. Hon har alltid varit intresserad av kläder. Vart det kommer ifrån vet jag inte för ingen annan i familjen är det.

Svar på tråden Köper ni Top Model-serien (skissblock med ritningsmallar av modeller) till en 9-åring?