• Suck och suck

Köper ni Top Model-serien (skissblock med ritningsmallar av modeller) till en 9-åring?

Jag kände för min del i affären, att sådant där kokett trams ville jag inte ödsla några pengar på. Men min dotter har egna pengar och de får hon göra vad hon vill för.
    Hon köpte först hundar (typiska såna där små accesoar-hundar som chihuahua och sådär) som skulle se ännu tramsigare ut med sina rosetter och accesoarer på sig. Jag försökte uttrycka att det var fjantigt, men pappa sa då han såg hur fint hon målat dem att det var JÄTTEFINT! och det såg jag sen också, hur duktig och kreativ hon var att måla så utefter skisserna.
    Sen ville hon köpa ansikten. De ser något onaturliga ut själva mallarna med plutande, modelliga tjejer på varje bild, men det var ju lika kreativt där, hur hon målade på dem.
    Sen var hon helt underbar då hon absolut skulle köpa skisserna med helfigurer, med mallar på smala koketta topmodelliga tjejer. (Alltså bara en naken mall som man "klär på" sen, med att måla eller att klippa ut ur medföljande pappersark, med snygga mönster som kan bli kläder.)
    när vi skulle gå in på Panduro sen, så gick hon tvärsäkert fram till en stor tygrulle (där gick det bara stora vuxna omkring och botaniserade, för att de skulle klippa tyger och sy till kläder (såg Linnea från "Idol" där som stod och måttade med expiditen) men då hade min dotter redan fått inspiration till att hon skulle designa upp en klänning utefter skisserna som hon köpt i Top Model. Hon var så kavat. Gick fram till ett tyg. Det skulle hon ha. Och så skulle hon ha en boa som hängde kring väggen till. Självsäkert sa hon till den klippande expiditen hur mycket tyg som skulle klippas av.
    Och kreatviteten har flödat då hon har målat sina skisser. Hon vill bli kläddesigner säger hon också.

Men som sagt. Tycker ni som sagt var att det är en ytlig och hemsk bransch, och därför ska man inte låta ens 9-åring hålla på med att designa kläder i någon Top Model bok?

Jag vill gärna höra från mer feministiskt håll vad ni tänker? Skulle ni aldrig i livet kunna köpa en sån Top Model-skissbok till era barn, för det gör att de får för ytliga, "modemedvetna" ideal i för tidig ålder, och man bör vänta med sånt till lite äldre ålder iallafall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-07 22:58
    Hm, varför kan jag inte stava till accessoar för :-/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-07 23:01
    HERREGUD, TA BORT TRÅDEN!!! Hur har jag stavat expediten!!!! HJÄRNSLÄPP!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper ni Top Model-serien (skissblock med ritningsmallar av modeller) till en 9-åring?
  • Suck och suck

Vad  kul att ni är fler med kreativa barn. Ja, de kanske är bra då? Men just det där att man inte vill att de inte ska få förpubertala ideal i förväg, och "bli vuxna" i förtid, förstod ni inte ändå den, min oro?
    Men barn kanske ändå kan förhålla sig i distans, trots att det är ett "ytligt ting"? Eller en "ytlig leksak" som Barbie då? Man värjer sig ändå lite mot sånt där som amerikanska Top Model på tv och sådär. Men jag tror mest det kan vara de skeva idealen med anorektiska modeller,
    samt att det verkar vara en ytlig, pressad bransh.
    Men just yrket kläddesigner verkar ändå vara ett kreativt, skapande yrke, med udda figurer som står som klädskapare och det verkar vara det som intresserar just min dotter.

• TheReLe

Min 7 åring älskar det och 4- åringen som på nåder får sitta med och välja vill gärna ha hon med... Hon har scrapbookkit och dylikt pyssel med och hon gillar klipp och klistra..

• ImseVimsig

Jag tror inte man ska försöka styra dem för mycket.. låt dem gilla det de gillar och känna sig stolta över det de gillar.

Jag kände mig alltid FEL som lite flicka på 70-talet och tonåring på 80-talet. Mina tjejkompisar hade fina flätor och gillade att vara fina. Lekte med barbies och sminkhuvuden. Jag hoppade i lerpölar och tävlade med killarna. Och framför allt så läste jag böcker och funderade över allt och inget. Låtsades gilla hårspännen..
    I tonåren låtsades jag gilla Veckorevyn.. och först i sena tonåren stod jag upp för det JAG gillade.

Det finns barn som älskar dockor, smink, högklackat, rosa och tyll.
    Det finns barn som älskar att fundera över varför jorden snurrar och springa fort.

Båda är HELT rätt och det är viktigt att man inte som förälder står och fördömer ett barn som gillar att vara på ena eller andra sättet.

Jag minns hur sårande det var att känna att jag borde vara annorlunda.

Nu som vuxen är jag fortfarande mer sportig än pimpinett. Men jag har börjat tycka om klänningar, smycken och fina handväskor i vuxen ålder.

• ImseVimsig

Just det,  jag har köpt de där böckerna till två tjejer som jag vet uppskattade dem.

• Lady X

Men vad är det för böcker ni pratar om? Har försökt googla men hittar inte vilka ni menar =)

Annars röstade jag att Ja det kan jag tänka mej. Tänker ha en lite mer fri inställning till vad min dotter väljer att leka med då jag själv lekte med lego, barbie, bilar, trampbilar, my little ponys och hela faderullan när jag va liten och jag har inte tagit skada.

Jag kanske låter slapp i mångas öron men jag är ingen tvättäkta genuskämpe och jag tycker inte heller att pojkar och pojklekar ska vara målet för jämställdhet och därför rata allt som är överdrivet flickigt, hon är lika mycket värd även om hon själv skulle välja att leka med typiska flickleksaker. Jag kommer lära min dotter sitt värde på andra vis, än vilka leksaker hon leker med. Och jag tänker låta henne välja helt själv på leksakshyllan (precis som jag fick när jag va liten) utan att lägga värderingar eller skuld i det. Då tror jag hon kommer leka bäst och ha som roligast.

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • Suck och suck
    Lady X skrev 2011-02-08 22:25:33 följande:
    Men vad är det för böcker ni pratar om? Har försökt googla men hittar inte vilka ni menar =)

Annars röstade jag att Ja det kan jag tänka mej. Tänker ha en lite mer fri inställning till vad min dotter väljer att leka med då jag själv lekte med lego, barbie, bilar, trampbilar, my little ponys och hela faderullan när jag va liten och jag har inte tagit skada.

Jag kanske låter slapp i mångas öron men jag är ingen tvättäkta genuskämpe och jag tycker inte heller att pojkar och pojklekar ska vara målet för jämställdhet och därför rata allt som är överdrivet flickigt, hon är lika mycket värd även om hon själv skulle välja att leka med typiska flickleksaker. Jag kommer lära min dotter sitt värde på andra vis, än vilka leksaker hon leker med. Och jag tänker låta henne välja helt själv på leksakshyllan (precis som jag fick när jag va liten) utan att lägga värderingar eller skuld i det. Då tror jag hon kommer leka bäst och ha som roligast.
    Lite av den här serien. Här är väl ett litet urval? www.shopping4net.se/Leksaker/Pyssel/Skolmaterial/Top-Model-Design-Mapp.htm
  • Suck och suck
    Lady X skrev 2011-02-08 22:34:16 följande:
    Ahaa, åh jisses det där hade JAG älskat när jag va barn
    Jo...
    Vad säger ni. Just designer är väl inte ett så ytligt och utseendefixerat yrke, eller? Det kanske är då man INTE hakar på "billiga" modenycker om man är intresserad av sånt, för då har man "mer kreativ" syn på utstyrsel. ?
    Så kan det vara också.
  • vittra

Inte en chans... de är ju fruktansvärda!!!
    Jag kommer aldrig köpa dylikt till mina barn, vad andra köper är väl upp till dem och jag tänker inte ta ifrån barnen något de får av andra. Jag vill dock uppmuntra till vettiga ideal istället...

Svar på tråden Köper ni Top Model-serien (skissblock med ritningsmallar av modeller) till en 9-åring?