• marsbebisar

Vårt embryo fäster men vill inte stanna

Jag och min sambo försöker få barn. Vi har gjort 3 återföranden. 2 ET och ett FET.
    Vid 2 av våra försök misstänker vi att embryot fäst, men sedan vill den inte stanna. Vi har nämligen fått svaga plus RD10-12 men sedan blir de svagare och svagare och tillsist är det negativt på TD eller nån dag efter. Oerhört jobbigt eftersom vi klart blir så hoppfulla varje gång det kommer ett plus.

Någon mer med liknande erfarenheter? Hur har det gått för er i så fall? Någon med liknande historia som lyckats så småningom?

Vi är så oroliga att vi har något riktigt fel på antingen ägg eller spermier (eller båda) som gör att våra embryon helt enkelt inte kan utvecklas normalt. 

• Svar på tråden Vårt embryo fäster men vill inte stanna
  • challis777

Jag fick mf vid mitt första IVF. Sen fick jag trombyl (blodförunnande, kunde hjälpa mot små proppar som förhindrar graviditet, läste och tog med till min läkare så han skrev ut det till mig. Många har tydligen det utan att man vet om det).

Andra, tredje och fjärde IVF var negativt.
    Även ett FET mellan första och andra IVF.
     Inget av mina frysa har kunnat tinats, det enda jag kunde få tillbaka var 2-celligt efter upptiningen..

Femte gången så fick jag prova blactosystodling och då blev jag gravid. Åt trombyl även då. Fick tillbaka två blastocyster, ett fäste och blev min son, idag 2,5år 

Kanske ska du fråga din läkare om trombyl, man kanske vet mer om det idag?
    Och kanske är blastocystodling något för dig?

Lycka till framöver och hoppas att ni får en liten snart.

• marsbebisar

Tack för ditt svar! Så skönt att höra historier då det till slut gått bra! 
    Om man ska få blastocyster så måste man väl få rätt många ägg tror jag. Vi har fått 4-5 ägg. Så då tror jag kanske det är för få. Men trombyl ska jag absolut fråga läkaren om. 

• Sessan78
    icadraget skrev 2011-02-08 08:55:50 följande:
    Jag fick mf vid mitt första IVF. Sen fick jag trombyl (blodförunnande, kunde hjälpa mot små proppar som förhindrar graviditet, läste och tog med till min läkare så han skrev ut det till mig. Många har tydligen det utan att man vet om det).

Andra, tredje och fjärde IVF var negativt.
    Även ett FET mellan första och andra IVF.
     Inget av mina frysa har kunnat tinats, det enda jag kunde få tillbaka var 2-celligt efter upptiningen..

Femte gången så fick jag prova blactosystodling och då blev jag gravid. Åt trombyl även då. Fick tillbaka två blastocyster, ett fäste och blev min son, idag 2,5år 

Kanske ska du fråga din läkare om trombyl, man kanske vet mer om det idag?
    Och kanske är blastocystodling något för dig?

Lycka till framöver och hoppas att ni får en liten snart.
    Tesen om att fina blodproppar orsakar tidiga missfall är inte helt fastställd än. Anledningen till att jag vet detta är att jag i skrivande stund deltar i den studie som ska fastställa tesen. Vad jag har förstått av min läkare så är det jätteviktigt att inte experimentera med blodförtunnande medel själv. Det är jätteviktigt att det är rätt dos man stoppar i sig annars kan det leda til att man skadar sitt embryo i stället och framkallar missfall.

Jag har själv upprepade missfall, 3 st med mf i v 6, bakom mig och är nu gravid för fjärde gången. Jag är nu i v 16 och upplever allt med skräckblandad förtjusning, livrädd att något ska gå fel och samtidigt överlycklig. Jag vet inte om jag äter aktiv substans eller placebo i studien men än så länge så går allt bra!! Glad

Jag hoppas att det kommer att lösa sig er och att ni snart också väntar smått!
  • challis777

Grattis Sessan!

Och intressand med studien du deltar i.

NN81, till sa de att de ville ha minst 5 embryon för att kunna långtidsodla. (Det var i Umeå).

• Kelsson1

NN81: Tyvärr finns det inga garantier att långtidsodling leder till graviditet. Vi hade 5st 2dagars kvar i frysen o senast fick vi möjligheten att långtidsodla de. Bara en som överlevde o den fick jag tillbaka 24/1 men fick mensen som vanligt förra veckan... Har även 2st tidiga MF bakom mig. Blir det ett MF till så hoppas jag på utredning. Håller tummarna att det nästa gång går hela vägen för er!

• albatross74

Jag kan inte så mycket om sånt här med odlingar. Jag ska på ÄP i morgon och om allt går bra ska vi tillbaka 2 dagar senare för ET. Jag blev förvånad att det sker efter bara två dagar. Vilka alt brukar kliniker använda sig av? är blastocyt = 5 dagarsodlat? vad brukar ge bäst resultat? någon som vet?

tack på förhand

• No Ka Oi

Antingen gör man 2-dagars odling eller 5-dagarodling=blastocyst. Efter 2 dagar brukar det vara 4 celler. Efter 5 dagar brukar det vara 100-150 celler.

Min läkare sa att det blir färre embryon (till frysen) med blastocyster. Men de man får fram har större chans att bli en graviditet. Min klinik (Carlanderska/Fertilitetscentrum) har som gräns att minst 5 embryon ska klara 2 dagar för att sedan fortsätta odlas.

Jag fick tillbaka en blastocyst i söndags och väntar otåligt...

• Inanna Li

Det No Ka Oi skriver gäller min klinik (IVF-kliniken i Göteborg) också. Jag ruvar på blastocyst nr 2 sen i lördags. Nr 1 fick jag tillbaka i september, den fäste men ledde senare till MA. Att få tillbaka en blastocyst är ingen garanti till graviditet men chanserna ökar. Oddsen att lyckas med en blastocyst är upp till 50 % beroende på kvinnans ålder och embryots kvalité.

• marsbebisar

Tack alla för svar. 

Ja det är ju det att det måste till många befruktade ägg om man ska få långtidsodla. Vi har fått göra det en gång. Vi fick en blastocyst. Tyvärr överlevde den inte upptining sen när vi skulle få den tillbaka.
    Det är ju också så att de som långtidsodlas och inte överlever mycket väl kunde klarat sej om de var inne i livmodern. Så man vill ju inte slösa med äggen om man inte får så många.

Låter som det är ganska vanligt med tidiga missfall. Ska fråga läkaren om det finns någon mer utredning vi kan göra för att förstå detta.
    Det är ju skönt att veta att den fäster. Men det är väldigt hårt när den försvinner. 

Kellson: trist att mensen kom. Håller tummarna att det går bättre nästa försök och att det inte kommer behövas någon utredning. 

• ninina

Ett IVF och ett FET båda slutade i tidigt missfall, båda gångerna plus på dag 10 som sen blir svagare och svagare... Skulle vilja veta varför och vad man kan göra åt det!

Svar på tråden Vårt embryo fäster men vill inte stanna