• Anonym (Grubblare)

Äter du sömntabletter?

Jag åt imovane i tre nätter, två av dessa upplevde jag otäcka hallunicationer. Natt 2 vaknade jag upp av att min son gnällde till, då såg jag en flicka med trasiga kläder som stod vid vår garderob. Jag väckte min sambo och flickan försvann. Natt 3, jag vaknade till sex på morgonen och kollade åt min sambos håll då låg en man mellan mig och honom. Jag vände mig om och vågade inte titta dit igen. Klockan nio ringde jag min läkare och bad om nya tabletter. Fy farao va läskigt det var.

Nu ska jag äta Propavan, är det någon som fått dem? Hur upplevde ni dem i så fall?

• Svar på tråden Äter du sömntabletter?
  • Anonym (Lergigan)

Jag äter också Lergigan, visserligen i första hand för att mina muskler ska slappna av, men det är ju även en sömntablett.

Jag kan varmt rekommendera dessa!!

Enda biverkningen är att man kan vara lite extra trött på morgonen om man inte tagit tabletterna i tid på kvällen, jag brukar ta dom ca 10 timmar innan jag ska upp igen....alltså tar jag dom ca 2 timmar innan sänggående, detta funkar perfekt!!

• Anonym (erfaren)

Här har ni en som ätit den ena sömntabletten efter den andra.
    Allt från propavan till flunitrazepam.
    Sömntabletter påverkar ju människor på olika sätt och ger olika biverkningar. Hallucinationer är en biverkning som brukar komma då och då.. stilnoct är väl annars den tablett som man brukar höra talas om att folk har upplevt hallucinationer.
    Propavan är som många säger kanske effektivt i någon vecka eller så men många känner sig väldigt dåsiga efteråt.
    Själv tyckte jag att propavan fungerade en viss tid.. som sömntablett. dock behövde jag kompletera den med en insomningstablett. Propavanen gjorde mest att jag inte vaknade lika lätt på natten. Jag tycker jag blev ganska "degig" i huvudet av dem.
    Remeron som någon sa är faktiskt inte en sömntablett, det är antidepressiva tabletter och bör ju inte användas av dom som inte har en depression. Dock är dessa ruskigt effektiva som sömntabletter (för effektiva nästan för i början är det verkligt jobbigt att ta sig upp dagen efter och man vill helst sova ett dygn nästan) men har man depression och sömnsvårigheter är ju dessa klockrena.

Nozinan i små mängder har fungerat ganska bra för mig som sömntablett, inga biverkningar för min del men det ger en naturlig trötthetskänsla.. inte som många andra sömntabletter som man i stort sett blir medvetslös av eller som bara gör att hjärnan blir helt crazy. Kan ju tillägga att nozinan inte heller är en sömntablett men att den brukar skrivas ut i mindre mängder i sövande syfte....

• Anonym

Jag blir mörkrädd när jag läser det här. Hur sjutton kan ni ha fått bensodiazepiner utskrivna innan ni prövat "vanliga" sömnmedel som Propavan etc???? Psykiatrin går på knäna med att avgifta sådana som blir beroende av dem och eftersom de förutom att de kan ge sådana biverkningar ni beskriver hos vissa, ger jobbiga abstinenssymptom (inklusive ångest och sömnlöshet) kan de vara jättesvåra att sluta med trots att det uttryckligen står i FASS att de inte är tänkta som regelbunden medicinering. Detta är känt sedan årtionden. Jag hade faktiskt hoppas att det hads spritt sig ut även på vårdcentralerna (eller vilka det är som gödslar med dem)

• Anonym (5726464)

TS: Det var inte dig och Imovane jag menade.
    TS och ni andra som fått hallucinationer och liknande. Snälla, var tydliga med det till utskrivande läkare. Det är alldeles för vanligt att behandlarna struntar i att rapportera biverkningar. Det ni beskriver står med som kända mindre vanliga biverkningar (inte på Propavan, TS) och det är viktigt att få fram om de faktiskt är vanligare.

• Anonym (erfaren)

Det beror ju ganska mycket på vilka sömnproblem man har vilka sömntableter man får...

• Tate

Propovan funkade bra för mig, men jag tog dem bara då och då. Åt nog inte ens upp halva förpackningen. Upplevde dock också att jag kunde känna mig lite smådrogad och halvtrött nästa dag.

• Anonym (erfaren)

imovane slutade jag med efter 10 tabletter i och med att dom gjorde att jag inte kunde skilja på verklighet och drömmar. Visste inte vad jag hade drömmt och vad jag hade gjort i vaket tillstånd. Det var allmänt jobbigt.

Stilnoct är det ganska konstigt hur lätt dom skriver ut, fick dom i burkar med 100 i varje (från psykiatrin) det är trots allt många som "missbrukar" dessa tabletter just pga de effekter som dom ger (hallucinationer och glädjeyra) de som tar många gör helt galna saker utan att komma ihåg det dagen efter.

ang. vanliga benzo som flunitrazepam och stesolid har jag aldrig upplevt hallucinationer av. dock är ju dessa desto mer beroendeframkallande. Själv hade jag dock inga som helst problem att sluta efter 1,5 år men det är ju bevisat att dessa är extremt beroendeframkallande. Personligen förstår jag inte varför man skriver ut sådana tabletter till de som mår psykiskt dåligt. Är man i så stort behov av lugnandetabletter så bör man läggas in på psyket. Varannan tonåring missbrukar ju lugnande tabletter just nu känns det som.

• Anonym ((sömnlös))

Du som kallar dig Erfare,? Hur har det varit när du har velat skaffa barn . Mitt helvete just nu är att jag inte sover ett dyft om jag inte tar insomningstbl + Propavan tn. De fungerar väldigt bra.
    Hur gör du om du vill bli gravid eller planerar bebis???
    Jag måste få hjälp med det här.

• Anonym (erfaren)

Jag har slutat med sömntabletter nu. Jag började känna att jag mådde så pass bra att jag skulle kunna vänja mig av vid dom. Det var jobbigt i början, tog några små doser nozinan i övergångsperioden för att inte vakna.

Jag är frivilligt barnlös. Jag har inga planer på att skaffa barn. Dock tänker man ju på den dagen då man kanske kommer att vilja. Kommer en graviditet leda till att man sover dåligt?.. lite orolig är jag ju för att få sömnproblem igen. Dock vill jag inte äta några piller alls om jag skulle bli gravid. Men det kanske finns tabletter som är helt säkra för gravida att ta? Det där är jag faktiskt inte speciellt insatt i.

Vilken insomingstablett är det du tar ((sömnlös))?
    Propavan verkar i alla fall vara rätt lugnt hittade detta i fass:
    "Graviditet
    Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats. "

Det är en sak med sömntabletter att man lätt blir bortskämd. Ibland vill jag inget hellre än att ta en sömntablett och få falla in i sömnens värld på en gång. Det är ju busenkelt att styra sin dygnsrytm med sömntabletter.

Jag vet inte vad du vill ha svar på för fråga... är det om det är dumt att bli gravid när du äter sömntabletter? eller är det att du vill sluta med dem eller något helt annat?

• Anonym ((sömnlös))

Nej..jag vet inte riktigt vad jag menade. Jag kommer självklart inte ta insomningstabletter efter det datum då jag har ägglossning och ev kan bli gravid.
    Frågan är bara om man ev kan påverka ågget negativi under den fas då det mognar (dvs mellan mens och ägglossning)
    Kram!

• Emzas

Jag har narkolepsi och har, som erfaren, testat X antal sömntabletter. De vanligaste kan jag nämna här.

Stilnoct: I icke-gravid-tillståndet så äter jag en dos på 15 mg stilnoct och 5 mg propavan. Då sover jag en natt djupt, vaknar inte 40 ggr... Mår aldrig dåligt på den och får aldrig "baksmälla". Jag är noggrann med att ta dem när jag går till sängen eftersom det har hänt att jag tagit den och " jag ska bara se klart den här filmen" vilket resulterat i att min man fått bära in mig till sängen när han hittat mig gå runt sovandes som en osalig ande. Han funderade ett tag på att ge mig dammsugaren under tiden... ;)

Remeron-S: Som andra även sagt, dessa är antidepressiva men ett tag fick jag dem som komplement till stilnocten. Fungerade ok men inte lika bra som alt. 1

Propavan: Som gravid är det enda tabletten jag får ta och även om jag vaknar 20 ggr per natt så slipper jag iaf hälften av gångerna. Helt ok om man tar den i tid och lägger sig i tid. Tar jag den för sent så är förmiddagen borta i ett töcken av baksmällan...

Imovane: Fungerade inte alls tyckte jag

osv...

Det är viktigt att du pratar med din läkare ang vad som passar dig och hur din vardag ser ut. Eftersom jag varit sjukskriven så länge så har det varit ok för mig att vara dåsig på förmiddagen dagen efter men ska jag vara aktiv så brukar jag bara ta stilnocten och så min "vaken-medicin" dagen därpå.

Som gravid kan man vara tröttare än vanligt och vara känsligare för mediciner så det kan mycket väl vara så att propavanen fungerar utmärkt.

Jag kontrollerades noga eftersom det ev. skulle vara nödvändigt att gå in med specialmedicin från v 16 men jag kämpade på hela förra graviditeten och har tänkt det nu med. Om jag inte vore sjukskriven så skulle jag knappast klara av det här. Mina dagar går ut på att få sova då och då...

Lycka till...

• Anonym (prpavan)

jag har zoplikon 7,5 mg som insomningstablett, men det hjälper mig bara att somna, sedan vaknar jag 15-20 ggr på en natt. Fick även Propavan utskrivet i måndags, har testat detta i några nätter först 1 tablett,, sedan 1,5 tablett, ingen effekt alls, börjar nästan tro det är sockerpiller, ingen dåsighet eller något alls dagen efter, vaknar lika ofta, skall testa med 2 propavan i natt och se om de har någon effekt.

Men zoplikonen gör att jag somnar på kvällen och det är bra, men jag får nästan gå till sängs så fort jag tagit den annars börjar jag gå runt som värsta fyllekajan, tar nedsteg och sånt, blir lite snurrig i bollen.

Ni som tar Propavan, hur många äter ni och hur sent/ tidigt tar ni dem?

• tolallik

I början tog jag bara 1 tablett men det slutade med att jag till slut fick ta fem för effekten avtog efter ett tag. Jag tog den ca 1 timme innan jag gick och la mig.

• Anonym ((sömnlös))

Jag tar 2 tabletter vid 22 tiden + insomningstablett. Då sover jag fram tills klockan7 ungefär utan att vakna 15 ggr/ dygn.
    Emaz..hur gjorde du när ni du försökte/blev gravid. Hade du då ett helt uppehåll (från äl-till BIM) tills dess att du testade plus? Ja det är ju inte så kul att ligga helvaken i 14 dagar utan medicin och sedan så får man mens och det tar ca 6 månader tills man blir gravid.
    Inbillar mig att jag skulle kunna bli gravid lättare om jag sov ordentligt under den perioden
    Kram

• Emzas

Jag frågade min neurolog och han sa att så fort jag anade/visste att jag var gravid så skulle jag sluta. alltså åt jag mediciner tills jag blev gravid... men självklart så undvek jag själv så mkt som möjligt när jag var det minsta osäker...

Svar på tråden Äter du sömntabletter?