Seven Costanza skrev 2011-02-08 12:41:13 följande:
Jag läser till lärare och skulle tycka att det var intressant att höra vad folk tyckte om den undervisning de fick i engelska på högstadiet. Ni behöver inte svara på alla frågor men om ni har tid är det bra

. Glöm inte skriva vilket årtionde det var ni gick på högstadiet.
Vilka undervisningsmetoder användes mest? T ex läraren skriver på tavlan och förklarar, titta på film, eleverna läser högt ur textbok, läser romaner, spelar rollspel osv. Användes färdiga läromedel oftast eller hade även läraren egna texter (artiklar, serieutklipp osv ? Upplevde ni att det var ett bra klassrumsklimat - vågade man ställa frågor, läsa högt eller kändes detta pinsamt? Fokuserade läraren något på att förbättra elevernas uttal? Blev folk rättade när de uttalade fel? Hade läraren mer brittiskt eller amerikanskt uttal eller något annat? Tyckte du att läraren hade bra uttal eller var det "svengelska"? Vad var bra och vad tycker du kunde gjorts bättre?
Engelskan i högstadiet var jätteroligt när vi hade Jessica.
Vi fick läsa böcker, rollspel, se på film, läraren skrev på tavlan, förklarade mycket muntligen, hon letade upp tidningsartiklar,
Att jag personligen inte vågade ställa frågor öppet berodde inte på läraren utan den ruttna klassen jag gick i. Däremot så hade jag inga problem med att läsa högt även om klassen betedde sig som puckon.
Folk blev rättare när man uttalade ord fel ja. Jag lärda mig massor av det och fick en hel del beröm när vi var i UK jag och sambon på en tre veckors semester. Några trodde att jag faktiskt var ifrån någonstans i England. Men tror detta härrör mer ifrån mellanstadiet då vi hade en lärare med brittisk accent. I högstadiet och gymnasiet var det mest amerikanskengelska som lärdes ut. Eller den första läraren vi hade i engelska i gymnasiet hade tänkt sig att lära ut brittiska men hon själv talade inte brittisk engelska utan klockren amerikanska. Hon var inte så bra. Gammal, skulle gå i pension rätt snart så hon brydde sig inte så mkt. Vi fick göra samma saker varenda lektion så folk slutade bry sig. Vi kände att om inte hon bryr sig, varför ska då vi göra det? Det är viktigt att eleverna ser att läraren bryr sig och engagerar sig! Det kan vara på olika sätt. Jessica jag hade i högstadiet såg till att vi fick lära oss på roliga sätt just för att vi skulle bry oss och lägga ner tid på engelskan. Jenny som vi hade i högstadiet var bara snorkig och högfärdig och struntade i oss som satt tysta och försökte fokusera oss på engelskan medan resten av gruppen hoppade runt och gapade och skrek. Det var så skönt när hon slutade och vi fick Jessica istället. Jessicas uttal var väldigt bra. Fast det var mer amerikanska.
Vi hade en lärare i engelska i gymnasiet, vi som gick engelska C, han uttalade orden precis som de stavades, inte som de skulle uttalas. Jag var väldigt glad över att jag hade honom i gymnasiet och inte i mellanstadiet då vi började lära oss engelska.
Jag gick i högstadiet -96 till VT-98. Gymnasiet 98-01.