• esther

Finns det dåliga barnböcker?

Finns det finkultur vad det gäller barnböcker? Finns det skadliga barnböcker? Är läsa-lätt-böcker som massproduceras något som man bör undanhålla barnen, och hur är det med serietidningar och liknande?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finns det dåliga barnböcker?
  • Blå Flygare

Oh ja! Jag avskyr vissa böcker barnen fått. En om en flicka som klär sig till en prinsessa. Eller den som lär ut att man inte ska leka ute när det regnar?! Eller... Det produceras mycket skit!

• Psyke

Ja, det finns böcker som är direkt dåliga, t ex böcker som är urdåligt översatta, böcker med text som har grova grammatiska fel. Sedan har jag sett en bok om en treårig flicka som inte ville tvätta sig men ändrade sig och gjorde sig fin till en DEJT. Det var den löjligaste bok jag har sett.

• lokisse

ja klart det gör det. jag tycker att en bok ska animera till vidaare läsning och det gör inte en daligt skriven trakig bok utan story. det är snarare avskräckande

Nej det tror jag inte!
  • esther

Är inte all läsning värd att uppmuntras? De böcker som vi vuxna ofta fnyser åt verkar gå hem bra hos barn och ungdomar. Har de fel?

• MrsMurphy

Är det något jag är allergisk mot så är det just detta att klassa böcker som bra/dålig litteratur. Vi alla har tycke och smak och kan avgöra våra egna val av inköp. Att sitta med pekpinnar och döma ut litteratur så känner jag att man missat halva syftet med läsandet. Att ha i åtanke att det finns individer som uppskattar dessa böcker, annars hade de ej funnits i hyllorna. All läsning ska uppmuntras och läsandet utvecklas, läses det ej så utvecklas det ej. 

Allt är såååååååå naturligt så...
  • esther
    MrsMurphy skrev 2011-02-08 22:27:03 följande:
    Är det något jag är allergisk mot så är det just detta att klassa böcker som bra/dålig litteratur. Vi alla har tycke och smak och kan avgöra våra egna val av inköp. Att sitta med pekpinnar och döma ut litteratur så känner jag att man missat halva syftet med läsandet. Att ha i åtanke att det finns individer som uppskattar dessa böcker, annars hade de ej funnits i hyllorna. All läsning ska uppmuntras och läsandet utvecklas, läses det ej så utvecklas det ej. 
    Jag tror att du och jag är de enda hittills som har röstat "nej" :)
  • lövet2

Det finns böcker som jag personligen tycker är dåliga, ja, men det är ju bara min åsikt. Jag vill inte dela upp vare sig vuxen- eller barnböcker i bra och dålig litteratur. Det finns plats för alla sorter ...

// läsare av Harlekinromaner

• Mariohn

Ja. Böcker som idiotförklarar barn. Kommer inte ihåg vad boken hette men den låg i ett väntrum på vårdcentralen och påminde om "Max potta" böckerna. Alla meningar var fullkomligt fucked up. typ "Pelle ledsen", "Pelle vill sitta stolen" Kräks Förlåt men det är inte svårare att läsa "Pelle vill sitta I stolen". 

• esther
    Mariohn skrev 2011-02-08 22:36:38 följande:
    Ja. Böcker som idiotförklarar barn. Kommer inte ihåg vad boken hette men den låg i ett väntrum på vårdcentralen och påminde om "Max potta" böckerna. Alla meningar var fullkomligt fucked up. typ "Pelle ledsen", "Pelle vill sitta stolen" Kräks Förlåt men det är inte svårare att läsa "Pelle vill sitta I stolen". 
    Det är väl fullständigt adekvat att använda barnspråk i barnböcker! Max-böckerna etc är bra böcker som använder ett språk som tilltalar små barn. "Pelle lessen" är exakt så jag själv skulle "läsa" en bilda av en ledsen bebis för mina små barn. Visst, jag skulle kunna säga "Det ter sig som att Pelle kännner frustratione ller eventuellt sorg" men det vore ju bara löjligt.
  • Selfish Geene

Absolut!
    Jag avskyr de flesta "klassikerna" som handlar om fagra prinsar och hjälplösa (men fantastiskt vackra) prinsesssor som med oändligt tålamod och gränslös kärlek till slut lyckas omvända det elaka monstret genom att aldrig kräva något av någon.

Min favorit-hat-bok är "Rumpelstiltskin"
    Den handlar om en fattig mjölnare som inte äger något annat i världen än sin otroligt vackra dotter (dottern ser ut att vara i nedre tonåren)

När kungen kräver honom på skatt (hur man beskattar den som inte äger något förtäljer inte historien) ljuger mjölnaren och ger honom sin dotter istället för pengar, under den falska förespeglingen att flickan har förmågan att  väva halm till guld!

Kungen (som är mellan 65 och 75 år) tar emot den unga slaven och låser in henne i en lada full med halm och kräver att hon under natten ska väva halmen till guld ("Annars!!") 

När flickan sitter och gråter dyker en elak vätte upp och i utbyte mot halsbandet hon ärvt efter sin döda mor, förvandlar han all halm till guld.

Nu skulle man kunna tro att kungen skulle vara nöjd och släppa flickan fri, han har ju redan fått mer guld än han rimligtvis skulle kunna inbringa från en enskild företagare som försörjer sig på att sälja mjöl.
    Men icke!

Kungen fyller nu ett ännu större rum med halm och säger åt flicke-barnet att under natten (ständigt dessa nattjobb) väva halmen till guld.
    Än en gång dyker vätten upp och flickan ger honom något annat (vad, har jag glömt) i utbyte mot hans tjänster.

Tredje dagen fyller kungen en ännu större lokal med halm och säger till flickan att, om hon klarar av att väva alltihopa till guld så ska han gifta sig med henne!!
    (varför hon skulle vilja gifta sig med sin plågoande är för mig en gåta, men jag antar att sömnbristen i kombination med att hon blivit utsatt för övergrepp och hot av såväl sin far som av sin fångvaktare, sätter sina spår i en människas psyke)  

Eftersom flickan inte längre har något av värde att erbjuda vätten lovar hon honom att han ska få hennes första barn (historien upprepar sig..) som betalning för att han förvandlar halmen till guld ännu en gång.

Efter många om och men lyckas flickan lura vätten och hon får behålla sitt barn, sedan lever flickan (som vid det här laget bör vara runt 14-15 år) och kungen (65-70 år) lyckliga i alla sina dagar....... 

Vacker historia...

Svar på tråden Finns det dåliga barnböcker?