Inlägg från: Lingonflickan |Visa alla inlägg
  • Lingonflickan

Finns det dåliga barnböcker?

Jag gillar inte Max-böckerna. Det är bebisspråk i dem. Ex: Max glad, Max kissa golvet...

Bara döda fiskar flyter medströms
  • Lingonflickan
    0811 skrev 2011-02-10 16:48:40 följande:
    De barnböcker som ofta anses "dålig litteratur" är väl "disneyfierade" sagor och liknande med dåligt språk, grälla färger osv. Jag tror det finns (fanns?) någon slags barnboksklubb där man får sådana böcker hemskickade.

Sedan anses väl även fem-böcker och kitty-böcker som sämre litteratur av bibliotekarier (liksom Harlekin-romaner för vuxna) och annat folk.

Sedan är det en annan sak att alla kan tycka olika böcker är olika bra att läsa utefter tycke och smak.

Men jag tror det är bättre att läsa en bok som anses som dålig litteratur än ingen alls.
    De finns väl fortfarande. Mina barn har några och det är sagor. Jag ser inget dåligt i dem, vad skulle det vara?
  • Lingonflickan

Jag har inte stött på så många illa översatta och vad gäller torftigt språk är det väl mest sånt som kan klassas som ofullständigt som jag inte gillar. Jag har själv ett mycket rikt naturligt ordförråd vilket mina barn " ärvt" så mer komplicerade ord behöver det inte nödvändigtvis finnas i men ofullständigt eller rent bebisspråk vänder jag mig emot.

Det viktiga är ändå att barnen gillar böckerna. Vi kör mycket Astrid Lindgren och Disney-sagor här. Gärna lite gamla klassiska barnböcker när man hittar dem.

De är ju inte så stora ännu. Vi går till biblioteket ibland och det gillar de.

• Lingonflickan

Jag har som vuxen reflekterat över att Alfons-böckerna måste varit något av banbrytande, de handlar om en ensamståeende pappa.

Svar på tråden Finns det dåliga barnböcker?