• Anonym (besviken?)

Får man vara besviken på utebliven? 30 års present?

Som rubriken lyder, eller är jag alldeles för krävande?

Lite snabb fakta: Jag gillar smycken, använder dock sällan detta men gillar att få, främst från min partner. Det ständiga svaret på den ständiga frågan -vad önskar du dig är just smycken. Jag är absolut inte kräsen, ett från typ guldfynd blir perfekt. Sambon har ständigt ont om pengar, snusar dock för närmare 2000 i månaden samt köper nödvändiga (enl honom) bilprylar ofta. När han fyllde 30 fick han en klocka, pris är igentligen ovesentligt, men för mig och min ekonomi var den ganska så dyr. Dock perfekt, hade letat efter den perfekta presenten länge och där var den.

Nu var det min tur att fylla 30 och som sagt, svaret på frågan var smycken. Han har som vanligt ont om pengar (vilket jag vet, men hade ändå hoppats på att han varait planerande och sparat lite), men jag hoppades och trodde i min enfald att denna gånga, då skulle jag få det som jag senare kunde bära och minnas tillbaka på.

Dagen innan måste han uträtta "lite ärenden" vilket då genomskådas som att handla present. Jag hoppas att trots det sena handlandet är något genomtänkt.

Dagen kommer och på morgonen får jag mina presenter: strumpbyxor (från citty gross, kände igen presentpappret) och ett kort där det stod att han skulle bjuda på middag i slutet av månaden (jag fyller för det första i början så det handlade bara om att lönen skulle kommit in på kontot samma dag). Sedan säger han lite lurt att det kommer mer överaskningar....

Jag funderar (övertolkar säkert) under dagen, han slutar kl 17 och strax däröver får jag ett sms om att jag ska sätta på ungnen. Han har då bjudit in en kompis till mig och dennes kille på middag med tårta. Jätte kul!!

Senare under kvällen funderar jag på min dag! Av sambon fick jag strumpbyxor, hemskt att säga men det är så det känns. Att ta ett intiativ till överraskning på kvällen är ju jätte kul, men min absolut bästa kompis blev inte bjuden? På fråga vet han inte, glömde bort?!

Jag känner en stor besvikelse över min stora dag........... och jag känner mig så hemsk som känner så! Suck

Nu har jag skrivit en hel novell, säkerligen full med stavfel 

• Svar på tråden Får man vara besviken på utebliven? 30 års present?
  • Lovey

Men han engagerade ju sig.
    Han bjöd dit ett par och överraskade dig.

Som du sa, det är individuellt. Han tyckte väl att han engagerade sig med par och middag, men nej då blir du besviken och ifrågasätter varför han inte bjöd din bästa vän? Jisses! Han har Dåligt med pengar, jag förstår inte ens hur du ens tänker tanken att önska dig smycke i present då? Vad gör det om din sambo blir barskrapad, så länge du får smycken? 

• Anonym (besviken?)

Ja det är ju detta med TID och PLANERANDE på min dag. Sedan så hade det inte varit så jobbigt om jag fyllt 31 eller 29 men just 30 är speciellt!

Ang alla hjärtans dag, visst är det ett jippo, men ett ganska trevligt sådant. En bukett blommor, eller EN ros så är min dag gjord. Nu frågade ju jag och han sa att det inte blev något alls, då pengarna nu var helt slut! Men ett fint hemmagjort kort med en fin text på betyder massor det med, tanken, tiden och engagemanget! 

• Anonym
    Anonym (Förstår dig...) skrev 2011-02-09 11:02:01 följande:
    Jag kan fullständigt förstå din besvikelse! För det handlar inte bara om presenten i sig, utan om tiden (eller brist på tiden) som ens partner valt att lägga ner.

När jag fyllde trettio hade jag och sambon bara varit ihop några månader men då köpte han en present flera veckor tidigare som han gömde på olika ställen för att inte jag skulle hitta den och vi pratade och jag "låtsades" tjata om var den var gömd och vad han hade köpt. Mycket fnissande ihop blev det. (Det var ett smycke, inte något dyrt men det fanns en tanke bakom varför jag fick just den.)

Riktigt så här ser det inte ut längre...i julas fixade jag ALLA julklappar till våra familjer, hans ungar, vår gemensamma osv. Jag var mammaledig så jag hade ju mer tid plus att jag började handla julklappar i slutet av oktober just för att ha råd samt hinna! (och tycker dessutom att det är kul att hitta presenter om folk blir glada över) så den enda han behövde handla en julklapp till var till mig. Och visst, det gjorde han. Dagen innan julafton så var det en hel del svärande över att han "var tvungen" att ge sig ut till gallerian och trängas med alla jävla människor för att köpa en jävla julklapp osv. Jag blev verkligen ledsen! Blev sårad över hur jobbigt han tyckte det var att köpa en present till mig, är inte det en mysig grej att få köpa något till någon man älskar?...jag sa det till honom iaf och jag tror faktiskt han förstod.

Förra året när jag fyllde år hade jag önskat mig en ny mobil...ett par dagar innan jag fyllde gav han mig pengar och sa att det var till en mobil. Visst, det var snällt att ge mig pengar (inget kort, inget följa med och kika på mobilen, bara några tusenlappar direkt ur plånboken) men var var tanken och tiden!!!

Nu fyller jag snart år igen och jag hoppas att han kanske försöker lite bättre. Jag vill inte ha massa dyra grejor, det handlar verkligen inte om det...men jag vill ha hans tid.
    usch jag höll också på så med mitt ex, att jag köpte alla julklappar. Sen sa jag att 'jag köper till min familj så köper du till din familj' och det funkade. Min nuvarande sambo har ingen familj (döda föräldrar och en halvbror han inte har kontakt med) så han slipper ju köpa till någon, förutom till mig men då köper han något från min önskelista jag har gett honom men en av presenterna kom han på helt själv så det var roligt ändå. Men ja, jag tror det är bra att kommunicera och prata om hur man vill ha det och inte utgå från att den andra läser ens tankar (säger inte att ni har det så, mer generellt 'tips')
  • Anonym

Jag förstår dig TS. Jag är uppvuxen med stora födelsedagar och julfester utan dess like när hela släkten, vänner och familj var samlade. Att lägga lite tid och några kronor på något genomtänkt som speglar den som fyller år och samtidigt skapar ett minne tycker jag att alla förtjänar. Vill man inte ha det så vill man inte. Fine! Men gnäll inte på oss som faktiskt ser det som något speciellt.
    Hade jag fått ett par strumpbyxor från citygross på min födelsedag hade jag faktiskt ifrågasatt hans kärlek till mig och jag hade blivit riktigt besviken. Det behöver inte vara något dyrt om man inte har ekonomi till det. En mysig picnic, en utflykt, massage, ett mysigt bad, god middag mm kan vara minst lika fint och skapar ett evigt minne som inte kan ta ifrån mig. Men jag förväntar mig verkligen att få något som betyder något för mig och jag skäms inte för det. 

• Anonym (besviken?)

Lovey- Han har alltid ont om pengar, men tjänar inte dåligt! Man kan omprioritera, man kan spara om man verkligen vill. Om det var så att det inte gick av olika anledningar så hade bara lite mer engagemang etc betytt massor. 

Jag vet samtidigt att man ska vara glad för det man får etc etc. Man det handlar inte riktigt om det, det känns snarare som att han efter 7 år fortfarande inte känner mig, trots att jag gärna berättar.

Ska prata med honom igen, men blir tyvärr senare i veckan, vi går om varandra nu några dagar. 

• Anonym
    lilla mej skrev 2011-02-09 10:45:00 följande:
    halla du ts du ar 30 inte 3.....de sager att man vet nar man blivit vuxen nar man tycker det ar roligare att ge an att fa presenter... herregud han fixade ju middag och du fick ju en liten present . Vi har inte haft jattemycket pengar de senaste 2 aren sa vi har helt enkelt struntat i presenter, men i ar har det blivit battre ekonomiskt och jag tankte faktiskt att i ar ska jag kopa en fin fodelsedags present till min sambo, men jag har aldrig tankt ohhh hoppas jag far nagot i ar pa min fodelsedag. Kom igen nu...
    Det är jättekul att ge presenter men nån gång vill man kanske få tillbaka också. Det ska ju inte bara vara den ena som lägger ner tid, tanke och pengar medan den andra bara tar. Någon måtta får det vara!
  • Brasset

My god, jag köpte 4 julklappar till min man och fick typ lika många tillbaka.
    Till hans födelsedag, han fyller inte ens jämnt, hade jag tänkt att bjuda på en resa till Rom. 
    Nu går det inte, för jag får inte flyga. 

Varför är det så att man måste vara så modest? 

Ha-galen? Nej inte alls, men jag vill ge min sambo allt, jag vill verkligen uppvakta honom! 
    Naturligtvis uppskattar jag om han gör detsamma för mig. 

I alla hjärtans present får han 50 min klassisk massage. Och han bjuder mig på en väldigt flott middag. 

Klart att man ska visa uppskattning, och det kan man göra på många olika sätt. Men en present på 30 års dagen är ju en självklarhet.

• CoolJen

Skulle jag få välja mellan att bli firad el bara få present så väljer jag att bli firad!
    Jag vill gärna ha lite tanke och förberedelse bakom.

Däremot var ju strumpbyxor en väldigt konstig present om du just inte önskat dig detta.

• iframtiden

Jag har ofta varit med om liknande situationer med min man. Inte ointresse från hans sida utan mer osäkerhet. Nu för tiden önskar jag mig alltid något specifikt eller inhandlar det själv så får han ge mig det. Inte alls kul men bättre än att bli besviken varje år..

• Anonym

Istället för strumpbyxor hade han kunnat köpte en röd ros!

Jag förstår dig helt klart!!! Fy sjutton, strumpbyxor i 30 års present?!?

Svar på tråden Får man vara besviken på utebliven? 30 års present?