Inlägg från: Anonym (livrädd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (livrädd)

Biopsi i bröstet

Jag har klämt på mina bröst lite nu och då för att kolla om det fortfarande kommer mjölk. En dag kom det blod. Jag vart så rädd att jag kräktes och hyperventilerade. Fick komma till vc dan efter och de undersökte och bad mig klämma, blodet kom igen. Fick tid på bröstmottagningen, jag fick klämma igen fortfarande blod. Fick göra mammografi och ul, de såg ingenting. Också sa överläkaren till mig, "mitt råd till dig, sluta kläm och trycka på dina bröst". Så samma råd till dig! Och speciellt efter de varit in med en nål och tagit biopsi!

• Anonym (livrädd)

Nej,längre än 2 veckor borde du ju inte behöva vänta. Jag gjorde min röntgen/ul för snart 2 veckor sedan och väntar nu på brev från bröstmottagningen...jag är fortfarande rädd även fast överläkaren som utförde undersökningarna sa att hon inte kunde se något konstig...rädd för att någon annan ska göra det. Din inställning är ju helt rätt, det är svårt för mig eftersom jag har svår hypokondri

Ja det låter troligt att det är något blodkärl som brustit då de stack in nålen.

• Anonym (livrädd)

Låter konstigt tycker jag...men det kan ju vara så att mammografin spräckte något blodkärl? För den trycker ju ganska hårt :-/ Första gången när det kom blod för mig så tryckte jag ganska hårt...å fy jag hoppas att jag inte har cancer. Försöker tänka på vad alla läkare sagt till mig, blod ur bröstet är inte ett symtom på cancer! Jag tycker att om bröstmottagningen sett något som överläkaren vid mammografin missat, borde de väl ha hört av sig redan? Var ju snart 3 veckor sedan....å fy jag hatar det här

• Anonym (livrädd)
    grynetgrodan skrev 2011-02-12 21:57:34 följande:
    Tyvärr så kan blod ur bröstvårtan vara ett symptom på cancer. Jag har själv haft bröstcancer och jag upptäckte den just genom att blod läckte ut i min bh. Men, det måste ju inte vara cancer för det. Jag vet hur hemskt det är att vänta på resultat av cancerundersökningar, men man får försöka ta det så lugnt man kan fram till dess man får besked om vad det är. Lycka till till er båda som varit inne på undersökningar och väntar på svar.
    VA? Men hur kan då läkarna säga motsatsen? Första kirurgen jag träffade på bröstmottagningen sa att hon aldrig hade varit med om en patient m bröstcancer som haft blod ur bröstvårtan och hon hade talat med alla sina kollegor och ingen av dem hade heller någonsin stött på någon. Överläkaren på mammografin sa samma sak samt att hon inte kunde se något konstigt på varken röntgen eller ul?
    Ingen känner några knölar heller i mina bröst. Menar du att trots allt detta så är det ändå en stor chans att det är cancer? Nu får jag ännu mer panik, vilka mer undersökningar ska jag göra innan jag kan släppa detta isåfall? Jag kan ju inte direkt göra en biopsi när de inte har något att sticka i? Jag har såvitt jag vet aldrig "läckt" blod, dock har jag oftast svart men om jag trycker kommer det....jag är bara 28 med 2 småbarn å nu är jag ännu mer livrädd Gråter
  • Anonym (livrädd)

Jag kan inte sova nu, nu känner jag mig övertygad om att det är farligt..bara gråter..

• Anonym (livrädd)

Hade du ingen knöl eller, utan den upptäcktes via magnetröntgen? Ja hon är erfaren kirurg på bröstmottagningen. Hon menar att ingen hon el kollegir har någonsin stött på nån som upptäckt bc genom blod ur bröstet. Å hon sa arr hon var 100% säker på att det var ofarligt o detta var innan ul o röntgen, när hon bara kännt på mina bröst. Nej, inte svart utan bloddroppar i mittersta mjölkgången, lite mörkare än färskblod. Men nu har jag inte tryckt på länge dock. Kom inget då mammografiapparaten tryckte iaf, å den trycker rätt hårt. Herregud mitt minsta är inte ens 1 år :(

• Anonym (livrädd)

hur såg ditt "blodläckage" ut? Kom det mycket? Jag hänvisade till att jag googlat o läst det på internet o hon menade att detta är felaktig information, då hon menade att cancer i 99 % av fallen upptäcks via knöl i bröstet. Å hon sa att hon träffat många kvinnor m bc samt rådfrågat alla sina kollegor. Hon sa att andledningen till att det tår så är för attofta kan det blööda från ett utvändigt sår på bröstet o ett sår som blöder o uppstår utan andledning är mer alamerande än blod från mjölkgångarna? Det är klart at att jag är orolig när det står såpå nätet o du varit med om samma o du had cancer :(

• Anonym (livrädd)

Jag finner det hela märkligt..jag går till en norrlands univetsitetssjukhus i umeå. Läkaren kommer jag ej ihåg namnet på men vet att.on även arbetar i uppsala? El någonstanns söder ut. Väntar som sagt på svar från henne, men hon trodde att det rörde sig om en sk. Vårta i mjölkgången som skulle opereras bort för hygien skäl, så man slipper gå omkring m blodfläckar. Överläkaren på mammografin trodde dock att detta var onödigt då det inte runnit ut, utan kommit då jag tryckt. Men jag är hypokondriker så detta är väldigt svårt för mig, borde egentligen inte ens vara ute o läsa på nätet men man hoppas ju alltid på lugnande svar :( försöker dock tänka att de borde hört av sig om de var orolig. Kan ju som sagt inte kräva en biopsi när de inte har något att sticka i...

• Anonym (livrädd)

Ja men får jag fråga hur de kunde se att du hade perifera papillom, var det efter du förlorat bröstet? Jag är ledsen att höra om din sjukdom men glad att du mår bra idag! Kanske var det "gudarnas" hjälp att det kom blod från ditt bröst så de kunde hitta din cancer! Hur mår du idag? Jag väntar på brevet några dagar till sedan ringer jag dit. Tack för att du tar dig tid att svara iaf. Vilket sjukhus gick du till?

• Anonym (livrädd)

Grattis grynetgrodan, så underbart och härligt att höra att du är positiv och att du har gått vidare

Ts: Talade inte du med bröstmottagningen? Varför måste du ringa vc när du liksom redan är på "utredning"? Jag vet faktiskt inte men jag gick ju först till vc som sa att det där absolut måste kollas upp, sedan fick jag en tid hos kirurgen på bröstmottagningen, det hon gjorde var att känna igenom brösten och titta på dem, sedan talade vi och hon ville veta från vilken mjölkgång blodet kom ifrån, då hon trodde att det var en sk. vårta i mjölkgången som eventuellt skulle opereras bort. Sedan sa hon att jag skulle få göra ul på brösten och en mammografi för min egen sinnesro. Sedan fick jag en tid på mammografin, där en överläkare gjorde ul och sedan mammografi. Hon sa att hon skulle skicka svaret till kirurgen som sedan fick ta ställning till hur de skulle gå vidare.
    När jag träffade läkaren på vc sa han att blodet kunde indikera mycket olika men att det kan vara en blödande cysta. Kanske din knöl är en sådan?

• Anonym (livrädd)

Kirurgen ringde mig nyss från bröstmottagningen och sa att hon hade tittat igenom bilderna och de ser inga tecken på cancer eller något annat farligt och att det i dagsläge inte är någon idé att operera när det inte rinner av sig själv. Hon sa dock att om det börjar rinna spontant så skulle jag höra av mig så man får spruta in kontrastvätska i mjölkgången för att lokalisera "vårtan" och sedan operera bort mjölkgången. Jag känner mig chockad just nu...både glädje men också oro...kan jag liksom släppa det här nu? Eller är det liksom en tidsfråga innan det börjar spruta ut blod liksom..

• Anonym (livrädd)

Jag upplever samma sak i mellanåt Vet inte om det är pga av nervositeten eller om det har med blodet att göra. Har du fått svar på dina undersökningar? Kommer det blod fortfarande? Jag har inte vågat trycka något mer...ush, det här har verkligen tagit energi av mig, känner att jag håller på att drabbas av depression...

• Anonym (livrädd)

Du får försöka se det som så att om det vore farligt skulle de nog ha hört av sig redan! Kom det blod du du tryckte eller av sig själv? Hur ser ditt blod ut? Det blir många frågor men det är väl så när det är någon som har liknande problem. När ammade du sist? Jag tänker om detta med blodet kan ha något med det att göra, nog för att det var drygt  7-8 månader sedan jag slutade amma men...
     Jag fick tala en lång stund med läkaren och fick svar på många frågor men det är nog både att det inte känns bra att det liksom har kommit blod ur bröstet och att det kan hända igen sedan är det ju de här att man har gått med en sådan rädsla som tärt på en och det är som svårt att slappna av och speciellt när man kommer över berättelser och information som skiljer sig helt från det läkaren säger Men jag frågade henne om detta kunde utvecklas till något farligt och det sa hon att det inte kunde så jag försöker bära det med mig. Något som skrämmer mig dock var när jag frågade henne om undersökningarna var tillräckliga för att se om det fanns cancer, sa hon ja att de båda undersökningarna tillsammans gör att man ser men att bara mammorgrafi ibland kunde missa cancer om man hade väldigt mycket fett i brösten och då tänker jag varför gör man mammografi från 40 om det liksom inte är tillförlitligt? Ja jag grubblar och tänker mer än vad jag borde...

• Anonym (livrädd)

Tänker på dig ts. Hoppas verkligen att du fått goda besked!

• Anonym (livrädd)
    Anonym skrev 2011-03-08 20:26:33 följande:
    Hej!

Jag har fått goda besked. Jag fick ringa själv till vårdcentralen och få mitt svar. Jag har en godartad tumör
    Vet dock inte om de kommer att kolla närmare på att jag blödit ur bröstet ( nu är det bara brunfärgat) men jag är bara glad att det inte var cancer
    Underbart Skönt att vi både har blod och det visade sig inte vara något! Mitt var blodrött sedan sista gången jag tryckte ut var det mer brunaktigt... Nu har jag inte tryckt sedan jag var hos läkaren..
Svar på tråden Biopsi i bröstet