• Anonym

Biopsi i bröstet

Jag har varit och gjort en nålbiopsi i mitt ena bröst då jag hittat en knöl. Nu kommer det blod från bröstvårtan när jag klämt lite på bröstet. Visst måste det vara fullt normalt efter en biopsi?! (det kommer även "mjölk" men det har jag haft i många år)

• Svar på tråden Biopsi i bröstet
  • Anonym (livrädd)
    grynetgrodan skrev 2011-02-12 21:57:34 följande:
    Tyvärr så kan blod ur bröstvårtan vara ett symptom på cancer. Jag har själv haft bröstcancer och jag upptäckte den just genom att blod läckte ut i min bh. Men, det måste ju inte vara cancer för det. Jag vet hur hemskt det är att vänta på resultat av cancerundersökningar, men man får försöka ta det så lugnt man kan fram till dess man får besked om vad det är. Lycka till till er båda som varit inne på undersökningar och väntar på svar.
    VA? Men hur kan då läkarna säga motsatsen? Första kirurgen jag träffade på bröstmottagningen sa att hon aldrig hade varit med om en patient m bröstcancer som haft blod ur bröstvårtan och hon hade talat med alla sina kollegor och ingen av dem hade heller någonsin stött på någon. Överläkaren på mammografin sa samma sak samt att hon inte kunde se något konstigt på varken röntgen eller ul?
    Ingen känner några knölar heller i mina bröst. Menar du att trots allt detta så är det ändå en stor chans att det är cancer? Nu får jag ännu mer panik, vilka mer undersökningar ska jag göra innan jag kan släppa detta isåfall? Jag kan ju inte direkt göra en biopsi när de inte har något att sticka i? Jag har såvitt jag vet aldrig "läckt" blod, dock har jag oftast svart men om jag trycker kommer det....jag är bara 28 med 2 småbarn å nu är jag ännu mer livrädd Gråter
  • Anonym (livrädd)

Jag kan inte sova nu, nu känner jag mig övertygad om att det är farligt..bara gråter..

• grynetgrodan

Det är alltid svårt att som lekman svara i sådana här trådar. Jag vill inte skrämma dig, men samtidigt vill jag ju dela med mig av mina erfarenheter. Jag tycker att det låter väldigt märkligt att läkare på bröstmottagningen har sagt att de aldrig hört talas om bröstcancerpatienter med blod som läcker ur brösten. Att läkare på vc kan säga det kan jag tänka mig, men läkarna på bröstmottagningen borde väl ändå varit med om det?

Blod från bröstet behöver inte vara bröstcancer, jag tror att det är ganska ovanligt att det är ett symptom på bröstcancer, men det KAN vara det. Du har ju gjort både mammografi och ultraljud som kommit upp utan anmärkning och kan heller inte känna några knölar, vilket ju talar emot att det skulle vara bröstcancer i ditt fall. Men om du fortfarande känner dig orolig så fråga om du kan få en magnetröntgen av bröstet. Jag tror man ser bättre på magnetröntgen i många fall.

Jag förstår dock inte riktigt hur ditt blod yttrar sig. Kommer det något svart ur bröstet när du klämmer på det?

• Anonym (livrädd)

Hade du ingen knöl eller, utan den upptäcktes via magnetröntgen? Ja hon är erfaren kirurg på bröstmottagningen. Hon menar att ingen hon el kollegir har någonsin stött på nån som upptäckt bc genom blod ur bröstet. Å hon sa arr hon var 100% säker på att det var ofarligt o detta var innan ul o röntgen, när hon bara kännt på mina bröst. Nej, inte svart utan bloddroppar i mittersta mjölkgången, lite mörkare än färskblod. Men nu har jag inte tryckt på länge dock. Kom inget då mammografiapparaten tryckte iaf, å den trycker rätt hårt. Herregud mitt minsta är inte ens 1 år :(

• grynetgrodan

Jag hade en knöl, men jag upptäckte inte den förrän det hade läckt blod ur mitt bröst i ca fem dagar. Det läckte dock av sig självt, jag behövde inte klämma fram det. Läser man på Cancerfondens information om bröstcancer så finns blodläckage ur bröst med som ett av symptomen. Det är därför jag tycker det låter så konstigt att läkaren sa så.

Men, kom ihåg, det finns många olika saker som kan hända i ett bröst som inte har ett dugg med bröstcancer att göra. Det finns ofarliga knölar, det finns läckage som är ofarligt också. Jag tycker det känns som att du fått en ganska bra undersökning eftersom du gjort både mammo och ul, men känner du dig fortfarande orolig tycker jag du ska ta kontakt med läkaren igen. Du kan ju hänvisa till att Cancerfonden har blodläckage som ett av sina symptom och att du därför undrar.

• Anonym (livrädd)

hur såg ditt "blodläckage" ut? Kom det mycket? Jag hänvisade till att jag googlat o läst det på internet o hon menade att detta är felaktig information, då hon menade att cancer i 99 % av fallen upptäcks via knöl i bröstet. Å hon sa att hon träffat många kvinnor m bc samt rådfrågat alla sina kollegor. Hon sa att andledningen till att det tår så är för attofta kan det blööda från ett utvändigt sår på bröstet o ett sår som blöder o uppstår utan andledning är mer alamerande än blod från mjölkgångarna? Det är klart at att jag är orolig när det står såpå nätet o du varit med om samma o du had cancer :(

• grynetgrodan

Jag hade inget utvändigt sår. Jag kollade det mycket noga. Mitt blod kom från bröstvårtan och läckte ut under dagen så att det blev en liten blodfärgad fläck i behån. Eftersom jag undrade vad i hela friden det var så kände jag ju på bröstet och upptäckte då min knöl. Det tog några dagar från det att jag först upptäckte blodet till att jag gick till sjukhuset. Jag hade så mycket på jobbet så jag bara sköt undan det.

Jag kan ju förstås inte veta med hundra procents säkerhet att blodet hade med bröstcancern att göra. Det finns ju en möjlighet att det var två separata saker och att blodet inte var ett symptom på cancern utan att det var en ren slump att jag upptäckte båda samtidigt. I så fall har ju din läkare en poäng. När man undersökte mitt bröst efter att det hade opererats bort så upptäcktes också flera godartade bröstsjukdomar i det (tror att det var tre olika), blodet kan ju ha haft med dem att göra och inte cancern. Faktum är dock att blod läckte ur min bröstvårta, jag upptäckte en knöl och det var en cancerknöl.

Vilken bröstmottagning är det du går till? Vilken läkare? Du kan ju inboxa om du inte vill skriva det här.

• Anonym (livrädd)

Jag finner det hela märkligt..jag går till en norrlands univetsitetssjukhus i umeå. Läkaren kommer jag ej ihåg namnet på men vet att.on även arbetar i uppsala? El någonstanns söder ut. Väntar som sagt på svar från henne, men hon trodde att det rörde sig om en sk. Vårta i mjölkgången som skulle opereras bort för hygien skäl, så man slipper gå omkring m blodfläckar. Överläkaren på mammografin trodde dock att detta var onödigt då det inte runnit ut, utan kommit då jag tryckt. Men jag är hypokondriker så detta är väldigt svårt för mig, borde egentligen inte ens vara ute o läsa på nätet men man hoppas ju alltid på lugnande svar :( försöker dock tänka att de borde hört av sig om de var orolig. Kan ju som sagt inte kräva en biopsi när de inte har något att sticka i...

• grynetgrodan

Jag hade också vårtor (tror jag att det var) perifera papillom tror jag att det hette. Det finns ju som sagt möjlighet att blodet hade ett annat ursprung än just cancerknölen i mitt fall.

Jag vet att det är jobbigt. Man är ute och läser på nätet och träffar på olika människor som visst har varit med om det som läkarna säger inte är möjligt. Försök tänka att varje fall är unikt. Bara för att mitt blod ledde till att jag upptäckte bröstcancer så behöver det inte alls vara samma sak för dig. Det finns ju flera saker som skiljer här, du har ingen knöl, du har gjort två olika former av bilddiagnostik som inte visar någonting farligt vad jag förstår och du behöver pressa fram blodet. Men, är du trots det orolig så tycker jag mycket väl att du kan höra av dig till bröstmottagningen igen för att få mer svar. Du ska inte behöva oroa dig.

Svar på tråden Biopsi i bröstet