Livrädd: När det gäller det här med mammografi, ultraljud och så vidare så tror jag att det är så att olika typer av bilddiagnostik fungerar olika bra på olika typer av bröst samt symptom. Sedan är det ju en kostnadsfråga också. Ultraljud fungerar ofta bra på unga kvinnor som har tätare bröst och där kan mammografi funka lite sämre. Samtidigt finns det symptom som inte syns på ultraljud och som syns bättre på mammografi. Du har ju fått göra båda och har då blivit väl kollad.
När det gäller screening så tror jag att det skulle vara ohållbart kostnadsmässigt att köra ultraljud på alla. Det tar upp betydligt mer resurser än mammografi och ger förmodligen inte speciellt mycket mer heller eftersom de flesta som går i screeningen är äldre och inte har så täta bröst.
Jag tror också, precis som ts, att du ska försöka ta till dig de bra besked du har fått. Jag vet att det inte är så lätt att göra det när man varit orolig och livrädd. Det ligger där och gnager, kan de ha sett fel osv. Jag vet också hur lätt det är att jämföra sig med alla andra, men varje fall är unikt. Jag hade till exempel blod och bröstcancer, men det behöver inte alls betyda att du har det, i synnherhet inte med tanke på att de inte har hittat något. När jag kom till kirurgen första gången var det ingen som reagerade speciellt mycket på mina symptom. Man trodde det var en inflammation. Jag fick antibiotika och en tid till mammo och ul för ordningens skull. Fast också, ska sägas, ett återbesök bestämt redan då, vilket jag så här i efterhand kan tycka var lite skumt. Det var först när det syntes misstänkta saker på röntgen och ul som man började misstänka cancer i mitt fall.