Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Till en katt - Vad behöver jag?

För det första köp aldrig en ensam kattunge, den behöver sällskap av en kattkompis. Varken jag privat eller något katthem säljer kattungar som ensamkatter. Så köp två och gärna från ett katthem så gör du dels en god gärning och dels så är katten veterinärsbesiktigad och vaccinerad, dom flesta sätter i chipp innan försäljning också. Du behöver klösträd, leksaker, kvalitetsfoder (ej skitmaten i mataffären) sand, låda, spade. Fundera verkligen över om du har råd för det kostar med katter. Katten ska ha en försäkring, årliga vaccinationer, kastrering vid sex månaders ålder. Kunna lägga undan en buffert för ev. sjukdom hos katten.

• nemo1

Okej, så då är det avlivning som gäller rakt av om dom blir sjuka??? eller har du massor med tusenlappar som bara ligger och skräpar om något händer. Mycket oansvarligt tycker jag! 

• nemo1

50:-/månad. Är du så jävla snål så att du inte ens har råd med det. Stackars katter om dom blir sjuka för jag tvivlar på att du har råd med det om du nu tycker att femtio spänn är mycket.

• nemo1

Det är för att jag tycker det visar hur lite du bryr dig om dina katter.

• nemo1

Jättebra, kastrera honan så fort som möjligt också då även honor kan börja kissmarkera när dom blir könsmogna.

• nemo1

Avråder dig starkt för att handla torrfoder i matbutikerna. Vill du att dina katter ska hålla sig friska många år så köper du ett kvalitetsfoder. Som jag skrev så är det inte för intet katthemmen inte säljer kattungar som ensamkatter, en kattunge har stort behov av en kattkompis att leka med.

• nemo1

INGET katthem i Sthlm säljer kattungar som ensamkatter!!!

• nemo1

Även om du går hemifrån max fem minuter per dag och låter kattungen vara ute så säljs dom INTE som ensamkatter. Det finns som sagt många vuxna katter som trivs bäst som ensamkatter men dom har ju också varit kattungar, och ensamma sådana. Katthemmen har inga som helst svårigheter att adoptera bort kattungar, dom går som smör i solsken. Jag pratar fortfarande om KATTUNGAR. Jag är själv jourhem och har vinkat av ca: 130 kattungar, INGEN av dom har blivit ensamkatt kan jag lova dig...över min döda kropp att det skulle ske.

• nemo1

Skulle någon avstå kattköp pga min attityd eller för det jag tror på????? Då kanske man inte ens ska fundera på att köpa katt. Att jag tycker att man ska ha försäkring på sin katt bottnar i att jag även tar hand om just katter vars ägare inte har någon försäkring och därför tänker avliva den istället. Ta reda på varför jag går i taket istället. Och jag håller fullständigt med, tycker man sig inte ha råd med försäkring så ska man inte skaffa sig en katt, tror inte det är många som har råd med 20-30000 att slänga fram i ett bräde om katten blir sjuk.

• nemo1

Och om du läser högre upp så har hon fått råd inför ett ev. köp av katt.

• nemo1

M

semlorna skrev 2011-02-10 16:52:49 följande:
    Jo jag ser det. Tycker bara att du kan tänka på din ton i katt-trådarna ibland. Tycker det är tråkigt att du tar i så istället för att framföra din åsikt lugnt så folk lyssnar.
    Men hur kan du veta hur min ton är när vi sitter framför datorn och varken ser eller hör varandra? 
  • nemo1

Nej då jag tänkte om du hade jobb och om du har råd med två. Visserligen blir det inte mycket dyrare med två. Men då är du hemmifrån hela dagarna eller?

• nemo1
    Erica80 skrev 2011-02-10 20:22:35 följande:
    Varför kan du inte ge dig????

TS vill ha EN katt, TS kommer att ha tid för den.. Svårt att läsa eller????
    Ursäkta men kan du sluta svara på mina inlägg, jag skriver inte till dig. Där kan vi snacka om attityd. 
Svar på tråden Till en katt - Vad behöver jag?