• ellenerika

Till en katt - Vad behöver jag?

hejsan!

Jag funderar på att skaffa mig en katt. Och det ja undrar nu är vad man behöver/måste ha till en katt? Jag har aldrig haft egna djur så jag vet inte så jätte mycket. Och innan jag skaffar mig en vill jag ju självklart veta vad det innebär och vad man behöver ha för att katten ska må så bra som möjligt.

Så, Vad behöver man? :)

Tack.

• Svar på tråden Till en katt - Vad behöver jag?
  • nemo1

För det första köp aldrig en ensam kattunge, den behöver sällskap av en kattkompis. Varken jag privat eller något katthem säljer kattungar som ensamkatter. Så köp två och gärna från ett katthem så gör du dels en god gärning och dels så är katten veterinärsbesiktigad och vaccinerad, dom flesta sätter i chipp innan försäljning också. Du behöver klösträd, leksaker, kvalitetsfoder (ej skitmaten i mataffären) sand, låda, spade. Fundera verkligen över om du har råd för det kostar med katter. Katten ska ha en försäkring, årliga vaccinationer, kastrering vid sex månaders ålder. Kunna lägga undan en buffert för ev. sjukdom hos katten.

• MattiasFru

Du har fått ett jättebra svar redan ser jag. Precis som nemo skriver så är det bra att ha en vän till katten, då du aldrig kan leka med en katt så som en annan katt kan leka med en katt. Sen blir det också sällskap om du jobbar eller går i skolan. Katten ska ha bra mat från djuraffären eller vetrinären. Den ska ha klösmöbler. 

Du bör försäkra katten och den ska vaccineras och kastreras, kattlåda och kattsand. Har du två katter bör du ha två lådor. Man bör även ha en del pengar undanlagda för eventuella vetrinärskostnader. Våran minsting fick i sig något olämpligt och kräktes som en tok vilket resulterade att han till slut kräktes upp blod och hamnade två dagar inne hos vetrinären med undersökningar, dropp och provtagningar. Vi har våra katter försäkrade upp över öronen, men fick ändå betala bortåt 3000 i självrisk och % på slutsumman. Dom pengarna är det ju bra att man har så man inte står där handfallen om det väl händer något.

Katter kostar en hel del tyvärr. Många tror att det är billigare att han katt än hund, men så är inte fallet.
    Ja det skulle vara att dom äter mindre än en stor hund då ^^ 

• hjohanna

Jag har tre katter, varav en är försäkrad. Tydligen en "raskatt" (sambons) Mina två urgulliga bonnkatter är inte försäkrade alls. Dom har mat, kattlåda, klösmöbel. Thats it.. Kastrerade oxå dock..

Madicken & Emma - mina hjärtan!
  • MattiasFru
    hjohanna skrev 2011-02-09 17:30:14 följande:
    Jag har tre katter, varav en är försäkrad. Tydligen en "raskatt" (sambons) Mina två urgulliga bonnkatter är inte försäkrade alls. Dom har mat, kattlåda, klösmöbel. Thats it.. Kastrerade oxå dock..
    Varför är dom inte försäkrade? skulle du alltså välja att ta bort dom om dom blev t.ex. magsjuka som min blev? Jag menar inte att vara otrevlig, men jag har lite svårt för det där
  • nemo1

Okej, så då är det avlivning som gäller rakt av om dom blir sjuka??? eller har du massor med tusenlappar som bara ligger och skräpar om något händer. Mycket oansvarligt tycker jag! 

• MattiasFru
    nemo1 skrev 2011-02-09 17:43:51 följande:
    Okej, så då är det avlivning som gäller rakt av om dom blir sjuka??? eller har du massor med tusenlappar som bara ligger och skräpar om något händer. Mycket oansvarligt tycker jag! 
  • hjohanna

Det händer ingenting med dom. Och om det gör det så får jag ta pengar i madrassen. Pengar jag annars hade gjort av med på försäkring..

• nemo1

50:-/månad. Är du så jävla snål så att du inte ens har råd med det. Stackars katter om dom blir sjuka för jag tvivlar på att du har råd med det om du nu tycker att femtio spänn är mycket.

• MattiasFru
    hjohanna skrev 2011-02-09 17:49:31 följande:
    Det händer ingenting med dom. Och om det gör det så får jag ta pengar i madrassen. Pengar jag annars hade gjort av med på försäkring..
    okej. ja om du är en av dom som har en 15-20 000 i madrassen att hosta upp så är det bara att gratulera och nej, jag har tre kissar och har inte lagt den sortens pengar på försäkring än iallafall.
  • hjohanna

Om dina katter lever i tolv år så har du alltså lagt 21000 på försäkringar till dom.. Oddsen att alla tre blir sjuka under en livstid är ju inte så hög, så där har vi ju pengar iaf till en katts sjukdom

nemo1 skrev 2011-02-09 17:53:26 följande:
    50:-/månad. Är du så jävla snål så att du inte ens har råd med det. Stackars katter om dom blir sjuka för jag tvivlar på att du har råd med det om du nu tycker att femtio spänn är mycket.
    Jag har inte sagt att jag tycker det är mycket va? Hemskt vad hettsig du verkar..
Svar på tråden Till en katt - Vad behöver jag?