Inlägg från: semlorna |Visa alla inlägg
  • semlorna
    nemo1 skrev 2011-02-09 18:16:51 följande:
    Det är för att jag tycker det visar hur lite du bryr dig om dina katter.
    Vad hård du är i dina antaganden. Du får knappast folk att lyssna på dig när du använder piskan sådär.

Jag tycker absolut katter ska vara försäkrade OM man inte har råd att betala 30 000 direkt ur fickan. Innan hade jag ett stort kattkonto som lätt hade täckt alla kostnade som kunde uppkomma. Nu hade jag försäkring ändå och den har lönat sig men det är inte en nödvändighet. Vet flera ansvarsfulla kattägare som har ett stort kattkonto som dom för över pengar på månadsvis istället för att försäkra.
  • semlorna
    nemo1 skrev 2011-02-10 16:35:19 följande:
    Skulle någon avstå kattköp pga min attityd eller för det jag tror på????? Då kanske man inte ens ska fundera på att köpa katt. Att jag tycker att man ska ha försäkring på sin katt bottnar i att jag även tar hand om just katter vars ägare inte har någon försäkring och därför tänker avliva den istället. Ta reda på varför jag går i taket istället. Och jag håller fullständigt med, tycker man sig inte ha råd med försäkring så ska man inte skaffa sig en katt, tror inte det är många som har råd med 20-30000 att slänga fram i ett bräde om katten blir sjuk.
    Du kanskie ska välja rätt tråd att gå i taket i då? Den här tråden handlar om att en person vill ha råd inför kattköp.
  • semlorna
    Ramborg skrev 2011-02-10 15:56:23 följande:
    Så du menar att alla katter som är ensamkatter egentligen behandlas illa?

Inte konstigt att katthemmen har svårt att adoptera bort hittekatter.
    Nu svara du inte på ett av mina inlägg men jag skriver min tanke kring ensam kattunge vs två.

Katthem brukar vilja att kattunga säljs med kompis eftersom dom har ett helt annat behov av bus, sällskap och närhet än en vuxen. En kattunge hitta lätt på dumheter om den blir uttråkad och en kattkompis är bästa aktiveringen. Vuxna katter däremot säljs som ensamkatter om dom passar som det.

Man kan även köpa kattunge ensam även om jag avråder från det om man är beredd på att skaffa kompis om den behöver det. Jag, och många kattkunniga med mig, tycke det är lättare med två katter än en eftersom katten aktiveras och har sällskap även när man själv är borta.
  • semlorna
    nemo1 skrev 2011-02-10 16:49:42 följande:
    Och om du läser högre upp så har hon fått råd inför ett ev. köp av katt.
    Jo jag ser det. Tycker bara att du kan tänka på din ton i katt-trådarna ibland. Tycker det är tråkigt att du tar i så istället för att framföra din åsikt lugnt så folk lyssnar.
  • semlorna
    nemo1 skrev 2011-02-10 17:07:14 följande:
    MMen hur kan du veta hur min ton är när vi sitter framför datorn och varken ser eller hör varandra? 
    Din ton i skrift, hur din skrift är att läsa. Hur man skriver påverkar hur andra uppfattar det och jag uppfattar din ton som hård när det gäller kattfrågor. Du kan välja att strunta i mig, jag menar inget illa för jag förstår din passion för katter. Men jag tror du får folk att lyssna mer om du tar det lite lugnare.
  • semlorna
    Poulain skrev 2011-02-10 17:04:32 följande:

Självklart ska du ha sand och mat också, det säger väl sig självt

Och att kastrera väljer du ju själv men det kostar ju som någon sa ca 700 för en hankatt, lite dyrare för en honkatt.

Jag anser också att man ska ha kvalitetsfoder till sin katt, de tär bara att titta på innehållsförteckningen vilken skillnad det kan vara... så man kan köpa på djuraffären. Vi köper en tiokilos-påse som kostar ca 700 kr och då blir det nästan samma kilopris som i mataffären, den räcker länge

Kastrering väljer man såklart själv precis som man väljer om man ska vaccinera, id-märka osv då det inte är lag på det. Dock är det faktiskt bäst att kastrera för kattens hälsa och för att undvika livmodersinflammation och juvertumörer på honor och felkissande hos båda könen.

Vad som är kvalitetsfoder styrs inte helt av priset. RC tex är rätt dåligt i förhållande till priset även om många tror motsatsen. Det foder jag anser vara bäst är blötmat och flera riktigt bra sorter säljs i mataffären. Vill man läsa på lite mer kring foder och näringslära finns det intressanta artiklar på www.kattstatus.se 
  • semlorna

Jag tycker det är bra mycket enklare att ha två jämfört med en. Två busar med varandra istället för att gå på inredningen. Två har sällskap av varanda istället för att ha tråkigt och känns sig ensamma när du är iväg. Det blir hårigare och lite dyrare med två men fördelarna är att kattungarna oftast trivs bättre.

Svar på tråden Till en katt - Vad behöver jag?