Inlägg från: leolina1980 |Visa alla inlägg
  • leolina1980

Till en katt - Vad behöver jag?

hjohanna skrev 2011-02-09 18:05:09 följande:
    Om dina katter lever i tolv år så har du alltså lagt 21000 på försäkringar till dom.. Oddsen att alla tre blir sjuka under en livstid är ju inte så hög, så där har vi ju pengar iaf till en katts sjukdom
    Oddsen att alla tre blir sjuka under en livstid är inte så låga som du tror. Om dom inte inte råkar ut för någon olycka, och ja olyckor kan hända i hemmet, så finns det många sjukdomar som hör ålderdomen till. Hur ska du ha råd med behandling och undersökning när kissorna blir äldre? Och om dom är utekatter och blir påkörda kan det bra hända att 30.000 inte räcker. Även om det skulle räcka så vem har 30.000 att lägga ut bara sådär? I hemmet kan hända allt möjligt, dom kan äta giftiga växter, få elstötar, bränna sig, äta konstiga grejer som fastnar i magen osv. Min ena kisse måste en gång opereras pga en tråd eller plastpåsebit han hade ätit som fastnade i nedre magmunnen. Om du har råd när sjukdomen eller olyckan är framme är det väl okej att inte ha försäkring men om du inte har att plötsligt lägga ut tiotusentals kronor så lönar det sig nog med försäkring.
  • leolina1980
    nemo1 skrev 2011-02-10 14:22:33 följande:
    Avråder dig starkt för att handla torrfoder i matbutikerna. Vill du att dina katter ska hålla sig friska många år så köper du ett kvalitetsfoder. Som jag skrev så är det inte för intet katthemmen inte säljer kattungar som ensamkatter, en kattunge har stort behov av en kattkompis att leka med.
    Inte om dom får gå ut och om ägaren har mycket tid för kissen..
  • leolina1980
    nemo1 skrev 2011-02-10 15:24:38 följande:
    INGET katthem i Sthlm säljer kattungar som ensamkatter!!!
    I Stockholm ja. Betyder ju inte att det är så i resten av Sverige. I stockholm är det säkert vanligare med innekatter och då kan jag förstå att dom helst ser att man tar två. Men om katten får gå ute och ägaren har tid så mår nog en ensamkatt bra.
  • leolina1980
    ellenerika skrev 2011-02-10 19:12:31 följande:
    Just nu är jag bara inne på att skaffa en katt. Inte två stycken. Men jag måste väl märka OM den skulle må dåligt av det och då skaffa en till? Eller?
    Ska det vara en innekatt? Och hur mycket tid kommer du att ha för den?
  • leolina1980

Okej lycka till med kissen :)

• leolina1980
    ellenerika skrev 2011-02-10 20:36:04 följande:
    Okej. Skönt. Ja, jag tycker också det är väldigt ensamt hemma. Men vill börja med en katt, Senare kanske det blir fler för mig också =)

Är det stor skillnad på att ha en katt eller att ha två?
    Du bestämmer ju själv om du vill ta en eller två och som jag skrivit tidigare i tråden så mår ensamkatter lika bra om dom får mycket sällskap och stimulans. Men som innekatt (nu blir väl många arga på mig..) så är det svårare att få den stimulansen, och just därför tycker jag du kunde ta två på en gång.

Men du gör som du vill och det blir säkert bra hur du än gör :)
Svar på tråden Till en katt - Vad behöver jag?