• suzy

Kräksjuka - hur lång tid innan ni blev smittade?

Hej!

Min minsta började kräkas igår vid 20-tiden och höll sen på till 2.30. Jag tog bara hand om det i början. Nu undrar jag när det brukar sätta igång för resten av oss?

Vet att inkubationstiden teoretiskt är 12-48 timmar men undrar ändå hur lång tid det brukar ta... Och brukar alla insjukna samtidigt efter den första blivit sjuk? Mardröm ju om alla ligger samtidigt och ingen kan se efter de små! PANIK!! Har verkligen ÅNGEST!!!

Någon som kan ge lite självupplevd info!! Gärna positiva historier så att jag kan tänka glada tankar en stund! 

• Svar på tråden Kräksjuka - hur lång tid innan ni blev smittade?
  • pokerman
    suzy skrev 2011-02-14 13:01:40 följande:
    Tack Serendipity! Hoppas du har rätt. Idag har det varit lugnt, bara jag som är lite sliten fortfarande.

Skrev ett mail till alla föräldrar ang hur man ska agera. Minst 48 timmar hemma efter sista symtom och inte skicka någon till förskolan om familjemedlemmar är sjuka. Tvätta händerna noga eventuellt med desisoft och tvätta textilier i minst 70-80 grader. Sa även att klorin-vatten blandning behövs för att döda av viruset.

Det gillades inte av alla pga av miljöförstöring och de tyckte inte att det var trovärdigt. Någon som har bra länkar som förklarar klorin vs kräksjuka? Refererade till Kjell Olof Hedlund på smittskyddsinstitutet...

Jag VET att man KAN få bort viruset på annat sätt men har jag missuppfattat något när jag tror att klorin är en av de få saker som dödar viruset?? 
    Klorin är inte miljövänligt, Det finns dock ett mycket bra miljövänligt alternativ som inte är skadligt för miljön eller organismer, förutom just virus och bakterier. Det används på sjukhusen och heter Virkon S. 

• suzy

Tack! Känner till det men för personer utanför sjukvården kanske inte så lätt att få tag på? Men är det miljövänligare så föredrar jag det...

• FruSen

Hjälp alltså. Vi får inte i dottern något alls! Måste i princip tvinga i henne vätska. Nån klunk kan hon självmant dricka men det är extremt lite. Äter gör hon inte heller, vad vi än försöker med ratas!
    Vad ska vi göra?? Jag ska vabba imorgon, maken har varit hemma med henne sedan i onsdags så jag måste nog ringa BVC imorgon och ev be om ett läkarintyg. Att hon ska vara dagisredo på onsdag känns som en omöjlighet. 
    Vad ska vi göra? Hur "tvångsmata" henne? Hon spottar ju ut allt!! Vi har en såndär medicinspruta som vi ger henne vätska med men allt som inte är vatten spottar hon ut ändå fastän vi lägger det långt in...

• Majspuree

Fortsätt med bara vatten ett tag det är det enda rådet jag kan ge dig. Men ring sjukvårdsrådgivningen. Kissar hon? Har ni andra blivit sjuka?

• FruSen
    Majspuree skrev 2011-02-14 18:02:06 följande:
    Fortsätt med bara vatten ett tag det är det enda rådet jag kan ge dig. Men ring sjukvårdsrådgivningen. Kissar hon? Har ni andra blivit sjuka?
    Övriga är friska. Kissar sparsamt... Hon har hittils bajsat en gång idag och då var det inte lika "vattnigt"  som tidigare. Men å andra sidan har hon ju inte ätit nått heller...
    Sjukvårdsrådgivningen (1177) är inte anslutet i mitt län så det blir i så fall att ringa akuten där det sällan är någon som svarar... Tänkte ringa BVC direkt imorgon på morgonen.
  • Ellikapellika
    suzy skrev 2011-02-14 16:03:59 följande:
    Tack! Känner till det men för personer utanför sjukvården kanske inte så lätt att få tag på? Men är det miljövänligare så föredrar jag det...

Det går att beställa på apoteket & brukar finnas på Lantmännen & liknande ställen. Populärt att städa/sanera djurstallar med efter sjukdom i besättningarna.
  • suzy

Tack Ellikapellika! Får kanske skaffa sådant. För fyyy vad vi är torra om händerna nu. De spricker faktiskt. Jag har ändå haft handskar på mig (inte varje gång), fast de har läckt ibland. All handtvätt och städning har tagit kol på dem.

Virkon kanske inte bara är mildare mot miljön utan även mot huden... 

FruSen: När vi hade svårt att få i den minsta något så sa de på sjukvårdsupplysningen att vi MÅSTE få i henne vätska. Det är bara att tvinga. Det är vad de gör på akuten också. De sätter inte in dropp utan tvångsmatar med vätska först. Har ni vätskeersättning? Finns recept på sjukvårdssidor på nätet. Jag gjorde en sådan till dottern och smaksatte med saft. Var inte lätt, men efter vi pratat med sjuksköterskan så var det bara att köra på. Hon sa bara att vi skulle vara ihärdiga, var 5:e minut om det var så. Det löste sig tillslut! Hoppas det går bra för er också.

Låt henne dricka det hon tycker om, viktigast är ändå att hon får i sig vätska. Fast helst ska det inte vara för sött. Det retar magen. Men svag saft ska gå bra sa de. Vi körde med både Mer och piggelin faktiskt. För det tog hon iallafall. Piggelinen skar jag i små bitar som hon fick stoppa i munnen själv. Nu tjatar hon om glass hela tiden, förstod att det skulle bli så när hon fick äta de hela tiden.

Lycka till nu!!! 

• FruSen

Hon ratar allt, vi tvingar i henne vatten med såndär "spruta" typ och det går väl rätt ok.
    Nu har jag lyckats få i henne 10 ml välling också och hon sover. Jag kommer låta henne sova för natten nu, vi får se hur vi ska göra inatt. maken och jag har turats om att sova i hennes rum med henne. Inatt vaknade hon bara en gång. Vi dividerar om vi ska prova och se om hon (mot förmodan) vill sova med oss i vår säng inatt. Sedan hon bröt armen har hon blivit MYCKET mer "klängig" så att säga. Hon vill gärna vara i famnen hos någon av oss hela tiden. I vanliga fall totalvägrar hon sova med oss i vår säng men jag hoppas hon kan/vill göra det inatt. Maken och jag sover så himla dåligt i hennes rum på madrass på golvet

• FruSen

Just det ja - vi har vätskeersättning också, försöker även med festis och annat sött. Det går inte riktigt lika bra dock.

• FruSen

Åh, ni anar inte hur lättad jag är nu! Imorse tog hon vällingflaskan och åt!!
    Nu ska vi se hur magen reagerar på det när hon varit helt utan mat sedan i lördags...

Svar på tråden Kräksjuka - hur lång tid innan ni blev smittade?