• suzy

Kräksjuka - hur lång tid innan ni blev smittade?

Hej!

Min minsta började kräkas igår vid 20-tiden och höll sen på till 2.30. Jag tog bara hand om det i början. Nu undrar jag när det brukar sätta igång för resten av oss?

Vet att inkubationstiden teoretiskt är 12-48 timmar men undrar ändå hur lång tid det brukar ta... Och brukar alla insjukna samtidigt efter den första blivit sjuk? Mardröm ju om alla ligger samtidigt och ingen kan se efter de små! PANIK!! Har verkligen ÅNGEST!!!

Någon som kan ge lite självupplevd info!! Gärna positiva historier så att jag kan tänka glada tankar en stund! 

• Svar på tråden Kräksjuka - hur lång tid innan ni blev smittade?
  • Smulan1979
    suzy skrev 2011-02-13 14:43:24 följande:
    FruSen vad jobbigt med bruten arm mitt uppe i allt!! Stackars er! Min lilla kräktes också igen igår kväll och idag har hon diarré. Själv blev jag sjuk lördag morgon vid 5-tiden. Har inte spytt än så länge. Men det har inte varit kul kan jag säga. Var 20:e minut hela dagen och fortsatte hela natten också. 39 graders feber och värk i hela kroppen. Inte bra ännu, mår uselt.

Det värsta är att det verkar gå runt!!! SUCK. Det tar liksom aldrig slut. Hur kan det gå tre dagar mellan kräkningar och sen börja igen??? Vi har varit helt "insane" med städningen ju... Blir orolig för den lilla hon är inte alls sig själv. Har gråtit mest hela tiden sen igår kväll. INTE nöjd. Vill så gärna hjälpa henne men vet inte vad som gör henne ledsen...

Den stora klagar på magvärk men annars ok. Fy FAN för det här. Det är never ending story. Hoppas bara att det går över för mig så att jag kan ta hand om dem ordentligt. Tycker synd om min sambo. Hans humör och tålamod börjar tryta... 

Någon annan som varit med om det här? Så långdraget och kommer och går??? Vad gör man kan ju liksom inte flytta ifrån huset för att bli av med det...Förvånad
    Råkade hitta denna tråd och måste bara säga att det måste vara det som mina barn fått också. Min stora (3 år) har klagat på magont under veckan. I torsdags kväll kräktes hon. Sen har hon fortsatt vara slö, inte ätit, men inte kräks tills igår kväll då hela sängen blev nerkräkt...

Min lilla (1 år), har varit diareeig hela veckan. Men vi har inte fattat att det varit magsjuka förrens storasyster började kräkas. Hon har nämligen ätit, sovit och uppfört sig normalt. Trodde att dagis råkat få i henne mjölk eller ägg som hon inte tål.

Undrar när det tänker ge med sig!
  • suzy

Ja, det verkar vara någon konstig variant. Pratade precis med en kompis som fått samma symtom som jag. Hon blev dålig fredag morgon började känna sig bättre igår och idag är hon sämre igen. Så jäkla jobbigt!! Blir så nervös själv för jag måste kunna ta barnen själv snart. Mannen kan inte vara hemma mer från jobbet. Tre dagar förra veckan var för mycket bara det...

• pokerman
    suzy skrev 2011-02-09 19:11:24 följande:
    Hej!

Min minsta började kräkas igår vid 20-tiden och höll sen på till 2.30. Jag tog bara hand om det i början. Nu undrar jag när det brukar sätta igång för resten av oss?

Vet att inkubationstiden teoretiskt är 12-48 timmar men undrar ändå hur lång tid det brukar ta... Och brukar alla insjukna samtidigt efter den första blivit sjuk? Mardröm ju om alla ligger samtidigt och ingen kan se efter de små! PANIK!! Har verkligen ÅNGEST!!!

Någon som kan ge lite självupplevd info!! Gärna positiva historier så att jag kan tänka glada tankar en stund! 
    Alltså, man blir inte smittad per automatik. 

Min flickvän jobbar inom vården och har ofta tagit hand om patienter som haft vinterkräksjukan. Hon har blivit smittad en gång, och då slarvade hon med handhygienen, så det var därför. 

Om man tvättar händerna väldigt noga, tvättar toaletten och "utsatta ytor" noga och den som är sjuk eller tagit hand om den som är sjuk INTE är i köket eller håller på med maten, så bör det inte spridas. 

Många slarvar dock med handhygienen eller så springer de i köket och gör mat till resten av familjen, trots att de varit i kontakt med den som är sjuk, och vips är hela familjen sjuk.. 

Har man fler än en toalett ska de som är friska INTE använda samma toalett som den som är sjuk. 

Blir man smittad tar det olika lång tid innan symptom uppträder, det varierar ju. 
  • pokerman
    Smulan1979 skrev 2011-02-13 15:13:38 följande:
    Råkade hitta denna tråd och måste bara säga att det måste vara det som mina barn fått också. Min stora (3 år) har klagat på magont under veckan. I torsdags kväll kräktes hon. Sen har hon fortsatt vara slö, inte ätit, men inte kräks tills igår kväll då hela sängen blev nerkräkt...

Min lilla (1 år), har varit diareeig hela veckan. Men vi har inte fattat att det varit magsjuka förrens storasyster började kräkas. Hon har nämligen ätit, sovit och uppfört sig normalt. Trodde att dagis råkat få i henne mjölk eller ägg som hon inte tål.

Undrar när det tänker ge med sig!
    Jobbade på ett äldreboende där det gick runt i tre månader. Det slutde efter två dagar efter att man tog in särskild personal som arbetade med maten. Det vanligaste är att man slarvar med handhygienen, det är så det sprids. Det är INTE luftburet. 

Tvätta händerna noga (minst 1 minut) efter varje kontakt med den sjuke eller det som är kontaminerat. och gå INTE in i köket eller rör mat eller liknande på 48 timmar efter sista kontakt med den sjuke.

Det är via maten det sprids. Tänk också på att ALLA i hushållet måste tvätta händerna NOGA innan de äter, oavsett om de varit i direktkontakt med den sjuka eller ej.  
  • suzy

Kan säga att vi är sååååå noga med handhygien. Men visst, det är sambon som lagat maten och tagit hand om de sjuka... Men han har duschat och tvättat sig och bytt kläder innan. 

Vi tvättar som sagt allt med klorin också. Känns som att det måste vara luftburet, dvs då någon kräks. För vi har ju alla varit i samma rum vid kräkningarna...

Men vem vet, tror inte det finns någon direkt norm att gå efter vad det verkar. 

• FruSen

Hu, trodde dottern var på bättringsvägen gällande magsjukan... Bytte nyss en blöja som bara stank spya! Som ett vatten alltså!
    Hoppas bara vi också klarar oss! Varken jag eller maken känner oss dåliga. Maken brukar trilla dit rätt snabbt gällande magsjuka, det är dessutom han som vabbat tidigare i veckan...

• pokerman
    suzy skrev 2011-02-13 19:13:58 följande:
    Kan säga att vi är sååååå noga med handhygien. Men visst, det är sambon som lagat maten och tagit hand om de sjuka... Men han har duschat och tvättat sig och bytt kläder innan. 

Vi tvättar som sagt allt med klorin också. Känns som att det måste vara luftburet, dvs då någon kräks. För vi har ju alla varit i samma rum vid kräkningarna...

Men vem vet, tror inte det finns någon direkt norm att gå efter vad det verkar. 
    Jo, men min flickvän arbetar med detta ganska ofta, då hon arbetar på geriatrik, dit alla gamla med vinterkräksjukan hamnar när de blir för dåliga. På vintern är det väldigt många sådana där. Folk spyr med henne bredvid sig, ändå blir hon inte smittad. Hon är inte immun, eftersom hon smittades en gång då hon slarvade med handtvätten p.g.a. stress. 

Det sprids som aerosoler, men då måste man vara inom en meter från kräkningen när de kommer ut så att säga.

Problemet när en och samma person både tar hand om de sjuka och sedan ordnar maten är att det lätt blir som så att man återkontaminerar sig själv. Han duschar väl inte varje gång efter han varit i kontakt med de sjuka, eller varje gång innan han börjar med maten?  Det bästa är att ha EN "ren" person som sköter maten och alla andra är förbjudna i köket. 

Den rena personen ska då inte ha någon som helst kontakt med de som är sjuka och ska vara väldigt noga med handtvätt innan och under tiden han eller hon lagar mat.  
  • Serendipity
    suzy skrev 2011-02-13 14:43:24 följande:
    FruSen vad jobbigt med bruten arm mitt uppe i allt!! Stackars er! Min lilla kräktes också igen igår kväll och idag har hon diarré. Själv blev jag sjuk lördag morgon vid 5-tiden. Har inte spytt än så länge. Men det har inte varit kul kan jag säga. Var 20:e minut hela dagen och fortsatte hela natten också. 39 graders feber och värk i hela kroppen. Inte bra ännu, mår uselt.

Det värsta är att det verkar gå runt!!! SUCK. Det tar liksom aldrig slut. Hur kan det gå tre dagar mellan kräkningar och sen börja igen??? Vi har varit helt "insane" med städningen ju... Blir orolig för den lilla hon är inte alls sig själv. Har gråtit mest hela tiden sen igår kväll. INTE nöjd. Vill så gärna hjälpa henne men vet inte vad som gör henne ledsen...

Den stora klagar på magvärk men annars ok. Fy FAN för det här. Det är never ending story. Hoppas bara att det går över för mig så att jag kan ta hand om dem ordentligt. Tycker synd om min sambo. Hans humör och tålamod börjar tryta... 

Någon annan som varit med om det här? Så långdraget och kommer och går??? Vad gör man kan ju liksom inte flytta ifrån huset för att bli av med det...Förvånad
    Suzy, jag tror inte det går runt, dvs att den lilla smittats igen. Det är nog samma sjukdom fortfarande som inte tagit slut ännu. Så det beror inte på att du städat dåligt menar jag. Hade den lilla börjat äta igen, och kanske åt något som magen inte tolererade ännu? Ibland så kräker de igen av att de ligger ner (för natten t ex) och magmunnen blivit irriterad av kräkandet. Låt henne ligga högt med huvudet och överkroppen.
  • suzy

Tack Serendipity! Hoppas du har rätt. Idag har det varit lugnt, bara jag som är lite sliten fortfarande.

Skrev ett mail till alla föräldrar ang hur man ska agera. Minst 48 timmar hemma efter sista symtom och inte skicka någon till förskolan om familjemedlemmar är sjuka. Tvätta händerna noga eventuellt med desisoft och tvätta textilier i minst 70-80 grader. Sa även att klorin-vatten blandning behövs för att döda av viruset.

Det gillades inte av alla pga av miljöförstöring och de tyckte inte att det var trovärdigt. Någon som har bra länkar som förklarar klorin vs kräksjuka? Refererade till Kjell Olof Hedlund på smittskyddsinstitutet...

Jag VET att man KAN få bort viruset på annat sätt men har jag missuppfattat något när jag tror att klorin är en av de få saker som dödar viruset?? 

Svar på tråden Kräksjuka - hur lång tid innan ni blev smittade?