suzy skrev 2011-02-09 19:11:24 följande:
Hej!
Min minsta började kräkas igår vid 20-tiden och höll sen på till 2.30. Jag tog bara hand om det i början. Nu undrar jag när det brukar sätta igång för resten av oss?
Vet att inkubationstiden teoretiskt är 12-48 timmar men undrar ändå hur lång tid det brukar ta... Och brukar alla insjukna samtidigt efter den första blivit sjuk? Mardröm ju om alla ligger samtidigt och ingen kan se efter de små! PANIK!! Har verkligen ÅNGEST!!!
Någon som kan ge lite självupplevd info!! Gärna positiva historier så att jag kan tänka glada tankar en stund!
Alltså, man blir inte smittad per automatik.
Min flickvän jobbar inom vården och har ofta tagit hand om patienter som haft vinterkräksjukan. Hon har blivit smittad en gång, och då slarvade hon med handhygienen, så det var därför.
Om man tvättar händerna väldigt noga, tvättar toaletten och "utsatta ytor" noga och den som är sjuk eller tagit hand om den som är sjuk INTE är i köket eller håller på med maten, så bör det inte spridas.
Många slarvar dock med handhygienen eller så springer de i köket och gör mat till resten av familjen, trots att de varit i kontakt med den som är sjuk, och vips är hela familjen sjuk..
Har man fler än en toalett ska de som är friska INTE använda samma toalett som den som är sjuk.
Blir man smittad tar det olika lång tid innan symptom uppträder, det varierar ju.