Inlägg från: Boothwalker |Visa alla inlägg
  • Boothwalker

Väljer lågutbildade sämre barnböcker?

Nej men alla med blåa skor gör det. Definitivt!

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Boothwalker

Jag tror inte det har med utbildning att göra om man prioriterar barnen. Om de gillar att läsa. Och vad man väljer att läsa för dem. Det finns många som inte har tid, lust och ork att aktivt välja vilka böcker de vill läsa för sina barn utan antingen är med i en bokklubb eller köper böcker med kända figurer för att barnen gillar dem. Därmed inte sagt att just de böckerna är fel. Men jag tycker att det finns bättre böcker. Och att vara medveten om vad det är för böcker man väljer att läsa är aldrig fel. Och att vara intresserad av böcker och att läsa har inget med utbildning att göra. 

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Boothwalker
    Argo skrev 2011-02-10 06:27:20 följande:
    Att lågutbildade läser mindre, både för sig själv och för sina barn, bhöver vi ju inte fundera på.
    Vad grundar du det påståendet på?

Även om det är procetuellt sant så kan det knappast vara så sant att det är relevant.
  • Boothwalker
    chobokid skrev 2011-02-10 09:58:46 följande:
    Vilka är dåliga barnböcker? Vilka är bra barnböcker? Man får inte glömma bort att man alltid har ett vuxenperspektiv när man bedömer barnböcker. Barn kanske gillar så kallade dåliga barnböcker. 
    Dåliga barnböcker för mig är dåligt översatta barnböcker, allt annat är en smakfråga.  
    Jag tycker det är skillnad på sämre böcker och dåliga böcker. Sämre böcker anser jag kan vara ok men att det finns många bättre förslag. Dåliga anser jag är böcker som inte ens är ok.
  • Boothwalker
    Argo skrev 2011-02-10 10:40:22 följande:
    Det grundar jag på otaliga undersökningar som alla visar på samma slutsats. Utbildningsnivå och folks läsvanor och förhållande till böcker hänger ihop.

Det är bara att googla "undersökning läsvanor lågutbildade" (eller "högutbildade") så kan du börja läsa därifrån.

Beroende på hur, var och när undersökningen är gjord kan det normalt sett variera mellan en faktor 1,5 upp till en faktor 3 på skillnaden i folks läsvanor.
    Fast jag anser att även om det är så om man gör undersökningar och resultaten pekar mot att det är så så är skillnaden inte så stor att man kan göra påståendet att lågutbildade läser mindre generellt sett. Att läsa skönliterära böcker och att studera är inte samma sak. Det är ett intresse som man kan ha oavsett utbildning. Jag läste som mest när jag var 10-15. Jag läste ett par böcker i veckan. Ibland ett par böcker om dagen. Jag läste lätt mest i min klass.

Jag tror att läsvanor grundas på om man läste mycket när man var lite och om man har intresse för att leva sig in i andras fantasier. Det har typ inget med utbildning att göra.

Däremot kan det hända att den som läst mycket är mer läsvan och därmed har lättare för sig att läsa annan litteratur som studiemedel. Och därför väljer att fortsätta utbilda sig. Men jag tycker det är dumt att göra antaganden om att folk som inte har högre utbildning inte heller läser för sina barn.
  • Boothwalker
    Argo skrev 2011-02-10 10:54:05 följande:
    Resultatet blir ju detsamma oavsett vilket som är hönan och vilket som är ägget. Lågutbildade läser mindre.
    Men är skillnaden så stor att det är relevant?
  • Boothwalker
    Waldo skrev 2011-02-10 11:20:49 följande:
    Jag är ganska välutbildad, är uppe i många högskolepoäng utöver min examen.
    Men aldrig i brinnande helvete att jag skulle välja barnböcker efter hur politiskt korrekta dom är

Böcker ska vara glädje, Dom ska läsas för att det är roligt och det ska ge mersmak inte för at tuta i barnen något som man "måste" göra.
    Det är ibland en väldigt fin gräns mellan informativa barnböcker och anala"detta-ska-barnen-läsa-för-att -lära-sig"

Nej tack, hur vore det om barnen själva fick välja vad dom ville höra för god natt saga?
    Nä det ska man inte. Välj böcker ni tycker är bra och som barnen gillar. Att läsa böcker bara för att man ska tycker jag aldrig man ska... =)
  • Boothwalker
    Argo skrev 2011-02-10 11:24:28 följande:
    Det är inga antaganden - det är uppmätta värden.

En undersökning:
    www.pol.gu.se/digitalAssets/1294/1294354_323-...

Högutbildade män läser 2,5 ggr mer än lågutbildade. Högutbildade kvinnor läser 1,6 ggr mer än lågutbilddade.

En annan undersökning:
    www.pol.gu.se/digitalAssets/1287/1287293_kapi...
    *sid 276*

"Läser flera gånger i veckan" - högutbildade föräldrar läser mer högläsning för sina barn i en omfattning:

0-3 år = 1,15 ggr
    4-6 år = 1,25 ggr
    7-15 år = 1,92 ggr.

Skillnaderna finns och är tydliga. Om skillnaderna däremot spelar någon roll? Tja, det kan man ju spekulera i. Mitt svar är nog at det gör de med största sannolikhet. Och detta säger jag eftersom man verkar kunna se att läsvanor "ärvs". 

Och fler undersökningar om saken får du nog googla själv.
    Om inte det är så att lågutbildade faktiskt inte läser alls för sina barn. Och att det inte bara är max 5% som gör det så tycker jag inte det är relevant om de läser mindre eller inte. Och jag gillar inte generella påståenden om den saken. Visst hör det säkert ihop. Och det stämmer säkert att lågutbildade generellt sett läser mindre. Men är skillnaden så stor att det behöver påpekas? De flesta läser väl för sina barn. Oavsett vad de har för utbildning. Och man kan vara lika intresserad eller ointresserad av att läsa skönlitterärt oavsett. Jag tycker inte skillnaden är så stor att det är ett vettigt argument.
  • Boothwalker
    Argo skrev 2011-02-10 11:56:22 följande:
    Faktumet kvarstår - och det var det jag påpekade - att lågutbildade läser mindre. Både för sig själva och för sina barn.

Om du tycker att skillnaderna inte spelar någon roll - jaha?!

Du kan säkert hitta på en bra motivering till varför du INTE tycker att det är en faktor att argumentera kring.

För trådens ämne sedan har jag redan ifrågasatt att de lågutbildade läser "sämre" böcker än de högutbildade.
    Faktum är att paranötter är större än jordnötter. Men jag tycker inte det heller är relevant här =)

Hade skillnaden varit jättestor hade jag tyckt att det spelade roll. Men läsandet och att läsa för sina barn är nåt som förekommer i de flesta familjer. Och jag tycker faktiskt inte det är relevant vad föräldrarna har för utbildning då.
  • Boothwalker
    Indianica skrev 2011-02-10 13:38:38 följande:
    Fast jag tycker att varje barn som halkar efter i skolan pga bristande läsvanor är ett barn för mycket, visst kan någon procents skillnad låta lite, men det rör sig ju om många, många barn som helt enkelt får ett sämre språk än sina klasskamrater pga. något så enkelt som att mamma och pappa inte ville läsa de där 15 minuter per dag (minst) som krävs för att barnet skulle fått en god språkutveckling. Och god språkutveckling handlar inte bara om att kunna läsa skönlitteratur rent tekniskt och att njuta av det, utan om att genom att exponeras för skönlitteratur lär sig barnet massor om sig själv, andra och samhället, det ökar sitt ordförråd så det lättare kan ta till sig facktexter också m.m.

Ska man dra det till sin spets är det tyvärr så att barn till lågutbildade själva oftast blir lågutbildade. Om föräldrarna kan göra något så enkelt som att läsa för sina barn för att ge barnet ökade chanser att själva välja utbidningsnivå, tycker jag man ska uppmunta det!
    Ja det håller jag med om. Men jag anser att det är en annan fråga. De flesta lågutbildade läser också för sina barn.

Det är en väldigt kraftig generalisering du kör med där. Dels säger du att det OFTAST är så. (vilket jag inte alls tror på) Dessutom får du det att verka som om att utbildning är superviktigt. Ja det är viktigt. Om det är det man själv vill...
Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?