Inlägg från: SeTa |Visa alla inlägg
  • SeTa

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Allt handlar om vad du blir anställd som! Har du gått omvårdnad bör du inte acceptera att bli anställd som vårdbiträde, utan just som uska. Och när du väl har en anställning som usk, först är du det!
    Ssk är annorlunda. Har du tagit den examen behöver du aldrig jobba som ssk. Du är det ändå!

• SeTa
    Lalalong skrev 2011-02-11 18:37:28 följande:
    Alltså, jag är inte så korkad som jag låter. Jag förstår ju att en brosch bara är en brosch. Men jag tyckte ilxom det var lite coolt att dom hade examenscermoni och fick broscher och betyg och lite så. Kändes som en liten "ritual" och att en sån där brosch var lixom inte för vem som helst utan för USKor. 
    Men det var kanske bara skolan som var duktiga på att göra det till en fin och minnesvärd dag för dom färdiga studenterna

(hon har läst det som vuxenutbildning) 
    Det var skolan som var duktiga! Betyg får man ju visserligen oavsett skola, men det får man ju i alla gymnasiekurser man läser.
  • SeTa
    karlssonmichelle skrev 2011-02-11 18:42:19 följande:
    HEJ !!

Jag är ny utb undersköterska som läst sjukvård och psykatri 
    och dem säger att man kan ha en speciell brosch då men vilken ???

Det finns: 
    -USK/ OMV och under står där skötare
    - USK / sjukvård 
    - MKS/USK 
    - USK/ psykatri/ omvårdnad
    - USK/ skötare

eftersom att ni ändå var inne på det ämnet ;) 
    Det beror väl på vad du blir anställd som sedan? Hamnar du på lasarettet passar USK/sjukvård bra, men inom psykiatrin blir den ju fel.
  • SeTa
    Lalalong skrev 2011-02-11 18:50:21 följande:
    Men enligt det du sagt innan så borde hon väl vänta till hon fått en anställning och sen köpa en nål som stämmer med hennes anställning istället...? För hon är ju inte USK inom psykiatri/omvårdnad förrän hon fått anställning som det. 
    Eller är nålarna ändå inriktade på utbildningen, men det är lite tokigt att det står USK på dom?

Hoppas jag är tydlig med vad jag menar  
    Precis! Du har helt rätt! Och inom psykiatrin (tror) jag att det är vanligare att bli anställd som skötare än som uska.
  • SeTa
    WhiteAngels skrev 2011-02-11 18:56:12 följande:
    Så vad svarar man då vad man är utbildad till?För då kan man ju inte svara uska
    Man svarar att man har gått omvårdnadsprogrammet. Sedan brukar det inte dröja länge innan man blir anställd som usk och då svarar man givetvis det.
  • SeTa
    Gotlandsunge skrev 2011-02-11 19:39:58 följande:
    Jag gick ut 1996, då fick vi inte kalla oss undersköterskor... (på grund av examen. Fick vi jobb direkt som undersköterka fick vi ju såklart kalla oss det, men det beror ju på anställningen, inte utbildningen)
    Jag gick ut i våras. Samma gäller än. Min mamma tog sin examen -81. Samma gällde då.
  • SeTa
    Nu är jag hel skrev 2011-02-12 19:10:40 följande:
    Vad leder Omvårdnadsprogrammet till?

Omvårdnadsprogrammet utbildar dig för arbete med människor inom bland annat akutsjukvård, öppenvård, psykiatrisk vård, barnsjukvård, hemsjukvård, hemtjänst och särskilda boenden för äldre och funktionshindrade samt inom förebyggande hälsa. För de flesta yrken behöver man fortsatt utbildning. Den som tar tillvara möjligheterna i programmet, inte minst i den del av utbildningen som sker på en arbetsplats, kan få en god grund för att gå vidare.

Direkt till yrkeslivet:
    Omvårdnadsprogrammet förbereder dig till exempel för arbete som undersköterska, vård- och omsorgsassistent, skötare och personlig assistent.

Vidare till studier:
    Omvårdnadsprogrammet förbereder dig bland annat för vidare utbildning till sjuksköterska, sjukgymnast, arbetsterapeut, socionom, lärare men kan även förbereda för utbildning arbete inom räddningstjänsten eller som polis och kriminalvårdare.

Källa:
    www.utbildningsinfo.se

Jag är tveksam til att din informativa länk hjälper...
  • SeTa
    Nu är jag hel skrev 2011-02-12 21:43:57 följande:
    Ok, men där står ju klart och tydligt att det är ett omvårdnadsprogram som förbereder till att kunna jobba som undersköterska osv...
    Det är alltså ett program där du kan jobba som både usk, personlig assistent eller vad man nu blir anställd som.

Det är ett omvårdnadsprogram, utbildningen heter inte UNDERSKÖTERSKELINJEN t ex, bara namnet säger sig själv ju....
    Jag vet. Och jag är med dig. Men jag tror ändå kanske inte att det hjälper.
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?