• bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • Meus Veritas

Nä manblir inte det men man har behörighet till yrket. Har själv gått omvårdnadsutbildningen och är anställd som undersköterska

• Lalalong

Min kompis har precis gått en USK-utbildning och har fått en brosch. Det trodde jag var en USK-brosch som betydde att hon var just USK. Men broschen betyder alltså "bara" att hon kan jobba som USK? Vad är skillnaden? 

(Inte för det spelar någon större roll Men blir nyfiken)-  

Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    Lalalong skrev 2011-02-11 18:34:33 följande:
    Min kompis har precis gått en USK-utbildning och har fått en brosch. Det trodde jag var en USK-brosch som betydde att hon var just USK. Men broschen betyder alltså "bara" att hon kan jobba som USK? Vad är skillnaden? 

Alltså, jag är inte så korkad som jag låter. Jag förstår ju att en brosch bara är en brosch. Men jag tyckte ilxom det var lite coolt att dom hade examenscermoni och fick broscher och betyg och lite så. Kändes som en liten "ritual" och att en sån där brosch var lixom inte för vem som helst utan för USKor. 
    Men det var kanske bara skolan som var duktiga på att göra det till en fin och minnesvärd dag för dom färdiga studenterna

(hon har läst det som vuxenutbildning) 
  • SeTa

Allt handlar om vad du blir anställd som! Har du gått omvårdnad bör du inte acceptera att bli anställd som vårdbiträde, utan just som uska. Och när du väl har en anställning som usk, först är du det!
    Ssk är annorlunda. Har du tagit den examen behöver du aldrig jobba som ssk. Du är det ändå!

• bakeacake
    Lalalong skrev 2011-02-11 18:34:33 följande:

Det är lite knivigt det där.. det finn egentligen inget undersköterske examen som det finns SSKexamen.. Skolorna vill verka finare än vad dem är egentligen...

Skillnaden är att USK inte är en reglerad eller skyddad yrkestitel...
  • SeTa
    Lalalong skrev 2011-02-11 18:37:28 följande:
    Alltså, jag är inte så korkad som jag låter. Jag förstår ju att en brosch bara är en brosch. Men jag tyckte ilxom det var lite coolt att dom hade examenscermoni och fick broscher och betyg och lite så. Kändes som en liten "ritual" och att en sån där brosch var lixom inte för vem som helst utan för USKor. 
    Men det var kanske bara skolan som var duktiga på att göra det till en fin och minnesvärd dag för dom färdiga studenterna

(hon har läst det som vuxenutbildning) 
    Det var skolan som var duktiga! Betyg får man ju visserligen oavsett skola, men det får man ju i alla gymnasiekurser man läser.
  • Nu är jag hel

Du har alldeles rätt TS Glad

♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • Lalalong
    bakeacake skrev 2011-02-11 18:37:58 följande:
    Det är lite knivigt det där.. det finn egentligen inget undersköterske examen som det finns SSKexamen.. Skolorna vill verka finare än vad dem är egentligen...

Skillnaden är att USK inte är en reglerad eller skyddad yrkestitel...
    Jag förstår!
    SeTa skrev 2011-02-11 18:39:09 följande:
    Det var skolan som var duktiga! Betyg får man ju visserligen oavsett skola, men det får man ju i alla gymnasiekurser man läser.
    Ja, jo själva betyget var ju inte det viktiga kråksången Det kom bara med i farten. Jag menar hela helhetssgrejen lixom  
    Bra att veta i alla fall! Intressant. 

• karlssonmichelle

HEJ !!

Jag är ny utb undersköterska som läst sjukvård och psykatri 
    och dem säger att man kan ha en speciell brosch då men vilken ???

Det finns: 
    -USK/ OMV och under står där skötare
    - USK / sjukvård 
    - MKS/USK 
    - USK/ psykatri/ omvårdnad
    - USK/ skötare

eftersom att ni ändå var inne på det ämnet ;) 

• bakeacake
    karlssonmichelle skrev 2011-02-11 18:42:19 följande:
    HEJ !!

Jag är ny utb undersköterska som läst sjukvård och psykatri 
    och dem säger att man kan ha en speciell brosch då men vilken ???

Det finns: 
    -USK/ OMV och under står där skötare
    - USK / sjukvård 
    - MKS/USK 
    - USK/ psykatri/ omvårdnad
    - USK/ skötare

eftersom att ni ändå var inne på det ämnet ;) 
    Du är INTE utbildad Undersköterska! Du har en omvårdnadsutbildning som ger dig kompetensen att anställas som Undersköterska.. hur svårt ska det vara att förstå???
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?