Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Min kompis har precis gått en USK-utbildning och har fått en brosch. Det trodde jag var en USK-brosch som betydde att hon var just USK. Men broschen betyder alltså "bara" att hon kan jobba som USK? Vad är skillnaden? 

(Inte för det spelar någon större roll Men blir nyfiken)-  

Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    Lalalong skrev 2011-02-11 18:34:33 följande:
    Min kompis har precis gått en USK-utbildning och har fått en brosch. Det trodde jag var en USK-brosch som betydde att hon var just USK. Men broschen betyder alltså "bara" att hon kan jobba som USK? Vad är skillnaden? 

(Inte för det spelar någon större roll Men blir nyfiken)-  
    Alltså, jag är inte så korkad som jag låter. Jag förstår ju att en brosch bara är en brosch. Men jag tyckte ilxom det var lite coolt att dom hade examenscermoni och fick broscher och betyg och lite så. Kändes som en liten "ritual" och att en sån där brosch var lixom inte för vem som helst utan för USKor. 
    Men det var kanske bara skolan som var duktiga på att göra det till en fin och minnesvärd dag för dom färdiga studenterna

(hon har läst det som vuxenutbildning) 
  • Lalalong
    bakeacake skrev 2011-02-11 18:37:58 följande:
    Det är lite knivigt det där.. det finn egentligen inget undersköterske examen som det finns SSKexamen.. Skolorna vill verka finare än vad dem är egentligen...

Skillnaden är att USK inte är en reglerad eller skyddad yrkestitel...
    Jag förstår!
    SeTa skrev 2011-02-11 18:39:09 följande:
    Det var skolan som var duktiga! Betyg får man ju visserligen oavsett skola, men det får man ju i alla gymnasiekurser man läser.
    Ja, jo själva betyget var ju inte det viktiga kråksången Det kom bara med i farten. Jag menar hela helhetssgrejen lixom  
    Bra att veta i alla fall! Intressant. 

• Lalalong
    bakeacake skrev 2011-02-11 18:46:59 följande:
    Men för att svara på frågan skulle jag gissa på USK/psykiatri/omvårdnad...
    Men enligt det du sagt innan så borde hon väl vänta till hon fått en anställning och sen köpa en nål som stämmer med hennes anställning istället...? För hon är ju inte USK inom psykiatri/omvårdnad förrän hon fått anställning som det. 
    Eller är nålarna ändå inriktade på utbildningen, men det är lite tokigt att det står USK på dom?

Hoppas jag är tydlig med vad jag menar  
  • Lalalong
    Majsan70 skrev 2011-02-11 19:12:43 följande:
    Bf programmet gör ju att du hamnar i en ställning mitt emellan barnskötare och förskolelärare..rent utbildningsmässigt. Därav kan man inte kalla sig det ena eller det andra.

Vård och omsorg så blir du UTBILDAD uska även om det inte ger en titel såsom ssk när de får sin leg.
    Hur menar du att man hamnar mitt emellan barnskötare och förskollärare rent utbildningmässigt? Så vitt jag vet kan man inte ens söka förskollärarutbildning (kan vara ändrat nu med ny utbildning, så jag svär inte på det) direkt efter barn och fritidsprogrammet utan du får antingen läsa på komvux eller ha valt fler teoretiska kurser under gymnasiet som individuellt val, istället för "BF-Kurser". 

Så har du läst ett rent BF-program är du inte behörig att läsa till förskollärare. Då tycker jag nog inte man kan säga att man står mellan barnskötare och förskollärare rent utbildningsmässigt heller.
    Men det är ju så jag ser och tolkar det, du kanske tänker på ett annat sätt. Blir nyfiken  
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?