Inlägg från: bakeacake |Visa alla inlägg
  • bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • bakeacake
    Lalalong skrev 2011-02-11 18:34:33 följande:
    Min kompis har precis gått en USK-utbildning och har fått en brosch. Det trodde jag var en USK-brosch som betydde att hon var just USK. Men broschen betyder alltså "bara" att hon kan jobba som USK? Vad är skillnaden? 

(Inte för det spelar någon större roll Men blir nyfiken)-  
    Det är lite knivigt det där.. det finn egentligen inget undersköterske examen som det finns SSKexamen.. Skolorna vill verka finare än vad dem är egentligen...

Skillnaden är att USK inte är en reglerad eller skyddad yrkestitel...
  • bakeacake
    karlssonmichelle skrev 2011-02-11 18:42:19 följande:
    HEJ !!

Jag är ny utb undersköterska som läst sjukvård och psykatri 
    och dem säger att man kan ha en speciell brosch då men vilken ???

Det finns: 
    -USK/ OMV och under står där skötare
    - USK / sjukvård 
    - MKS/USK 
    - USK/ psykatri/ omvårdnad
    - USK/ skötare

eftersom att ni ändå var inne på det ämnet ;) 
    Du är INTE utbildad Undersköterska! Du har en omvårdnadsutbildning som ger dig kompetensen att anställas som Undersköterska.. hur svårt ska det vara att förstå???
  • bakeacake
    karlssonmichelle skrev 2011-02-11 18:42:19 följande:
    HEJ !!

Jag är ny utb undersköterska som läst sjukvård och psykatri 
    och dem säger att man kan ha en speciell brosch då men vilken ???

Det finns: 
    -USK/ OMV och under står där skötare
    - USK / sjukvård 
    - MKS/USK 
    - USK/ psykatri/ omvårdnad
    - USK/ skötare

eftersom att ni ändå var inne på det ämnet ;) 
    Men för att svara på frågan skulle jag gissa på USK/psykiatri/omvårdnad...
  • bakeacake
    Lalalong skrev 2011-02-11 18:50:21 följande:
    Men enligt det du sagt innan så borde hon väl vänta till hon fått en anställning och sen köpa en nål som stämmer med hennes anställning istället...? För hon är ju inte USK inom psykiatri/omvårdnad förrän hon fått anställning som det. 
    Eller är nålarna ändå inriktade på utbildningen, men det är lite tokigt att det står USK på dom?

Hoppas jag är tydlig med vad jag menar  
    Exakt, det tycker jag att hon borde...
  • bakeacake
    WhiteAngels skrev 2011-02-11 18:56:12 följande:
    Så vad svarar man då vad man är utbildad till?För då kan man ju inte svara uska
    Då säger man: Jag har gått en omvårdnadsutbildning. och sen kan man lägga till: och behörig att arbeta som Undersköterska...
  • bakeacake
    The past is now skrev 2011-02-11 18:59:06 följande:
    Ts har helt rätt!
    Tackar..
  • bakeacake
    WhiteAngels skrev 2011-02-11 19:03:13 följande:
    Är det samma med Bf-programmet?Det vill säga att man kan inte säga att man är barnskötare?
    Jag kan inte reglerna där tyvärr.. Men det vore inte helt omöjligt...
  • bakeacake
    Majsan70 skrev 2011-02-11 19:12:43 följande:
    Bf programmet gör ju att du hamnar i en ställning mitt emellan barnskötare och förskolelärare..rent utbildningsmässigt. Därav kan man inte kalla sig det ena eller det andra.

Vård och omsorg så blir du UTBILDAD uska även om det inte ger en titel såsom ssk när de får sin leg.
    Nej, du har fel!! Du har en utbildning som ger dig behörighet att söka en tjänst som heter undersköterska.. Inget annat!
  • bakeacake
    ikafika skrev 2011-02-11 19:20:12 följande:
    Visst man kan inte säga att man ÄR undersköterska men att man är utbildad till undersköterska måste man väl kunna säga? Det är ju inte en titel. Det är ju väldigt få utbildningar som ger en titel eller legitimation på det sättet som du mener men man måste väl ändå kunna säga att man är utbildad till ett yrke?
    Nej, för du ÄR inte utbildad till undersköterska...

du kan säga att du är undersköterska den dagen du är anställd som det...
  • bakeacake
    Nu är jag hel skrev 2011-02-11 19:31:32 följande:
    Man kan ju säga att man är utbildad till att ge omvårdnad Glad
    Sen beror det ju på vad man blir anställd till, och då kan man ge sig den titel man är anställd till..
    Ja, fast om du sen skulle sluta jobba som uska och börja jobba som butiksarbetare så kan du ju inte gå och säga att du är undersköterska...
  • bakeacake
    Erica80 skrev 2011-02-11 19:37:12 följande:
    Du är ju fortfarande utbildad till uska. Det försvinner inte för att man byter karriär
    Nej, du är INTE utbildad uska... du har en omvårdnadsutbildning som ger behörighet till anställning som undersköterska..

Det är nämligen inte en yrkesexamen som t ex ssk-examen...
  • bakeacake
    Erica80 skrev 2011-02-11 19:46:44 följande:
    OK men missförstå mig rätt!!!!
    Svårt eller??????

Din utbildning försvinner inte för att du byter karriär.. Eller går din hjärna blanco när du byter jobb??
    Men vad är det du inte förstår? Du har inte en undersköterskeexamen. Däremot har du en examen från omvårdnadsprogrammet. Det finns ingen utbildning som gör dig till undersköterska!! Utan undersköterska är den titel du får som anställd och har den titeln så länge du arbetar inom den tjänsten...

När/om du sen byter yrke så är du inte undersköterska!!! eller du kanske är butikssäljare resten av ditt liv för att du en sommar jobbat som det??

Förstår du nu????
  • bakeacake
    Erica80 skrev 2011-02-11 19:53:46 följande:
    Vad jag menar är att det du lärde dig på din utbildning finns fortfarande kvar i din hjärna,Som jag skrev, missförstå mig rätt...............
    Jag är själv uska så jag vet väl vad det innebär
    Jo, men du har inte rätt att kalla dig uska när du inte tjänstgör som det längre.. svårare än så är det inte.. comprende?
  • bakeacake
    Gotlandsunge skrev 2011-02-11 19:57:05 följande:
    Jag är inte uska fast jag gick omvårdnadsprogrammet 1993-1996.
    Jobbade som uska 1996-2000 men jobbar idag som handläggare
    inom staten, men kan ta jobb som uska igen.
    Men jag är inte utbildad uska.
    Och jag antar att du inte går runt och säger till folk som frågar dig vad du är att du är uska??
  • bakeacake
    Erica80 skrev 2011-02-11 20:02:11 följande:
    Du behöver inte vara nedvärderande, eftersom att jag är anställd som det så kallar jag mig det. Jag kallade mig även det när jag jobbade som servitris, administratör m.m. eftersom jag fortfarande va anställd.
    När jag slutar jobba som det så kommer jag fortfarande ha det jag lärt mig på utbildning och i arbetet med mig resten av livet.
    Gotlandsunge skrev 2011-02-11 19:57:05 följande:
    Jag är inte uska fast jag gick omvårdnadsprogrammet 1993-1996.
    Jobbade som uska 1996-2000 men jobbar idag som handläggare
    inom staten, men kan ta jobb som uska igen.
    Men jag är inte utbildad uska.
    Nä, men jag ÄR anställd som det
    Så du menar att när du inte längre är anställd utan jobbar som grönsakshandlare säga att du är undersköterska???
  • bakeacake
    Nu är jag hel skrev 2011-02-11 20:09:46 följande:
    Nä det är ju rätt så logiskt.
    Nu menar jag att om man blir anställd som USK så kan man kalla sig USKA...
    Men jag har ju alltid omvårdnaden som utbildning i bakgrunden. Jag slutar aldrig vara utbildad som omvårdare även om jag jobbar i affär.
    Helt rätt. Men du kan ju inte gå runt å säga att du är undersköterska när du inte är anställd som det.. Däremot har du din omvårdnadsutbildning med dig genom hela ditt liv..
  • bakeacake
    Nu är jag hel skrev 2011-02-11 20:12:26 följande:
    Japp så menar jag helt och hållet Skrattande
    Då är vi eniga.. Haleluja!
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?