Inlägg från: Erica80 |Visa alla inlägg
  • Erica80

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

När jag gick ut op programmet 99 så va man tvungen att jobba minst ett halvår (eller år, minns inte riktigt) innan man fick kalla sig uska

• Erica80
    bakeacake skrev 2011-02-11 19:35:38 följande:
    Ja, fast om du sen skulle sluta jobba som uska och börja jobba som butiksarbetare så kan du ju inte gå och säga att du är undersköterska...
    Du är ju fortfarande utbildad till uska. Det försvinner inte för att man byter karriär
  • Erica80
    bakeacake skrev 2011-02-11 19:39:54 följande:
    Nej, du är INTE utbildad uska... du har en omvårdnadsutbildning som ger behörighet till anställning som undersköterska..

Det är nämligen inte en yrkesexamen som t ex ssk-examen...
    OK men missförstå mig rätt!!!!
    Svårt eller??????

Din utbildning försvinner inte för att du byter karriär.. Eller går din hjärna blanco när du byter jobb??
  • Erica80

Vad jag menar är att det du lärde dig på din utbildning finns fortfarande kvar i din hjärna,

bakeacake skrev 2011-02-11 19:49:41 följande:
    Men vad är det du inte förstår? Du har inte en undersköterskeexamen. Däremot har du en examen från omvårdnadsprogrammet. Det finns ingen utbildning som gör dig till undersköterska!! Utan undersköterska är den titel du får som anställd och har den titeln så länge du arbetar inom den tjänsten...

När/om du sen byter yrke så är du inte undersköterska!!! eller du kanske är butikssäljare resten av ditt liv för att du en sommar jobbat som det??

Förstår du nu????
    Som jag skrev, missförstå mig rätt...............
    Jag är själv uska så jag vet väl vad det innebär
  • Erica80
    bakeacake skrev 2011-02-11 19:54:49 följande:
    Jo, men du har inte rätt att kalla dig uska när du inte tjänstgör som det längre.. svårare än så är det inte.. comprende?
    Du behöver inte vara nedvärderande, eftersom att jag är anställd som det så kallar jag mig det. Jag kallade mig även det när jag jobbade som servitris, administratör m.m. eftersom jag fortfarande va anställd.
    När jag slutar jobba som det så kommer jag fortfarande ha det jag lärt mig på utbildning och i arbetet med mig resten av livet.
    Gotlandsunge skrev 2011-02-11 19:57:05 följande:
    Jag är inte uska fast jag gick omvårdnadsprogrammet 1993-1996.
    Jobbade som uska 1996-2000 men jobbar idag som handläggare
    inom staten, men kan ta jobb som uska igen.
    Men jag är inte utbildad uska.
    Nä, men jag ÄR anställd som det
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?